Ik denk dat veel mensen hier hun angst veel te snel een fobie noemen. Ik heb dit even gekopieerd van Wikipedia:
Een op de vijf mensen krijgt in zijn of haar leven te maken met niet reële angsten zoals hoogtevrees bovenop een ladder of een benauwd gevoel in de lift. Bij 1 op de 10 mensen breidt deze angst zich uit tot een fobie.
Artsen diagnosticeren of er bij de fobie sprake is van:
hyperventilatie.
paniekaanvallen.
beperking in het functioneren en in de beleving van plezier of geluk.
vermijdingsgedrag.
Vermijdingsgedrag is het ontlopen van situaties waarin de angst tot uiting zou kunnen komen. Vermijding kan op de lange termijn voor verergering zorgen. Dit gedrag houdt de fobie in stand.
Ik heb een angststoornis, waardoor ik, volgens de dokter, meer en sneller last heb van fobiën. Dus bereid je voor op een lijstje, hehe.
Ik dank deze site voor de Griekse namen.(bloos)
Agorafobie; het verlaten van de vertrouwde en veilige omgeving (meer specifiek: angst voor open ruimten)
Agrafobie; angst voor seksueel misbruik.
Arachnofobie; spinnen
Athazagorafobie; angst om vergeten te worden, genegeerd te worden, of angst om zelf te vergeten.
Atychifobie; angst voor mislukking. Houdt nauw verband met faalangst.
Glossofobie; spreken in het openbaar
Ophidiofobie; angst voor slangen
Pediofobie; angst voor poppen
Selachofobie; angst voor haaien
Separatieangst; angst om verlaten te worden, of plaatsen te verlaten
Sociale fobie; angst om negatief beoordeeld te worden in sociale situaties, of angst voor sociale situaties in het algemeen
Taphefobie of taphofobie; angst om levend begraven te worden.
Thalassofobie; angst voor de zee.
Virginitifobie; angst voor verkrachting
Xenofobie; angst voor vreemdelingen
Voor een paar van deze heb ik echt goede redenen, andere komen echt voort uit mijn angststoornis. Nu denken vele van jullie waarschijnlijk dat ik me aansel.:'D
Verder ben ik nog bang voor clowns en de dood, maar dat zijn geen echte fobieën.
[ bericht aangepast op 26 okt 2011 - 11:22 ]
everything, in time