• De dood is een abstract begrip, dat in onze maatschappij nogal makkelijk genegeerd wordt tot het te laat is, dan moeten ze wel kijken, hun hoofd er niet meer voor weg draaien.
    Dood gaan hoort bij het leven. Die twee zijn nu eenmaal onlosmakelijk verbonden met elkaar. Dus waarom zou men doen alsof het er niet is? Het gaat er heus niet door weg.
    Maar voor iedereen is het anders. Hoeveel mensen geloven er niet in reïncarnatie? Hoeveel mensen hopen er niet stilletjes dat dit leven, hún leven, toch niet de enige en dus laatste keer is dat ze leven? Hoeveel mensen verlangen er niet naar nog een leven? Wij Westerlingen zijn egoïsten. We willen steeds meer van alles. Meer geld, meer luxe, meer aanzien. Dan hoort meer leven er toch ook bij?
    In bepaalde Oosterse godsdiensten is opnieuw leven na de dood een straf. Ze blijven reïncarneren tot ze eindelijk tot het besef komen dat het niet meer moet, dat ze een zijn met de hoogste God, dat ze dat altijd al waren. En dan is de cyclus van wedergeboorte gedaan.
    En nog anderen geloven dat er na het leven gewoon helemaal niets meer is. Men leeft, men sterft, en dan is het gedaan. De optie om in een oneindige diepte of een gapend zwart gat te vallen, is er ook maar dat is hetzelfde als niets na de dood. Leuk vooruitzicht, niet?
    Maar hoe het ook zij, de mens moet altijd eerst sterven. En over het fenomeen ‘sterven’ zijn ook genoeg discussies gevoerd. Want zit het allemaal wel zo simpel in elkaar? Gebeurd het wel allemaal zoals het gebeurd? Wordt doodgaan echt door de mens gestuurd? Plegen mensen echt zelfmoord omdat ze dat willen? Krijgen bepaalde mensen kanker gewoon daarom?
    Of is er iets anders met ons leven aan het knoeien?
    Veel denken dat Moeder Natuur er iets mee te maken heeft. Als er te veel mensen zijn, dan neemt ze er een paar weg. Een natuurramp hier en daar en dan is het weer in balans. Zijn er te weinig mensen, dan is er plots een groot aantal geboortes. Zolang zij tevreden is over hoe wij ons gedragen, zullen we daar niet teveel van merken.
    Soms heeft De Duivel een handje in de dood. Mensen die hun ziel aan hem verkopen, zijn eigenlijk op dat moment ten dode opgeschreven. De Duivel zet mensen tegen elkaar op, zorgt voor wantoestanden en rellen en uiteindelijk zorgt hij voor een groot aantal doden. Hij wordt gevreesd door al wie gelooft, maar er zijn er veel meer die niet denken dat hij bestaat.
    Dan zijn er nog genoeg mensen die geloven in een persoon als Magere Hein, een skelet in een lange, zwarte mantel met een zeis en een zandloper die het leven van mensen letterlijk omhaalt, zoals korenhalmen op een veld. Niemand ontloopt aan hem, want hij krijgt je sowieso wel te pakken.
    Anderen geloven dat God er iets mee te maken heeft. Gelovigen zeggen dat God het zo gewild had, dat het zijn tijd was en dat er in de hemel op hen gewacht word.
    Veel van onze opvattingen komen direct of indirect van de Grieken en Romeinen, die in hun tijd al verhaaltjes hadden over de dood en wat daarna komt, die bijster veel lijken op hoe wij in onze tijd denken.
    Dan is er nog de selecte groep die gelooft in buitenaards leven en een overheersing van het buitenaardse ras, dat door geen enkele aardling geweten is.
    De mensen die geloven dat er iemand rommelt met hun dood zouden best nog eens gelijk kunnen hebben.


    Dit is de proloog van mijn pogingtotuitgegevenwordenverhaal. Nu is mijn vraag:
    Als jullie dit zouden lezen, zou je dan verder lezen of het boek wegleggen? En waarom?

    ik zou hem denk ik weg leggen, omdat het voor mij te diepzinnig is op moment (kan komen omdat t kwart voor 1 is hoor:P) en ik maak hieruit niet echt goed op waar je héle boek over moet gaan. wat wil je behandelen? de verschillende visies over de dood of?

    Ik zou hem lezen. Ik vind het onderwerp interesant. Ik heb hier een hele uitgesproken en standvaste mening over en ik ben benieuwd hoe jij dit tot een boek/verhaal hebt gevormd (krul).


    Wie du mir, so ich dir.

    @liquore: Nee, een specifieke opvatting die in de proloog expres niet genoemd wordt. Toch niet exact.

    @KirstenSnaps: Mhehe, als ik hem ooit afrond, zal ik hem wel eens op Quizlet pleuren. x]

    Bedankt dat jullie op zo'n uur tijd maken om dit te lezen. :$

    Vendetta schreef:
    @liquore: Nee, een specifieke opvatting die in de proloog expres niet genoemd wordt. Toch niet exact.

    @KirstenSnaps: Mhehe, als ik hem ooit afrond, zal ik hem wel eens op Quizlet pleuren. x]

    Bedankt dat jullie op zo'n uur tijd maken om dit te lezen. :$
    Ja moet je zeker doen, want ik ben er best benieuwd naar! (krul)


    Wie du mir, so ich dir.

    Ik zou het wel lezen. Het is nu niet dat ik denk, waauw wat een fantastisch boek. Maar ik zou het ook nog niet meteen wegleggen. Ik zou het lezen en naarmate ik verderlees zou ik wel uitmaken of het me interesseert en ik nog wel verder wil lezen.