• Urgh, ik erger me eraan...

    Allerliefste kindertjes op Q, het is niet 'Die meisje' of 'Die dingetje' [etc.]
    Om jullie nog even een opfrisser te geven van hoe het wel hoort;

    [Boos reageren op dit topic heeft geen zin, hij staat er, zo hoort het. Point.]


    Die en dat

    De volgende zinnen bestaan steeds uit twee delen. Het tweede deel begint met een woord dat verwijst naar een concreet woord uit het eerste deel:

    * Hier staat het huis dat ik wil kopen.
    * Ik koop de krentenbol die er smakelijk uitziet.
    * Anja is een meisje dat leuk kan dansen. (HET meisje, dus DAT)
    * Ik zit in een bus die erg slingert. (DE bus, dus DIE)
    * Er staan hier huizen die bijna instorten. (DE huizen, dus DIE)

    Soms kun je aan die of dat zien, welk woord uit het andere deel van de zin bedoeld wordt:

    * Er zit een gat in mijn broek die ik al jaren heb. (DE broek, dus DIE)
    * Er zit een gat in mijn broek dat groter wordt. (HET gat wordt groter, dus DAT)



    Wat of dat

    Je gebruikt wat als het woord volgt op een onbepaald woord (iets, niets, het enige, datgene) of een bijvoeglijk naamwoord dat zelfstandig wordt gebruikt (het leukste, het bijzondere) of als het woord verwijst naar een rangtelwoord (het eerste). Een paar voorbeelden:

    * Liegen is iets wat ik nooit zal doen.
    * Het enige wat ik wil zeggen is: stop ermee.
    * Let vooral op datgene wat je vorige keer verkeerd deed.
    * Dat is het laatste wat ik zou willen.
    * Fietsen is het leukste wat ik kan bedenken.

    Zie ook de uitleg die Onze Taal hiervoor geeft. Ook als het woord verwijst naar een hele zin of gebeurtenis, gebruik je wat. Als je daarvoor in de plaats dat gebruikt, krijgt de zin een andere lading. Kijk maar eens naar deze voorbeelden:

    * We hebben een zusje gekregen, wat we allemaal heel leuk vinden.
    (we vinden het leuk dat we een zusje hebben gekregen)
    * We hebben een zusje gekregen, dat we allemaal heel leuk vinden.
    (we vinden het zusje leuk)

    * Dit potlood is het enige wat ik uit mijn schooltijd heb bewaard.
    (verder heb ik helemaal niets meer)
    * Dit potlood is het enige dat ik uit mijn schooltijd heb bewaard.
    (verder heb ik geen andere potloden meer)



    Die, deze, dat, dit

    De woorden die en dat kunnen ook op een andere manier gebruikt worden, als aanwijzende voornaamwoorden. Meestal gebruik je die en dat als je iets aanwijst wat verder weg is (die hond daar, dat huis daar).

    * Die hond blaft hard. (die hond daar)
    * Dat huis is duur. (dat huis daar)

    Als je iets aanwijst waar je dichtbij bent, gebruik je vaak deze (voor de-woorden) en dit (voor het-woorden).

    * Deze hond blaft hard. (deze hond hier)
    * Dit huis is duur. (dit huis hier)



    De woorden die, deze, dat en dit kunnen ook zelfstandig gebruikt worden, bijvoorbeeld als je er iets uit de vorige zin mee bedoelt. Deze en die betekenen ongeveer hetzelfde, evenals dat en dit:

    * De buren hebben een hond. Die (of deze) blaft hard.
    * Er zit een hond naast mijn stoel. Deze (of die) kan hard blaffen.
    * Mijn oom heeft een nieuw huis. Dat (of dit) is duur.
    * Welkom in mijn nieuwe huis. Dit (of dat) is erg duur.



    Wie

    Je kunt die soms ook vervangen door wie. Dat geldt alleen als het woord verwijst naar een persoon, en als het woord meewerkend voorwerp is. In zulke gevallen is wie iets netter, maar het is niet verplicht. Deze twee zinnen kunnen dus allebei:

    * De serveerster die we een fooi geven, is erg vriendelijk.
    * De serveerster wie we een fooi geven, is erg vriendelijk.

    Als er een voorzetsel bij komt, is alleen wie nog goed:

    * De serveerster aan wie we een fooi geven, is erg vriendelijk.





    Vaktermen

    Hoewel deze website alles graag uitlegt met zo weinig mogelijk vaktermen, noemen we voor de fijnproevers soms even een begrip van de schoolmethode.



