• De dag dat mijn keuze moment valt komt steeds dichterbij. Ik moet een vervolgopleiding kiezen. En ik vind gewoon zoveel leuk, ik weet niet hoe ik daar in Godsnaam uit kan komen.

    Dus daarom vraag ik aan jullie, welke MBO, HBO of Universitaire opleiding hebben jullie gekozen of gaan jullie kiezen? En waarom. Ik wil echt duidelijk weten waarom, zodat ik een beetje een bepaald beeld ervan krijg.

    Dus mensen, niet alleen zeggen of je een mbo/hbo of uni je hebt maar ook WELKE! Daar gaat het juist om, welke, zoals richting en echt de opleiding

    [ bericht aangepast op 24 juli 2011 - 17:38 ]


    "No one asked your opinion, you filthy little Mudblood."

    Ik ga MBO opleiding, grafisch vormgeving doen. (:


    To infinity and beyond •

    Universiteit Leiden > Rechtenfaculteit > Criminologie.


    If you don't stand for something, you'll fall for anything.

    Heechul schreef:
    Ik doe nu vwo, misschien binnekort havo, maar dat is nog onbekend. Ik ga voor HBO Japans & Communicatie op Hogeschool Zuyd óf Talen en culturen van Japan/Korea op de Universiteit Leiden. Ik twijfel er nog tussen. Maar ik heb jammergenoeg nog alle tijd ;o;.


    Ik denk niet dat dit je echt verder helpt though ><"


    oh volgens mij doet een vriendin van mijn zus dat, wel vet!


    As travars

    Fullblood schreef:
    (...)
    Vmbo kader, richting Zorg en Welzijn. Maar dat is juist de richting die ik niet wil.

    Je kan van kader heel moeilijk op uni komen. Ik zit zelf ook op kader en ga voor het mbo kiezen. -Ik doe de richting Toerisme en recreatie. Misschien zit daar wel iets leuks in wat je zou willen doen? Mij lijkt het geweldig om psychologie te doen, maar dat gaat me niet lukken, dus ga ik waarschijnlijk voor visagie- MBO.


    Forever.

    Ik zit nu in 5havo en moet een keuze maken tussen : Akv kunsacademie of fontys danceacademie, ik zit nog te twijfelen :Y) allebei HBO opleidingen trouwens !!

    [ bericht aangepast op 24 juli 2011 - 21:59 ]


    A kiss is the beginning of cannibalism - Georges Bataille

    Ik studeer HBO Pedagogiek (:


    Ik lach de wereld uit, en dans mijn twijfels weg

    HBO Engels, of anders in Engeland hetzelfde (:
    Ik moet van mijn decaan eerst maar eens MBO gaan doen, en áls ik dat ga doen, kies ik denk ik MBO directie-assistente.


    Destroy what destroys you.

    Ik ben van plan om volgend naar het oriëntatie jaar op de Rietveld te doen, zodat ik een beetje een indruk krijg van hoe het daar is en zodat ik er gemakkelijker op kom, wanneer ik het jaar erop toelating wil gaan doen ^^


    Zaldrizes buzdari iksos daor. Maester > Zaldrizes

    Jaren geleden stond ik ook voor de vreselijk moeilijke vervolgstudiekeuze. Uiteraard heel belangrijk, omdat het uiteindelijk je toekomst bepaalt! Ikzelf ben – zoals velen - ook op jouw struikelblok gestuit, namelijk het niet kunnen kiezen omdat er zoveel mogelijke opleidingen zijn waardoor je de bomen in het bos niet meer ziet.

    Je zegt dat je heel veel leuk vindt, dus begin eens op een rijtje te zetten welke vakken je op school het allerleukste vindt om te beoefenen en in welke vakken je het best in bent/de hoogste punten voor haalt. Ikzelf vond bijvoorbeeld technische dingetjes alsmede talen, maar ook economie en biologie heel leuk; heel gevarieerd dus. Op zich ben ik hier dus niet veel mee opgeschoten, maar de eerste selectie is in ieder geval wel gemaakt (ik wist bijvoorbeeld dat ik nooit historicus of aardrijkskundige zou willen worden).

