• Vrijdag heb ik dan eindelijk mijn eerste sollicitatiegesprek! En nu vroeg ik me af of jullie nog handige tips hebben? Dus bij deze (A)


    You try so hard not trying to try so hard.

    Wees jezelf x)


    It's going to be difficult, but not impossible.

    lkkr jezelf zijn

    Zoals die hier boven mij al zeggen: just be yourself and do it! Succes! :Y)


    Moonshine, take us to the stars tonight ~

    Weet veel over waar je solliciteerd, goed voorbereid er komen dus.
    Doe proffesioneel, niet overal om lachen, neem het serieus.

    Through schreef:
    Wees jezelf x)


    Noem mezelf baas, want ze weten wie ik ben.

    Wees jezelf, blijf beleefd, kom leuk en lief en alles over, geef aan dat je flexibel bent en de baan echt wilt. Meestal komt het we goed. Ohja, en niet frummelen met je handen ofzo (:


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Goed in de ogen kijken


    Today will be Girl's Day party with you~

    Ik heb sollicitatie training gehad dusja.

    -Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent
    -Zorg dat je helemaal recht staat
    -Geef een stevige hand
    -Weet goed waar je voor solliciteerd
    -Praat rustig en duidelijk.

    BEL0VED schreef:
    Wees jezelf, blijf beleefd, kom leuk en lief en alles over, geef aan dat je flexibel bent en de baan echt wilt. Meestal komt het we goed. Ohja, en niet frummelen met je handen ofzo (:


    Best way not to get your heart broken, is to pretend you don't have one.

    Volgens een overlevingsgids voor meisjes :

    (wat aantrekken?) Een gesprek voor een baantje :

    -Een eenvoudige rok met redelijke lengte of een zwarte broek. Je gesprekspartner zal je eerst beoordelen naar je uiterlijk vooraleer je wat te zeggen hebt.
    - Trek bij een serieuze broek of rok een eenvoudige en elegante bovenkant aan, een blouse of een onberispelijk T-shirt (laat je mouwloze hemdje met pailletten voor deze gelegenheid thuis, want het doet er nu niet doe of je 'the queen of the dancefloor' bent).
    - Voeg er een goed getailleerd jasje aan toe, of een schoon en goed gestreken giletje.
    - Vergeet je schoenen niet. Platte pumps of met een klein hakje. exit zijn de sportschoenen, evenals de hoge naaldhakken.

    weet niet of dit veel met je gaat doen :Y)
    Maar toch, good luck.


    Owl you need is love.

    wees jezelf, ben beleefd. En oefen goed om je zelf te verkopen ;D.


    We're all mad here.

    Mum schreef:
    Volgens een overlevingsgids voor meisjes :

    (wat aantrekken?) Een gesprek voor een baantje :

    -Een eenvoudige rok met redelijke lengte of een zwarte broek. Je gesprekspartner zal je eerst beoordelen naar je uiterlijk vooraleer je wat te zeggen hebt.
    - Trek bij een serieuze broek of rok een eenvoudige en elegante bovenkant aan, een blouse of een onberispelijk T-shirt (laat je mouwloze hemdje met pailletten voor deze gelegenheid thuis, want het doet er nu niet doe of je 'the queen of the dancefloor' bent).
    - Voeg er een goed getailleerd jasje aan toe, of een schoon en goed gestreken giletje.
    - Vergeet je schoenen niet. Platte pumps of met een klein hakje. exit zijn de sportschoenen, evenals de hoge naaldhakken.

    weet niet of dit veel met je gaat doen :Y)
    Maar toch, good luck.



    Het jammere is, is dat ik allen maar op "gympies" a la allstars heb. Al zal ik voor deze gelegenheid een paar aandoen die aantoonbaar en niet versleten zijn.


    You try so hard not trying to try so hard.

    Belangrijkste is nog wel je 'baas' recht in de ogen aan te kijken.


    ars moriendi

    SylviaScenic schreef:
    (...)


    Het jammere is, is dat ik allen maar op "gympies" a la allstars heb. Al zal ik voor deze gelegenheid een paar aandoen die aantoonbaar en niet versleten zijn.


    Ach, zo veel zal dat wel niet uitmaken ;)


    Owl you need is love.

    Goed om te lezen dat je al op gesprek mag; dat duidt alvast op een goed begin!
    Hierboven staan al enkele prachtige tips, maar als je het niet erg vindt, wil ik daar nog het volgende aan toevoegen:

    - Stel alvast een lijstje samen met vraagjes die je zeker weten wil stellen. Op deze manier wordt het niet het standaard vragenrondje, maar een heus dialoog, waarin je meer van jezelf kan laten zien/horen. Bijkomend voordeel is dat je zelfverzekerd overkomt. En een beetje kletsen zorgt bovenal voor een ontspannen sfeer.

    - Kleding maakt niet zo heel veel uit, is mijn ervaring, tenminste nog niet op je leeftijd. Gympies kunnen dus prima! Zorg er alleen wel voor dat je er niet uitziet alsof je in een vuilcontainer woont.

    - Kom in elk geval niet te laat. Of juist wel, als je een echte waaghals bent. Als je trouwens wat vroeger komt, kun je alvast wat meer van de omgeving zien en voor jezelf bepalen of je vindt dat je bij de andere mensen en de omgeving past (ok, dit is nog best overdreven, aangezien het denk ik om een bijbaantje gaat).

    - Blijf dicht bij jezelf (oooh, zo verschrikkelijk cliché dit..). Uiteraard is het spannend, zo'n gesprek met zo'n hoge pief, maar trek je daar niks van aan! Jij bent immers de prijs waar hij voor moet vechten (ok, dit is wel heel arrogant)!

    - Als je de baas aan het lachen weet te maken, is het zeker goed. Zolang hij je maar niet uitlacht...

    Nog één vraagje dan: (omdat het een dialoog moet zijn en zo) voor welke functie ga je eigenlijk solliciteren?