• Ik vind er werkelijk niets aan.
    En ik begrijp ook niet waarom die gewonnen heeft. Het zijn drie vrouwen die op het dak aan het protesteren zijn tegen de verkiezingsuitslagen in Iran, met op de achtergrond sobere, eenzame en deprimerende huizen. Drie vrouwen. Geen honderd. Geen vijfhonderd. Nee, drie vrouwen. Slechts drie. Wat anders zie je op de foto dan kalmte, geluidloos geroep en eenzaamheid? Ik, persoonlijk, zie geen wanhoop of enig spoor van de horror die er op dat moment enkele meters van dat ene dak aan de gang was. Het zou net zo goed een foto kunnen zijn van vrouwen die opzoek zijn naar hun kinderen die niet kwamen opdagen voor diner.
    Op hetzelfde moment zetten er fotografen enkele meters daar vandaan hun levens op het spel om de gruwelen van het protest tegen de verkiezingsuitslagen vast te leggen, door zich tussen het wilde razernij van menselijke normen en waarden te begeven, wetend dat ze elk moment zouden kunnen doodgeschoten worden. Maar dat hield hen niet tegen, want hun doel was om de wereld de onvoorstelbare, harde realiteit te openbaren. Ze hadden geen VIP-pasjes die hun immuun maakten voor de doodslagen en pijn, ze stonden niet veilig achter de coulissen van een voorstelling. Nee, ze waren er midden in en het was geen voorstelling, het was een reele gebeurtenis waarbij mensen om het leven kwamen omdat ze een andere kijk op de wereld hadden of de mening van een ander niet deelden.
    En gedurende heel dat ijzingwekkende gebeuren klom er een fotograaf op een veilige dak en maakte de foto van de drie protesterende vrouwen. Wie heeft daar iets aan? Niemand hoort ze. Het zou me verbazen als iemand ze zelfs zag staan. En de foto...
    Wat ik daar zie is een geluidloze schreeuw die ik me niet eens kan voorstellen, pure eenzaamheid, onzekerheid – logisch, want ze zijn maar met zijn drieen – en het doet me meer denken aan een opstand tegen de nacht, waarvan je al weet dat die niets zal uithalen, dan aan een protest tegen oneerlijke verkiezingsuitslagen.
    En waar ik me het meest aan stoor is die bijna tastbare isolatie van de werkelijkheid. Ik zie geen waarheid op de foto, ik zie de gruwelen die er daadwerkelijk gebeuren en talloze mensenlevens koelbloedig met zich meenemen ook niet. Ik zie niets anders dan een kleurloze stilte omhuld in zielige tinten van een irritante veiligheid, die je de intentie geven om de bladzijde met de foto zo snel mogelijk om te draaien en wanhopig aan een andere artikel te beginnen.
    Elke keer als ik eraan denk voel ik een soort van boosheid en frustratie in me opborrelen in naam van de fotografen die voor de waarheid hun leven riskeerden, voor een griezelig moment vergaten wie ze waren, hun identiteit volledig achter zich lieten twijfelend of ze na de chaos in staat zouden zijn om het terug te vinden, en zich volledig lieten opslokken door de echtheid van hun grootste angsten.
    Iedereen herinnert zich de World Press Photo. Die zal altijd ergens blijven, die zal altijd ergens te vinden zijn, die zal altijd in ons onderbewustzijn blijven. Maar wie zal dan nog weten wat de andere fotografen hebben opgeofferd om de wereld beter te maken? Zal iemand nog weten hoeveel fotografen er waren gestorven terwijl ze midden in een oorlog grafische protestschreeuwen uitten? Zal iemand dan zelfs nog weten dat ze daar toen middenin aanwezig waren?
    Het is oneerlijk om de moedigheidsprijs te overhandigen aan degene die niet de bedoeling hadden moedig te zijn.


    World Press Photo.
    Werkelijkheid

    Ik word er zo boos van.
    Grr.

    EDIT: Wat is jullie mening?


    EDIT: Werkelijkheid 2
    Werkelijkheid 3
    Werkelijkheid 4
    Werkelijkheid 5

    [ bericht aangepast op 4 maart 2010 - 21:38 ]


    Where there is a sea there are pirates...

    Achja, wat doe je eraan?


    Wrinkled linen and half tinted sunnies.

    Closure schreef:
    Achja, wat doe je eraan?


    Hope goes lost but never dies.

    Closure schreef:
    Achja, wat doe je eraan?

    Een pleidooi houden voor die fotografen.
    Zij verdienen het om te worden herdenkt.


    Where there is a sea there are pirates...

    Oh bah, je hebt zo gelijk!


    Your make-up is terrible

    Maar die fotografen kiezen er toch zelf voor om foto's te gaan trekken in het midden van een oorlog?


    Wrinkled linen and half tinted sunnies.

    Je hebt gelijk,maar zowiezo vind ik die foto's die winnen meestal niet zo goed als je ze vergelijk met anderen.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Closure schreef:
    Maar die fotografen kiezen er toch zelf voor om foto's te gaan trekken in het midden van een oorlog?

    Ja.
    Dat zeg ik ook.
    Ik zeg niet dat ze worden gedwongen.
    Maar hun foto's moeten worden herinnerd. Geen foto's die stilte uiten. Hoeveel mensen zijn er toen niet gestorven tijdens dat protest?


    Where there is a sea there are pirates...

    Tja, schijnheiligheid der mensen. Ik vind het wel een mooie foto.


    Life is hard and then we die

    die waarheid foto's van je kun je ook anders bekijken, dat zijn dingen die IEDEREEN wel ziet, daarvoor hebben we kranten en het nieuws, er gaat geen dag voorbij dat we het kunnen stellen zonder iets van oorlog, dus het heeft niet echt veel nut om je op te lopen fokken over een foto, fok je dan liever op over de situatie, en het zijn niet alleen de fotografen die hun leven riskeren, waar ze inderdaad zelf voor kiezen, Net zoals dat de meesten die er in elkaar geslagen worden ervoor kozen om zich tegen de politie te keren. Het is misschien kut, maar het blijft een keuze van die individu, goed natuurlijk zullen er onschuldigen tussen lopen die op het verkeerde moment op de verkeerde plek zijn, dat is altijd zo, maar in die landen is het ook niet echt anders, oorlog en ellende.

    kun jij je de foto's van rampen en ellende hier in Nederland nog wel herinneren dan? ik kom uit Enschede, ik ken 5 van de 23 doden, en de meeste reacties die ik krijg is "ooh is dat nu alweer zo lang geleden ja?"

    maar back to the topic.
    Het is niet de duidelijkste foto, maar je weet ook niet wat er door die vrouwen gaat. het kan zijn dat "ze haar kinderen roept voor diner" maar het zou ook kunnen zijn dat er familie tussen het geweld beneden zou staan.

    Ik vind dat je dat heel mooi hebt beschreven. :3

    [ bericht aangepast op 4 maart 2010 - 22:37 ]


    Only losers can act the way you do

    Pestkop schreef:
    Ik vind dat je dat heel mooi hebt beschreven. :3

    Haha, da's lief, dankjewel. ;3


    Where there is a sea there are pirates...

    PUKKELxDING schreef:
    Tja, schijnheiligheid der mensen. Ik vind het wel een mooie foto.


    You've got to realize: you're the Devil as much as you're God.

    Wat Pestkop zegt, mooi beschreven.
    Ik ben het met je eens.


    You're a lover of the wild and a joker of the heart, but are you mine?