• Ik zit nogal in een awkward situatie ... Een tijd geleden heb ik namelijk het Heidendom ontdekt. Een hele tijd eigenlijk al, maar sinds ik me er in ben gaan verdiepen kort geleden, ben ik gaan ontdekken dat dit hèt geloof voor mij is. Het voelt zo ontzettend natuurlijk aan en vult gevoelsmatig een leeg plekje op, dat eerst gevuld werd door twijfel, vragen en vele andere onaangename gevoelens. En nu een soort gevoel van kalmte sinds deze ontdekking, eerlijk gezegd. Nu zit ik alleen met het dilemma dit aan mijn moeder over te brengen ... Ze weet hoe erg ik twijfel aan het katholieke, en dat dit is wat mij interesseert [om het maar zo te noemen] maar niet dat ik ook de stap wil nemen om me uit te laten schrijven bij de kerk waar ik gedoopt ben en communie heb gedaan als kind. Toch wil ik dit binnenkort laten doen en voor die tijd dit uitgewerkt hebben met haar ... Alleen heb ik géén idee hoe ik dit moet gaan doen. Hebben jullie enig idee hoe ik dit over kan brengen op een manier die geloofwaardig is en waardoor ze het serieus neemt, of niet kwetsend op vat, mocht dat anders zo zijn? En vooral het serieus nemen, omdat dat nog wel eens iets is wat hier in huis veel moeite kost. :/

    [ bericht aangepast op 3 sep 2011 - 20:21 ]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Je bent sowieso achttien jaar en ouder, dus je hebt het recht om te beslissen wat jij wil. Wat je moeder betreft, is het haar subtiel duidelijk maken dat je geen heretic bent, maar gewoon meer interesse toont in het Heidendom. Ze zal de keuze van haar bloedeigen dochter toch wel moeten respecteren...?


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Ik zou er een beetje over beginnen door te zeggen dat je een beetje een geloof hebt gevonden dat bij je past. Niet gelijk klats boem bam, maar rustig aan beginnen om over het geloof te beginnen? (:

    Laat haar dit lezen, je hebt het mooi verwoord. Zelf had ik het niet beter kunnen zeggen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    BEARD schreef:
    Je bent sowieso achttien jaar en ouder, dus je hebt het recht om te beslissen wat jij wil. Wat je moeder betreft, is het haar subtiel duidelijk maken dat je geen heretic bent, maar gewoon meer interesse toont in het Heidendom. Ze zal de keuze van haar bloedeigen dochter toch wel moeten respecteren...?


    Jawel, maar ik wil niet dat mijn moeder mijn keuzes verschrikkelijk zou vinden in de vorm van het niet kunnen accepteren. Daarvoor is ze te belangrijk voor me. Het meest moeilijke is om haar zover te krijgen dat ze dingen ook echt serieus neemt, omdat ze vaak de neiging heeft te denken dat dingen wel weer over waaien. :/


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    WEAREYOUNG schreef:
    Ik zou er een beetje over beginnen door te zeggen dat je een beetje een geloof hebt gevonden dat bij je past. Niet gelijk klats boem bam, maar rustig aan beginnen om over het geloof te beginnen? (:


    Dat is moeilijk, omdat mijn moeder niet graag over religies praat. ;-;


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    WEAREYOUNG schreef:
    Ik zou er een beetje over beginnen door te zeggen dat je een beetje een geloof hebt gevonden dat bij je past. Niet gelijk klats boem bam, maar rustig aan beginnen om over het geloof te beginnen? (:


    Ex astris, sciencia

    Yarilo schreef:
    (...)

    Jawel, maar ik wil niet dat mijn moeder mijn keuzes verschrikkelijk zou vinden in de vorm van het niet kunnen accepteren. Daarvoor is ze te belangrijk voor me. Het meest moeilijke is om haar zover te krijgen dat ze dingen ook echt serieus neemt, omdat ze vaak de neiging heeft te denken dat dingen wel weer over waaien. :/

    Dat heeft mijn moeder dus ook he. Die neemt dan ook niks serieus van wat ik haar zeg.


    (USER WAS BANNED FOR THIS POST)

    Storytime schreef:
    Laat haar dit lezen, je hebt het mooi verwoord. Zelf had ik het niet beter kunnen zeggen.


    Ik vertel het haar liever ... Het laten lezen ervan vind ik nogal onpersoonlijk over komen, aangezien de keuze om het persoonlijk te doen er ook is. ;o


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    BEARD schreef:
    (...)
    Dat heeft mijn moeder dus ook he. Die neemt dan ook niks serieus van wat ik haar zeg.


