PUKKELxDING schreef:
Nee, niet mee eens. De grondwet is voor iedereen, wat betekent dus ook voor de politici.
Maar welke grenzen stelt de grondwet? Geen racisme, geen haatzaaien, je mag geen bevolkingsgroepen kwetsen en niet aanzetten tot geweld.
Geen racisme is vrij makkelijk aan te houden, ook al wordt daar te vaak mee gestrooid. Wilders is bijvoorbeeld geen racist, hij bestempeld alleen de islam als een ideologie in plaats van een godsdienst.
Haatzaaien is ook erg lastig te definieren. Zaait Wilders haat? Ik vindt van niet, maar moslims ogenschijnlijk wel.
Een bevolkingsgroep kwetsen mag ook niet, maar wanneer doe je dat? Ik kan wel van alles zeggen dat het een bevolkingsgroep kwetst. Daarbij, kan je iemand kwetsen die je niet persoonlijk kent? En kwetsen is ook weer iets persoonlijks en niet voor een hele groep te definieren, als iemand zou zeggen dat alle blanken slavendrijvers zijn zou jij je gekwetst kunnen voelen maar ik niet.
Aanzetten tot geweld is de enige legitieme beperking, maar in hoeverre is het aanzetten tot geweld een mening uiten? 'Ik vindt dat jullie alle ... moeten neerslaan' kan weliswaar worden gezien als zowel een mening als aanzet, maar eigenlijk is het bij een sterke leider meer een beleefde verwoording van een bevel in plaats van een mening.
De oplossing voor deze vage gebieden zijn voor mijn part afschaffen, in plaats van aanscherpen, want politici moeten ideeën onbeperkt kunnen blijven uiten om ervoor te zorgen dat debatten niet monddood worden gemaakt.