Welke Star Wars muziek zou jij het beste moeten luisteren?

Als je zin hebt om Star Wars muziek te luisteren, maar je weet niet welke, dan zal deze quiz je adviseren.

Mogelijke uitkomsten

Star Wars Main Title (2 x uitgekomen)

Main Title is synoniem met Star Wars, en met goede reden. Het opent elke Star Wars-film met een explosie van geluid en wordt ook in de hele saga als overkoepelend thema gebruikt. Williams heeft gezegd dat hij iets wilde met een 'idealistische, opbeurende maar militaire flair', en 'Main Title' is zo goed als perfect - het is volkomen hoopvol en energiek, gevuld met meeslepend koper en strijkers en een aangeboren neuriënde melodie. Vanaf het begin weet je dat je zin hebt in een romantisch avontuur, en het voelt nooit geforceerd of oneerlijk. Een van de geweldige thema's aller tijden in film.

The Imperial March (1 x uitgekomen)

The Imperial March symboliseert de macht van het Galactische Rijk en is een onheilspellend werk dat mogelijk de meest populaire muziek in Star Wars is geworden; als symfonisch leidmotief is het een van de meest succesvolle ooit. The Imperial March wordt gebruikt in The Empire Strikes Back (voor het eerst gehoord in zijn volledige arrangement met de onthulling van de imperiale vloot) en Return of the Jedi, en komt op bepaalde punten in de prequel-trilogie voor. Maar net als andere geweldige nummers uit Star Wars is het veelzijdig - let op de sterfscène van Darth Vader, waarin het alleen op een harp wordt gespeeld en meer als een slaapliedje klinkt. Toch is de volledige versie, met zijn donkere melodie en stuwende militaristische ritme, onmiddellijk herkenbaar en blijft ze vandaag de dag een klassieker.

Duel Of The Fates (1 x uitgekomen)

Het meest unieke nummer uit de prequel-trilogie, en een van de beste muziekstukken uit elke Star Wars-film. In dienst tijdens het climax Darth Maul/Obi-Wan/Qui-Gon duel van The Phantom Menace (en ook tijdens Anakin's zoektocht naar zijn moeder in Attack of the Clones), bevat Duel of the Fates bijna overal een koor, onderbroken door hits van koperblazers en strijkers, een tempo dat vertraagt ​​en vervolgens versnelt, en een muur van geluid die groeit en groeit. Wat het meest interessant is, is dat het stuk noch als een good guy-, noch als een bad guy-thema aanvoelt; het is complex, met donkere en lichte geluiden die heen en weer bewegen en geen kant kiezen. Als zodanig is er eigenlijk niets vergelijkbaars in de saga.

Binary Sunset (0 x uitgekomen)

Een van de meest iconische muziekstukken uit Star Wars, punt uit. Voor velen is de scène waarin Luke naar de ondergaande zonnen van Tatooine staart, wat Star Wars maakt - maar misschien meer dan welke andere scène in alle zes films ook, is de muziek essentieel. Het beeld van de ondergaande zonnen geeft het verstrijken van de tijd weer; Luke wordt ouder en er zijn dingen die hij wil ervaren en doen. Er wacht een heel sterrenstelsel op hem. Williams' muziek bouwt en bouwt opnieuw op en brengt al het verlangen in Luke over, en alle belofte die hij heeft, maar het is ook doorspekt met droefheid. Voor zo'n kort muziekstuk is de impact nog indrukwekkender.

Yoda's Theme (4 x uitgekomen)

Als The Emperor Arrives het geluid van de donkere kant is, is dit het geluid van de lichte kant. De strijkers bouwen op van fluisterend naar een gelaagd crescendo, maar altijd met een welwillende sfeer. De muziek hier is kalm maar zelfverzekerd, en sterk maar niet agressief - in wezen weerspiegelt het wat Yoda zegt dat een Jedi moet zijn. Om te illustreren hoe briljant deze compositie is, kun je het gebruik ervan noteren in de reeks waarin Yoda Luke's gezonken X-wing uit het Dagobah-moeras optilt, waar het roerig en krachtig is; zie dan Yoda's sterfscène in Return of the Jedi, waar dezelfde melodie puur zachtaardig wordt. Geweldig werk.