    BETREKKELIJK VOORNAAMWOORD = een woord dat verwijst naar een ander woord in de zin. Als het verwijst naar een concreet woord, gebruik je die of dat. Zie de voorbeelden op deze pagina. Als het verwijst naar iets abstracts (bijvoorbeeld "iets" of "alles"), gebruik je wat.



    GESLACHT

    Een zelfstandig naamwoord kan mannelijk, vrouwelijk of onzijdig zijn. Het geslacht wordt in woordenboeken aangegeven met de letters m, v en o. In het Nederlands zie je meestal geen verschil tussen vrouwelijke en mannelijke woorden. Ze krijgen allebei het lidwoord de (de man [m], de vrouw [v], de zin [m], de ervaring [v]). Onzijdige woorden krijgen het lidwoord het (het huis [o]).



    Het verschil tussen de-woorden en het-woorden zie je terug bij het betrekkelijk voornaamwoord als het enkelvoud is (de man die..., het huis dat...), ook als de en het zijn vervangen door een: (een man die..., een huis dat...).



    Je merkt ook verschil tussen de-woorden en het-woorden als je een bijvoeglijk naamwoord gebruikt (een grote man, een groot huis) of een onbepaald voornaamwoord (elke man, elk huis). Vooral voor mensen die zijn opgegroeid met een andere taal, is dit een lastig onderdeel van het Nederlands.



    Het is belangrijk dat je bij elke verwijzing rekening houdt met het geslacht van het woord waarnaar je verwijst. Ook in gevallen als deze:

    * Hier staat een klein schooltje. Dit moet nodig opgeknapt worden. (want: het schooltje)
    * Hier staat een oude school. Deze moet nodig opgeknapt worden. (want: de school)
    * Dit gebeurt zelden in een bedrijf als het onze. (want: het bedrijf)
    * Dit gebeurt zelden in een fabriek als de onze. (want: de fabriek)

    [ topic verplaatst door een moderator ]

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    Bloedspetters besmeuren de muren van de ruïnes, van iets wat men ooit een beschaving noemde maar al lang is vernietigt.

    Sadistic schreef:
    (...)

    Vaak is iets waar je zelf al van doorhebt dat het fout is en vervolgens nog gebruikt wordt, omdat het dan 'stoer'/luiheid is.
    'Eeuy, heb je die mes gezien van die gozer?' - Kots. -.-
    & Ja, ik vind dat heel erg irritant. Een klein spelfoutje kan best wel eens, maar let er gewoon zoveel mogelijk op om ze te voorkomen. Zeker zulke opvallende, simpele dingen, die zorgen dat iets er armoedig of netjes uit kan zien.


    Op msn let ik ook nooit op mijn spelling, omdat ik niet het idee heb dat andere mensen er echt op letten. Eigenlijk zeggen de meeste mensen woorden fout op msn. Ik snap dat sommige mensen dat erg vaak doen, en als het heel vervelend word, praat ik gewoon niet meer met ze op msn :'D Kun jij ook doen ;D

    Ach wat maakt het toch uit, we leren wel grammatica en alles op school. En als kinderen geen zin hebben in juiste grammatica dan is dat jammer.


    Crush crush you're my sugar rush. ~ <333

    Die fouten maak ik vaak genoeg, maar ik heb een vriendin die me er telkens op wijst als ik een fout maak. Oftewel ze begint hard te lachen en dan weet ik wel weer dat ik iets fout doe. Het helpt wel, maar ik blijf toch wel mijn foutjes maken.


    'Jesus said love one another, He didn't say love the whole world.

    Ik erger me altijd aan hun in plaats van zij. je hoort heel vaak 'hun deden dat' ofzo. Het is zij, hun is bezittelijk.

    Ben het trouwens met je eens.


    bad luck is luck 2

    Sadistic schreef:
    (...)

    'Wil jij die mes aangeven? ... Die meisje heeft mijn fiets gejat!' ... Kom op, dan moet je wel aanvoelen dat het fout zit. :'D

    Sommige voelen dat nu eenmaal niet aan,zeker als het buitenlanders zijn.
    Dat is het zelfde als een Nederlander Duits spreekt,dan weet je ook vaak niet of het die das of der is.
    Kan je niks aan doen,en zeker iet met zo'n topic.
    Dit lees je misschien een keer door en dan vergeet je het weer als je er geen gevoel voor heb,doe je niks aan.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Sadistic schreef:
    (...)

