Jaren geleden stond ik ook voor de vreselijk moeilijke vervolgstudiekeuze. Uiteraard heel belangrijk, omdat het uiteindelijk je toekomst bepaalt! Ikzelf ben zoals velen - ook op jouw struikelblok gestuit, namelijk het niet kunnen kiezen omdat er zoveel mogelijke opleidingen zijn waardoor je de bomen in het bos niet meer ziet.
Je zegt dat je heel veel leuk vindt, dus begin eens op een rijtje te zetten welke vakken je op school het allerleukste vindt om te beoefenen en in welke vakken je het best in bent/de hoogste punten voor haalt. Ikzelf vond bijvoorbeeld technische dingetjes alsmede talen, maar ook economie en biologie heel leuk; heel gevarieerd dus. Op zich ben ik hier dus niet veel mee opgeschoten, maar de eerste selectie is in ieder geval wel gemaakt (ik wist bijvoorbeeld dat ik nooit historicus of aardrijkskundige zou willen worden).
Wat je daarna nog verder kan doen, is op internet zoeken naar testjes die een hele waslijst aan mogelijke opleidingen laten zien op basis van een aantal vragen. Eén voorbeeld is deze of deze (alhoewel de tweede wel heel kort is). Ik kreeg in de vierde klas verder nog via de decaan op onze school een soortgelijke test wat nog veel uitgebreider was, maar die vind ik niet zo snel terug op het internet, jammer genoeg. Doe er zoveel mogelijk en zet de resultaten voor jezelf op een rijtje en stel je vooral voor of je jezelf zo over een paar jaartjes ziet!
En wat ik verder ook heel erg aanraad, is om naar de decaan op je school stappen of mentor of een ander persoon die je hierbij kan helpen en vragen naar zulke beroepstesten. Daar zijn al die personen tenslotte voor en zij kunnen je mijns inziens het allerbeste hierbij helpen. Dit is denk ik wel het allerbelangrijkste, maar het enige probleem is nu dat het vakantie is
Bij mij op school hadden ze daarnaast gelukkig een aantal voorlichtingsavonden, waarbij er vertegenwoordigers van tig (misschien wel honderd) studies - die van her en der kwamen uit heel Nederland - allemaal op een avond over de studie begonnen te vertellen. Dit gebeurde in drie of vier rondes van een half uur en zo kon je op een avond heel veel te weten komen over drie of vier specifieke studies.
Zo kwam ik er al snel achter dat ik toch de technische kant op wilde en na wat meeloopdagen heb ik uiteindelijk voor werktuigbouwkunde gekozen, waar ik nog steeds heel blij mee ben (fietsen repareren is heel leuk en handig, hehe)! Vergeet dus niet, zodra je al je voorkeurslijst wat meer flink hebt ingekort tot een of twee studies, om vooral na te vragen of je ook een dag kan meelopen, want zo ervaar je pas echt hoe het is wat je nieuwe opleiding inhoudt.
Dus vertel eens welke vakken je het leukst vindt, zet eens een paar resultaten van beroepstesten hier neer in dit topic en vertel ook eens wanneer je de definitieve keuze moet maken. Ga ook vooral naar je decaan/mentor, als je nog tijd hebt om die te spreken!