Monchoutaart schreef:
(...)
Maar dat Belgen opzich niet zeker zijn over hun achter grond, wilt toch niet zeggen dat élke Belg onzeker is en daarom zacht praat? Want zo vond ik het klinken wat je zei.
Nee, toen is dat eigenlijk gekomen van "wat stellen wij nu voor" etc. Want er is in feite geen Belgisch volk, we maken nog steeds ruzie met de Walen, we hebben geen regering, dus België is in het algemeen niet echt een houvast voor vele mensen. Daar reken ik mezelf niet bij, want ik voel me 100% Belg en ik ben er best trots op.
Maar iedereen praat hier zacht omdat iedereen het gewend is dat er mensen rustig met elkaar omgaan, elkaar niet gaan lopen confronteren, etc.
Ik heb een maand lang in de winkel gestaan waar ik hallo moest zeggen tegen iedere bezoeker. En iedere Nederlander begon vrolijk met mij te praten, zo luid mogelijk, en iedere Belg zei amper hoorbaar hallo en glimlachte onzeker. Dat méén ik echt.
Dat is gewoon iets van vroeger nog. Dat heeft echt niks met die G te maken. Er zijn in België ook genoeg mensen die die G zo uitspreken, maar die praten daarom niet harder.
Where there is a sea there are pirates...