    Daar denk ik ook één hetzelfde ding op - Boeien, rot op. (krul)
    Ik vind het gewoon verschrikkelijk irritant/armoedig als mensen geen beschaafd Nederlands schrijven, terwijl ze het wel kunnen. Spreken ook, maar dialecten kunnen dan nog een reden zijn om dat iets minder erg te vinden. Al vind ik nog dat je dan zoveel mogelijk op moet letten geen domme fouten te maken. :')
    Ja dat hebben wij ook en wij gaan daar dan net als jij op in dat het gewoon belachelijk is als iemand daar zo op reageert en dat het gewoon niet klinkt enzo, maar sommige mensen zijn hier gewoon respectloos. Ze gingen dan ook gaan klagen bij de mods omdat haar naam sexueel was, terwijl dat gewoon een spreuk was van hp en iemand had dat gewoon verkeerd gelezen en die bleven haar daar maar mee pesten, ze is uiteindelijk van quizlet gegaan omdat ze gewoon niet ophielden en ze het kotsbeu was


    Mirror, mirror on the wall, will there be glory if I fall?

    BloodyGum schreef:
    Ik begon met lezen, maar kreeg hoofdpijn. Gelukkig zeg ik het meestal wel goed :)


    We accept the love we think we deserve.

    Geen zin om dat helemaal te lezen;x
    Maar ik maak nou eenmaal wel eens heel vaak een foutje (;
    Ik snap dat je je eraan ergerd, maar ik ga hier denk ik niks mee doen..
    Maar toch wel handig (';


    Me so good.

    Grammar Nazi D:
    Maar je hebt wel gelijk, ik erger me er soms ook dood aan.


    Aye, brother! 4 8 15 16 23 42

    Ben ik nu de enige die vind dat je dit allang op de basisschool gehad moet hebben?


    Ik kan m'n naam schrijven in je foundation, bitch

    YouAMD schreef:
    Ik spreek beter Engels dan Nederlands, waarom heb je Nederlands eigenlijk nodig als je toch al weet dat je naar een ander land gaat verhuizen?

    Het is misschien wel handig omdat je momenteel nog in dit land woont.


    Normality is a paved road: it's comfortable to walk, but no flowers grow on it.

    Ik denk niet dat de fouten veelal te vinden zijn in 'die meisje nam het mes' maar eerder in 'het meisje die het mes nam'
    Want heel soms durf ik daar zelf ook in missen, gelukkig zie ik het dan wel vaak. ;d
    oja, ik ben me ervan bewust dat het 'dat' moet zijn, voor ik gezaag krijg :'D

    [ bericht aangepast op 22 maart 2011 - 17:11 ]

    Geen zin om dat door te lezen, heb deze hele prachtige dag binnen school doorgebracht, geen zin in nog een les :]


    No growth of the heart is ever a waste

    Kerrang schreef:
    (...)Ja dat hebben wij ook en wij gaan daar dan net als jij op in dat het gewoon belachelijk is als iemand daar zo op reageert en dat het gewoon niet klinkt enzo, maar sommige mensen zijn hier gewoon respectloos. Ze gingen dan ook gaan klagen bij de mods omdat haar naam sexueel was, terwijl dat gewoon een spreuk was van hp en iemand had dat gewoon verkeerd gelezen en die bleven haar daar maar mee pesten, ze is uiteindelijk van quizlet gegaan omdat ze gewoon niet ophielden en ze het kotsbeu was

    Hoe komt het toch dat ik weet over wie het gaat? En dat ik dit aanstellerij vind?

    Kerrang schreef:
    (...)Ja dat hebben wij ook en wij gaan daar dan net als jij op in dat het gewoon belachelijk is als iemand daar zo op reageert en dat het gewoon niet klinkt enzo, maar sommige mensen zijn hier gewoon respectloos. Ze gingen dan ook gaan klagen bij de mods omdat haar naam sexueel was, terwijl dat gewoon een spreuk was van hp en iemand had dat gewoon verkeerd gelezen en die bleven haar daar maar mee pesten, ze is uiteindelijk van quizlet gegaan omdat ze gewoon niet ophielden en ze het kotsbeu was


    OMG, ik weet over wie dit gaat :''D

    Je moet wel tegen een stootje kunnen hoor. Ik heb laatst ook in een topic iedereens username afgezeikt. En als je een naam neemt die vet veel op een sexuele naam lijkt, Tjah. Dan krijg je daar commentaar op. (krul)