    Wat je daarna nog verder kan doen, is op internet zoeken naar testjes die een hele waslijst aan mogelijke opleidingen laten zien op basis van een aantal vragen. Eén voorbeeld is deze of deze (alhoewel de tweede wel heel kort is). Ik kreeg in de vierde klas verder nog via de decaan op onze school een soortgelijke test wat nog veel uitgebreider was, maar die vind ik niet zo snel terug op het internet, jammer genoeg. Doe er zoveel mogelijk en zet de resultaten voor jezelf op een rijtje en stel je vooral voor of je jezelf zo over een paar jaartjes ziet!

    En wat ik verder ook heel erg aanraad, is om naar de decaan op je school stappen of mentor of een ander persoon die je hierbij kan helpen en vragen naar zulke beroepstesten. Daar zijn al die personen tenslotte voor en zij kunnen je mijns inziens het allerbeste hierbij helpen. Dit is denk ik wel het allerbelangrijkste, maar het enige probleem is nu dat het vakantie is…

    Bij mij op school hadden ze daarnaast gelukkig een aantal voorlichtingsavonden, waarbij er vertegenwoordigers van tig (misschien wel honderd) studies - die van her en der kwamen uit heel Nederland - allemaal op een avond over de studie begonnen te vertellen. Dit gebeurde in drie of vier rondes van een half uur en zo kon je op een avond heel veel te weten komen over drie of vier specifieke studies.

    Zo kwam ik er al snel achter dat ik toch de technische kant op wilde en na wat meeloopdagen heb ik uiteindelijk voor werktuigbouwkunde gekozen, waar ik nog steeds heel blij mee ben (fietsen repareren is heel leuk en handig, hehe)! Vergeet dus niet, zodra je al je voorkeurslijst wat meer flink hebt ingekort tot een of twee studies, om vooral na te vragen of je ook een dag kan meelopen, want zo ervaar je pas echt hoe het is wat je nieuwe opleiding inhoudt.

    Dus vertel eens welke vakken je het leukst vindt, zet eens een paar resultaten van beroepstesten hier neer in dit topic en vertel ook eens wanneer je de definitieve keuze moet maken. Ga ook vooral naar je decaan/mentor, als je nog tijd hebt om die te spreken!

    Ik ga waarschijnlijk niet studeren. Ik doe havo C&M en als je dat vakkenpakket hebt hoor je inprincipe niet in deze maatschappij als het om je studie gaat.


    Today will be Girl's Day party with you~

    Yoseob schreef:
    Ik ga waarschijnlijk niet studeren. Ik doe havo C&M en als je dat vakkenpakket hebt hoor je inprincipe niet in deze maatschappij als het om je studie gaat.

    Huh, hoezo niet?

    OT: ik moet volgend jaar kiezen, want ik ga na de vakantie 5 Havo doen. Ik wil graag de lerarenopleiding geschiedenis gaan doen (:


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Het duurt voor mij nog 2 jaar(Ik ga naar de 3e van HAVO), maar ik ga zeker voor HBO journalistiek:Y)


    =

    Ik moet nog 2 jaar vwo doen. Wil heel graag naar de universiteit om iets met talen te studeren, weet nog niet welke richting qua talen waarschijnlijk de slavische talen, omdat ik tolk wil worden.


    Mysli zdes' uzhe ne vazhny

    Ik ga HBO-rechten doen omdat dat bij me past volgens mensen. Toen ik een klein meisje was wilde ik al advocaat worden. Dus ik volg mijn hart op dit moment. Mijn verstand roept Bedrijfseconomie maar mijn hart zegt rechten. Ik heb geluisterd naar mijn hart.


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Ik ga dit jaar beginnen aan mijn eerste MBO opleiding, sport en beweging. Bewegen is voor mij heel belangrijk, omdat je gezondheid er eigenlijk alleen maar door vooruit gaat. Ik wil misschien personal coach worden of verder gaan leren naar het HBO en iets doen met revalideren.


    Ik ben gemeen xoxo