• - ik hoop dat dit hier goed staat -

    Titel zegt al genoeg. Kun je leren schrijven? En hiermee bedoel ik dus creatief schrijven, niet het zetten van pen op papier.
    Ik vraag me al lang af of sommige mensen gewoon de gave hebben om mooie zinnen te bedenken en dingen mooi te verwoorden, of dat dat ook een groot deel ervaring is. Dat dat mensen zijn die al veel boeken (dus voorbeelden) gelezen hebben, en vaak in hun vrije tijd schrijven en lezen. What do you think.

    Ik denk dat je gelijk hebt... :)
    Ik vind mezelf geen geweldig schrijfster, maar ik ben toch redelijk okay.
    En dat komt denk ik door mijn te grote fantasie en mijn vele gelezen boeken.


    Welcome to Night Vale. All Hail the Glow Cloud. All Hail Perfect, Beautiful Carlos.

    Ik denk dat je het wel kan leren, maar alleen dan de zins opbouw enzo.. en manier.. verleden tijd of tegenwoordige tijd..
    ik-vorm
    hij/zij-vorm

    Maar voor verhaal zelf moet je toch echt fantasie hebben en dat kan je niet leren..

    Tenminste zo denk ik erover.


    Always though that I might be bad. Now I'm sure that it's true, cause I think you're so good & I'm nothing like you

    Er zijn cursussen, maar meestal is het wel aangeboren. Als het aangeboren is is het vaak beter/mooier dan als het geleerd is. Net als zingen zeg maar.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Ik denk wel dat je het kunt leren. Het is een manier van denken die je jezelf kunt aanleren door veel oefening. Maar natuurlijk moet je er wel een beetje aanleg voor hebben.


    Chaos, panic and disorder. I see my work is done here.

    Volgens mij is het aangeboren.. maar als ik zo naar mijn oude verhalen kijk en naar de nieuwere.. ben ik verbeterd.. dus ik heb geleerd. Hmm...


    “It does not do to dwell on dreams and forget to live.”

    Vanuit mijn oogpunt heeft het met 3 dingen te maken:
    1. Fantasie, daardoor kun je iets leuks en goeds bedenken
    2. Talent/Aanleg, daardoor kun je het goed verwoorden en omzetten
    3. Ervaring, scherpt je talent/aanleg aan.

    Je hebt de eerste 2 nodig, zonder talent word het verhaal een ramp en zonder fantasie heb je niet eens een verhaal. Ik zeg dus: Nee, je kunt het niet leren.

    [ bericht aangepast op 2 sep 2011 - 23:32 ]


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.

    Ja, maar je moet ook gewoon creatief zijn geloof ik, en een uitgebreide woordenkennis zodat je niet altijd hetzelfde woord herhaalt etc.


    None but ourselves can free our minds.

    Iedereen heeft 'iets' in zich wat betreft schrijven. Het hangt er maar net vanaf hoe dat 'iets' word ontwikkeld en gestimuleerd, sommige mensen zullen dan ook nooit mooi kunnen schrijven, terwijl andere in vijf minutjes een heel hoofdstuk hebben.


    Let it come and let it be

    heel veel oefenen, en veel lezen van anderen. maar je moet inderdaad wel eigen fantasie hebben

    Gewoon veel oefenen en veel boeken lezen waardoor je vanzelf je zinsbouw verbeterd en met woorden/zinnen kan spelen! (:

    Veel dingen lezen, maakt niet uit wat, je weet dan steeds meer woorden, en die hebben dan weer een eigen 'verhaal'. Plus, je dromen kan ook een boel helpen (:


    Zoals de oude Hawaiianen altijd zeiden: Als je troebel water met rust laat, wordt het vanzelf helder.

    Meestal is dat wel zo van als je veel boeken hebt gelezen, maar ook meestal uit je eigen verleden, zegmaar. Meestal kan je daardoor inspiratie opdoen, en gewoon orgineel zijn, maarja.

    Ik denk dat je wel redelijk kan leren schrijven, maar er toch ook een beetje aanleg voor moet hebben :Y)


    If I die young, send me away with the words of a lovesong.

    Je kan het enerzijds niet leren om creatief te zijn, maar je kan er wel op oefenen. Gewone zinnen lijken bv. mooier door er niet gewoon 'mooi' te schrijven, maar bv. prachtig.. En je kan het wel leren om correct te schrijven zonder fouten en vooral door boeken te lezen. Die combinatie is volgens mij de sleutel om een goede schrijver te zijn. Natuurlijk vind ik mezelf niet zo geweldig ofzo...


    Everyone is diffrent, accept it.

    Jawel, het valt wel te leren.


    No growth of the heart is ever a waste