Het leven is niet alleen een gevecht tegen de omstandigheden, maar vooral een gevecht tegenover jezelf. Hoe ik tegenover het leven sta is een directe reflectie van hoe ik tegenover mezelf sta en zo kan ik ook mezelf bewust manipuleren om me het leven makkelijker te maken, of in elk geval bepaalde situaties en obstakels erin.
Ach, ik heb zo veel bevindingen gevonden over het leven door mijn overanalytische zelf, I could write an essay about it..
En over dat het leven al is ingevuld; ik heb daar zelf ook over na zitten denken en ik ben tot de conclusie gekomen dat het in veel gevallen wel goed is. Ik ben iemand die wel van structuur houdt en ik weet dat ik niet de enige ben. Die structuur is een leidraad in het leven waarvan iedereen - als hij zijn geest zo vrij durft te laten gaan - in een bepaalde graad vanaf kan wijken. Maar als je aan de denkwijze dat alles al is vastgelegd blijft kleven, doe je jezelf ongelofelijk tekort en dan loop je het risico dat je op je tachtigste zegt: potjandoosje, dit en dit en dit en dit had ik nog willen doen.
[ bericht aangepast op 4 juni 2011 - 22:58 ]
No growth of the heart is ever a waste