TwiSparkle schreef:
(...)
in Nederland moet je een boete betalen als je niet helpt, en in China moet je een boete betalen als je wel helpt, dat slaat nergens op vind ik
Meh, ik volg wel een beetje waarom ze die boete hebben ingesteld (denk ik) Ik ben het er niet mee eens, gezien het feit dat je dan beter EHBO cursussen verplicht zou kunnen stellen of iets dergelijks
Bij slachtoffers van ongevallen kun je zonder uitrusting heel erg weinig doen. Als je helemaal geen opleiding hebt gehad, kun je niks doen, alleen schade aanbrengen. Reanimatie van ongevalsslachtoffers heeft een succespercentge van rond de 0%, en dan heb je ook nog de overenthousiaste mensen die mensen met hartslag gaan reanimeren... Mond op mond beademing staat ter discussie en is misschien nooit zinnig, en kan bij ongevallen zelfs gevaarlijk zijn bij een spanningspneumothorax omdat je de dood dan versnelt. Inwendige bloedingen stelpen kun je niet, beademen ook niet. Verplaatsen moet je absoluut niet doen, want dan loop je het risico om schade toe te brengen aan de ruggenmerg. Een van de weinige dingen die je wel kunt doen is een chinlift (de onderkaak naar voren trekken om de luchtweg vrij te maken) en uitwendige bloedingen stelpen.
Het enige wat ongetrainde mensen kunnen doen is autos weghouden en bloedingen stelpen. Als ze dat doen loop je het risico op extra letsels of verergeren door onjuiste methodes. Als je een aanrijding meemaakt moet je dus dit doen: Kin naar voren trekken, zorgen dat het hoofd niet beweegt, en iedereen uit de buurt houden, ook autos, en het slachtoffer niet bewegen tenzij het echt niet anders kan. Dat klinkt heel stom, maar dat is zo.
Misschien dat China daarom die regelgeving heeft ingesteld, ik weet het niet. Maar dan nog zullen mensen uit angst voor de boete te veel dingen niet doen, en helemaal niet meer ingrijpen of bellen uit angst voor de boete. Daarom is dat niet de juiste oplossing, en zou ik daarom eerder denken aan een verplichte EHBO cursus of zo. Maar da's natuurlijk gigantisch duur.
quidquid excusatio prandium pro