• Okeei, ik ben nu dus al best wel een tijdje bezig met SA's schrijven. Omdat het mij slimmer leek om eerst goed te oefenen om zo mijn schrijftijl te ontwikkelen. Maar nu wil ik eigenlijk wel naar het schrijven van gehele verhalen toe. Nu is het probleem dat ik eigenlijk geen flauw benul heb hoe je dat doet. Je hebt meestal denk ik namelijk wel een beetje een doel in de tekst, een hoofdgebeurtenis. Maar hoe houden jullie het spannend? Er moeten namelijk meerdere dingen in een geheel verhaal gebeuren, maar die gebeurtenissen moeten wel een nut hebben tot het hoofddoel van het verhaal. Hoe dan jullie dat als jullie een verhaal schrijven?

    Geen idee of dit topic hier goed staat.

    Alvast bedankt (aa')


    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ bericht aangepast op 3 dec 2011 - 16:56 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Gewoon beginnen met een basisidee en dan loopt alles meestal wel vanzelf (:


    Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon.

    Persoonlijk denk ik eerst altijd alles goed uit, voor ik begin. Wanneer ik dat niet doe, loop ik sowieso vast. En als je dan een nieuw idee hebt, kom je er misschien wel achter dat je dit niet kunt uitwerken door iets wat je al eerder geschreven hebt.


    Have you ever been alone in a crowded room?

    Histoire schreef:
    Gewoon beginnen met een basisidee en dan loopt alles meestal wel vanzelf (:

    Dit, eigenlijk. (: Maar ik moet zeggen dat ik niet goed ben in allerlei bijzaken in mijn verhalen steken, want dan dwaal ik altijd te ver van mijn onderwerp af.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    begin eerst met plannen:
    - wie zijn de hoofdpersonen en wat doen die in het verhaal (en waarom doen ze dat),
    - hoe zal het beginnen?
    - Er moet in het verhaal een mega probleem zijn, dus wat is dat?
    - Hoe zal de hoofdpersoon hier mee omgaag?
    - Hoe zal het eindigen?

    als je zin hebt om samen te schrijven wil ik altijd wel samen schrijven en dan kan ik je ook helpen met het verhaal op te bouwen (:


    Of course i'm mad, i'm a hatter after all

    Histoire schreef:
    Gewoon beginnen met een basisidee en dan loopt alles meestal wel vanzelf (:


    26 - 02 - '16

    Nightlock schreef:
    Persoonlijk denk ik eerst altijd alles goed uit, voor ik begin. Wanneer ik dat niet doe, loop ik sowieso vast. En als je dan een nieuw idee hebt, kom je er misschien wel achter dat je dit niet kunt uitwerken door iets wat je al eerder geschreven hebt.


    Ja, ik denk dat ik ook best wel zo'n schrijver ben. Bij SA's lukt het me nog wel redelijk, dan bedenk ik eerst gewoon een onderwerp en begin te schrijven. Maar als het langer wordt verpest ik het gewoon.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Probeer eerst het grootste 'probleem' in het verhaal te bedenken, en daarna de oplossing daarvan. Daarop zijn namelijk bijna alle verhalen gebaseerd. Dan, stapje voor stapje, laat je de hoofdpersoon eerst in het probleem zakken, en daarna help je hem er weer uit, maar natuurlijk niet te snel. Cliffhangers aan het eind van het hoofdstuk houden het spannend, maar doe er niet teveel, dan leest het niet meer prettig. Ook kun je in grotere verhalen meer personages kwijt dan in SA's, omdat je dan meer 'tijd' hebt om alle karakters uit te leggen en een eigen plekje te geven. Persoonlijk vind ik 'grote' verhalen leuker. Succes met het schrijven!

    Alles wat hierboven staat hoeft trouwens niet voor iedereen te gelden, ieder doet het op zijn eigen manier.


    Ik kijk uit het raam, naar de lucht en de zon, ik loop naar buiten en flikker van het balkon.

    Schrijf een goede samenvatting, compleet met eventuele details die jij misschien belangrijk vind. Maak lijstjes over je personages, zodat je dingen altijd op kunt zoeken indien nodig. Verzin een basisprobleem, een oplossing en daarna kleine gebeurtenissen die tot de oplossing kunnen leiden, of juist de oplossing verder weg duwen.
    Verzin ook leuke gebeurtenissen, want alleen drama leest niemand graag. Het schrijft lekker, maar is ongeloofwaardig en slecht. En zorg er altijd voor dat je personages niet te oppervlakkig zijn. Ze mogen best foutjes hebben. Perfectie is niet interessant. Al is het maar dat je hoofdpersonage agressief word als hij of zij croissants ziet. Dat maakt niet uit. Als er maar íets is.
    En als je niet graag samenvattingen schrijft, maak dan een lijst met alle kleine en grote gebeurtenissen die je sowieso wilt gebruiken of nodig hebt. Anders vergeet je misschien iets en loopt het niet lekker meer, of moet je een half verhaal herschrijven als je het echt graag erin wilt.

    Hoop dat je er iets mee kan. En succes!


    I can't even think straight.

    Ik bedenk een 'hoofdidee' waar het verhaal over gaat, en de gebeurtenissen daarnaast probeer ik zo te schrijven dat er ook een zekere spanning in zit. Op zich, zolang de gebeurtenissen echt met je verhaal te maken hebben en niet totaal random zijn, maakt dat op zich je verhaal al goed.


    A king can rule a kingdom, but happiness will rule the

    @WeasleyKing, bedankt voor je advies. Maar ik denk dat ik eerst zelf een verhaal proberen ga te schrijven, dan kan ik voor mezelf alles bepalen, en dat vind ik voor de eerste keer wel even handig. Misschien later een keer, goed?(:

    @Iedereen: thxx :'D.

    [ bericht aangepast op 3 dec 2011 - 16:20 ]


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Nou, dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Ik begin meestal gewoon en dan rolt er een heel verhaal uit, het wordt bij mij altijd heel anders dan dat ik in het begin in mijn hoofd had. (':


    "No one is born in this world to be alone."~ (Saul, One Piece.)

    Histoire schreef:
    Gewoon beginnen met een basisidee en dan loopt alles meestal wel vanzelf (:


    Quiet the mind, and the soul will speak.

    Histoire schreef:
    Gewoon beginnen met een basisidee en dan loopt alles meestal wel vanzelf (:


    Ja, maar ik denk dat ik meer onder het type 'georganiseerde schrijver' val(:


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.