    Bloedvervelend, vooral wanneer je echt serieus bent ergens over. Like hell ... Ik ben 20 mam, geen 14 meer. ¬¬


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Yarilo schreef:
    (...)

    Jawel, maar ik wil niet dat mijn moeder mijn keuzes verschrikkelijk zou vinden in de vorm van het niet kunnen accepteren. Daarvoor is ze te belangrijk voor me. Het meest moeilijke is om haar zover te krijgen dat ze dingen ook echt serieus neemt, omdat ze vaak de neiging heeft te denken dat dingen wel weer over waaien. :/

    Leg het haar dan eerst uit wat het inhoud. Leg linken en laat zien dat we geen ketters of heksen zijn. Als je het voorzichtig doet, het uitleg en niet overdrijf(bv met sieraden of ritten) denk ik dat ze het niet zo heel erg zou vinden.
    Of je zou eerst kunnen zeggen dat je je wilt uitschrijven omdat je twijfelt en later past dat je Heiden bent


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Storytime schreef:
    Laat haar dit lezen, je hebt het mooi verwoord. Zelf had ik het niet beter kunnen zeggen.

    BEARD schreef:
    Je bent sowieso achttien jaar en ouder, dus je hebt het recht om te beslissen wat jij wil. Wat je moeder betreft, is het haar subtiel duidelijk maken dat je geen heretic bent, maar gewoon meer interesse toont in het Heidendom. Ze zal de keuze van haar bloedeigen dochter toch wel moeten respecteren...?


    ^ This, het is tenslotte je eigen leven en ze kan je niet naar iets dwingen?


    And remember that, in a world of ordinary mortals, you are a Wonder Woman.

    Storytime schreef:
    (...)
    Leg het haar dan eerst uit wat het inhoud. Leg linken en laat zien dat we geen ketters of heksen zijn. Als je het voorzichtig doet, het uitleg en niet overdrijf(bv met sieraden of ritten) denk ik dat ze het niet zo heel erg zou vinden.
    Of je zou eerst kunnen zeggen dat je je wilt uitschrijven omdat je twijfelt en later past dat je Heiden bent


    Wacht eens, je zegt 'we' ... Betekent dat dat jij ook een Heiden bent?
    Zou je me misschien kunnen helpen om de eerste stappen te zetten? Ik weet nog maar zo weinig, en ik vind het zo moeilijk om de juiste informatie en wegen te vinden in m'n eentje. Alles wat ik weet/voel is dat dit het juiste is, en ik hier verder mee moet gaan. ;o

    Ik zou het haar wel eerst duidelijk willen maken overigens, omdat het niet niks is in onze familie om je uit te laten schrijven van de kerk 'zonder reden' ... Ook al doet het merendeel er niks mee en geloofd mijn vaders kant helemaal niet/nauwelijks. :/


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Uneventful schreef:
    (...)

    ^ This, het is tenslotte je eigen leven en ze kan je niet naar iets dwingen?


    Natuurlijk is het mijn leven, maar in mijn leven heb ik graag een goede band met mijn moeder. Shockeren heeft daarbij niet veel zin. Ze dwingt me ook nergens toe, maar het is natuurlijk wel een verandering. :/


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Yarilo schreef:
    (...)

    Wacht eens, je zegt 'we' ... Betekent dat dat jij ook een Heiden bent?
    Zou je me misschien kunnen helpen om de eerste stappen te zetten? Ik weet nog maar zo weinig, en ik vind het zo moeilijk om de juiste informatie en wegen te vinden in m'n eentje. Alles wat ik weet/voel is dat dit het juiste is, en ik hier verder mee moet gaan. ;o

    Ik zou het haar wel eerst duidelijk willen maken overigens, omdat het niet niks is in onze familie om je uit te laten schrijven van de kerk 'zonder reden' ... Ook al doet het merendeel er niks mee en geloofd mijn vaders kant helemaal niet/nauwelijks. :/

    Ja ik ben ook heidens,Ásatrú(is een vorm). Ik kan je misschien wel helpen, ik zou je wel een berichtje sturen anders gaan we een beetje offtopic.

    Dan zou ik zeggen dat je lang twijfelde en nu er achter bent gekomen dat dit niet jouw geloof is en dan iets zeggen zoals je het hier geschreven heb.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall