• Hooi,

    ik moet voor Nask wat doelen uitschrijven maar ik kan het gewoon niet vinden 0.o
    Zouden jullie me willen helpen?:$

    Ik moet uitleggen wat:
    de frequentie en amplitude van een trilling zijn.
    Je kunt uit een geluidspatroon de trillingstijd en amplitude bepalen.
    Je kunt rekenen met rillingstijd en frequentie.
    je weet hoe een luidspreker en een box in elkaar zit.
    Je weet het verschil tussen een analoog en een digitaal signaal.
    Je kunt enkele maatregelen noemen oom geluidshinder tegen te gaan.


    Ik kan er niks van terug vinden in mijn boek of op internet 0.o ik dan ook geen zoek expaar:$


    'Burning up a sun, just to say goodbye.'

    heriotza schreef:
    ik ga het proberen, volgens mij heb je hetzelfde boek als ik (:
    Frequentie is het aantal trillingen per seconde, met als eenheid Hertz (Hz)
    stel, je hebt een gitaar die trilt met een frequentie van 440 Hz (440 trillingen per seconde) en je wilt de trillingstijd (tijdsduur van 1 trilling) bereken, dan gaat dat volgens de formule t= 1/f dus je deelt 1 door 440 = 0.002272727, afgerond 0.002 s, dan kan je het ook naar ms (milliseconde) omzetten door het x1000 te doen= 2 ms. Dus 1 trilling duurt 2 ms.
    Op deze manier kan je ook de frequentie bereken, dan draai je de formule om, f=1/t.
    nog een voorbeeld: je weet de Trillingtijd in ms nl. 33 ms, je wilt dit frequentie in khz (kiloHertz) berkenen. Dan doe je 33 eerst : door 1000 omdat je altijd met seconden moet reken 33:1000= 0.033. nu heb je het in seconden, vervolgens doe je 1:0.033, want f=1/t en dat is 30.3030303 afgerond 30. Dit deel je nog door 1000 omdat je het in KHz wilt weten 30.3030303:1000 = 0.030 KHz, en dat is dan je antwoord.

    en nu de amplitude


    Amplitude is niets anders dan de uitwijking van de horizontale streep tot een uiterste top of daal. ( zie hierboven)
    In dit geval duurt 1 trilling op én neer 6 seconde, als ik het goed zie tenminste ;] want de trillingstijd is gewoon 1 trilling en dat is dus op én neer. En zo kun je dat aflezen uit een geluidspatroon. Je kan bij dit plaatje echter niet de amplitude bepalen omdat er geen verticale as is ;]
    maar gewoon onthouden dat je moet kijken vanaf de lijn tot de top van de parabool.

    maatregelen om geluidshinder tegen te gaan:
    om als voorbeeld een buurjongen te nemen die de hele tijd drumt.
    je kunt:

    1: beter isolatiemateriaal gebruiken,
    2: duidelijke afspraken maken,
    3: betere stokjes,
    4: oordopjes kopen,
    5: verplaatsing van het drumstel,
    6: dubbele ramen en
    7: drumstel op rubberen voetjes neerzetten.

    ik heb even geen tijd om die andere uit te leggen, sorry,
    ik hoop dat je hier iets aan hebt

    groetjes
    Berna (:


    ....
    -dood-


    I'm like Coca Cola, I can open happiness too.

    heriotza schreef:
    Heb je trouwens ook natuur- en scheikunde overal? (;


    Ik wel :Y) Wij doen alles alleen in een mega rare volgorde :S


    People cry, not because they're weak. It's because they've been strong for too long.

    Ach wacht maar totdat je in 5havo zit (A)


    I hope you drown in all the cum you fucking swallow, to get yourself to the top.