Princess Leia's Theme (0 x uitgekomen)

Debuterend in A New Hope, maar terugkerend in The Empire Strikes Back, Return of the Jedi en Revenge of the Sith, is Princess Leia's Theme naar voren gekomen als een van de meest herkenbare muziekpassages in heel Star Wars. Het snaaraangedreven arrangement, zowel zacht als meeslepend, staat op zichzelf in de Star Wars-muziek door de energie en snellere ritmes van de actiescènes terug te draaien. Alleen Across the Stars komt in de buurt van het wonder van dit nummer; en als je aan Leia denkt, hoor je deze compositie waarschijnlijk in je hoofd - een waar bewijs van de kracht ervan.

Battle of the Heroes (1 x uitgekomen)

Als soundtrack voor het Anakin versus Obi-Wan-duel uit Revenge of the Sith is Battle of the Heroes een van de belangrijkste composities van de Star Wars-saga. Door de combinatie van een koor, staccato koperblazers en weelderige strijkers is de muziek rijk en vol, maar heeft ze een plechtige maar toch angstige toon. Het is uniek ten opzichte van andere 'duel'-muziek in de films, maar doet ook denken aan bepaalde aspecten van oudere stukken - de zang van Duel of the Fates, het stekende koperwerk van Luke versus Darth Vader in The Empire Strikes Back - die de volgorde aangeeft het gewicht dat het verdient.

The Asteroid Field (0 x uitgekomen)


De Star Wars-muziek van John Williams gaat zowel over emotie en stemming als over het technisch vernuft van de compositie, en The Asteroid Field is daar een perfect voorbeeld van. Het is voornamelijk een koperstuk en heeft een hectisch tempo, bereikt door stijgende en dalende noten die de muziek een achtbaanachtig gevoel geven (wat waarschijnlijk de reden is waarom het zo goed werkte in Star Tours). Het komt overeen met de chaos die je je kunt voorstellen bij het navigeren door een asteroïdeveld - en de serene wending die het stuk neemt wanneer de reeks eindigt, is een bijna magische uitbetaling.

The Emperor Arrives (0 x uitgekomen)

Bij onze eerste echte blik op de keizer als hij arriveert op de Death Star in Return of the Jedi, zit er geen leven of punch in deze compositie, vergeleken met de iconische Imperial March of andere op het Empire gerichte muziek. De melodie hier is eenvoudig, donker en onheilspellend, aangedreven door – voor het eerst in Star Wars – een mannenkoor, dat een nieuwe auditieve kleur aan Star Wars toevoegt. Het stuk zou opnieuw worden bekeken op het hoogtepunt van de film en in verschillende arrangementen verschijnen in de prequel-trilogie. Volkomen beklijvend: The Emperor Arrives is het geluid van de duistere kant.

Across the Stars (0 x uitgekomen)

Het meest memorabele muziekstuk gecomponeerd voor Attack of the Clones, dat klinkt als een verloren klassiek meesterwerk en toch nog steeds erg Star Wars. Een groots, romantisch werk ,Across the Stars, slaagt op verschillende niveaus - de melodie vindt een balans tussen melancholie en een gevoel van verlangen, en het krachtige gebruik van strijkers brengt over wat de verboden liefde tussen Anakin en Padmé betekent voor zowel de personages als de personages. het sterrenstelsel. Het idee van een Star Wars-liefdesliedje of -compositie lijkt bijna onmogelijk, maar John Williams heeft het met zelfvertrouwen uitgevoerd.

Statistieken

Statistieken

Er zijn nog geen reacties.


Meld je gratis aan om ook reacties te kunnen plaatsen

Wat wil je nu doen?