• Na een kort ziekbed is gisteravond Miep Gies (100) overleden. Miep Gies was de laatste overlevende van de mensen die Anne Frank en haar familie hielpen onderduiken.

    Ze zorgde er in 1944 voor dat het dagboek van Anne Frank uit handen van de Duitsers bleef. Na de oorlog gaf ze het aan Annes vader Otto Frank, die het in 1947 liet uitgeven onder de titel Het Achterhuis.

    Geadopteerd
    Miep Gies was geboren in Oostenrijk. Na de Eerste Wereldoorlog ging ze met duizenden andere ondervoede kinderen naar Nederland om aan te sterken. Daar werd ze geadopteerd door een gezin uit Leiden. In 1933 kwam ze in dienst van het bedrijf van Otto Frank, Annes vader, die toen net naar Nederland was gevlucht.

    Yad Vashem
    Ze werkte als secretaresse aan de Prinsengracht 263 in Amsterdam, waar ook de onderduikers zaten.

    Miep Gies is meermalen onderscheiden, onder meer met de Yad Vashem in Israël. In oktober 2009 werd er nog een planetoïde vernoemd naar Miep Gies

    Bron: NOS Nieuws

    [ bericht aangepast op 12 jan 2010 - 9:44 ]


    "I shut my eyes in order to see.'

    Ja, ik weet het. Het is een mooie leeftijd.


    If the compass breaks then follow your heart and I hope it leads you right back into my arms.

    Best wel erg, maar ja, 100 is best wel oud :'D


    Never run out of reasons to smile...

    PUKKELxDING schreef:
    Een geschiedenis-held. Ze heeft haar rust verdiend.

    Al ben ik het amper met je eens.
    Ze heeft haar rust nu inderdaad verdient, maar geschiedenis-held? Dan kijk ik eerder naar mensen die écht veel hebben betekend.


    your eyes are like stars in the night.

    Poseidon schreef:
    (...)
    Al ben ik het amper met je eens.
    Ze heeft haar rust nu inderdaad verdient, maar geschiedenis-held? Dan kijk ik eerder naar mensen die écht veel hebben betekend.

    Weet je wat je krijgt als je onderduikers enigszins helpt? De kogel of een enkeltje Auschwitz.
    Ik persoonlijk vind dat de groep Nederlanders die voorkwam, of probeerde te voorkomen dat de Hollandse joden gedeporteerd werden wel een onderscheiding waard zijn.
    But that's just me ;]


    No growth of the heart is ever a waste

    Ik kende haar niet ;x maar mooi leeftijd, eigenlijk.