• Gisteravond was ‘Der untergang’ op een van de Nederlandse zenders. Geen idee wie hem gezien heeft? Maar hij gaat dus over Adolf Hitler en de werknemers om hem heen en de oorlog etc.. Aan het begin van de film verteld een vrouw haar belevingen over hoe zij het ervaringen het de secretaresse van Hitler te zijn.

    Als de film is afgelopen verteld ze hoe alles eigenlijk langs haar heen gegaan is, omdat zij als insiders heel goed afgeschermd werden en amper wat van de oorlog meekregen terwijl zij eigenlijk letterlijk in de kern zaten. Dan zie je aan het einde ook dat ze in 2002 overleden is.

    Maar door dat ik het gezicht van de vrouw zag, durfde ik te zweren dat ik haar ergens van herkende. Dus ik ging nadenken en toen besefte ik me dat zij, toen ik 11/12 was ofzo, op de middelbare school twee uur lang voor ons lokaal heeft lopen vertellen over hoe zij de oorlog ervaren had en het werken voor de ‘führer’ en zo. En ik weet nog wel dat ik toen heel erg veel respect had voor die vrouw, voor zover ik me toen kon inleven op zo’n jonge leeftijd. Maar toen ik haar gister op televisie zag, besefte ik me eigenlijk pas hoe ontzettend knap het was dat ze zo lang nog geleefd heeft, dat ze niet is terrechtgesteld in het gerechtshof, geen zelfmoord heeft gepleegd -want dat deden ook veel overlevenden-, zelf ook zonder schuldgevoel gewoon om het feit dat ze 22 was, totaal onbewust van wat er om haar heen gebeurde en totaal afgeschermd.

    Het prachtigste van de hele film vind ik nog als de oorlog voorbij is, de russen de richting van het hoofdkantoor oplopen en zij gewoon door de meute russen heenloopt, en niemand haar tegenhoud. Dat ze er gewoon mee weg komt, zonder neergeschoten te worden, omdat ze toen nog maar een jong meisje was. Dat vond ik zo indrukwekkend. En het idee dat iemand dat dan nog allemaal na gaat vertellen. In de hoop dat anderen wat leren van haar ervaringen, haar fouten en de fouten die om haar heen gemaakt zijn. Dat vind ik eigenlijk best wel dikke vette respect.

    Wie heeft die film ook gezien? En wat vond je ervan? Buiten slecht of goed. Ben benieuwd waarom..

    [ bericht aangepast op 11 dec 2009 - 21:23 ]


    Wie du mir, so ich dir.

    Nou, ik vind het nu wel heel spijtig dat ik hem niet gezien heb.

    Maar door wat jij er nu over verteld, dwingt gewoon respect af. Gewoon een insider zijn, buitenwandelen en zo moedig zijn om het te vertellen aan de hele wereld...

    Ja, meer krijg ik er even niet uit. =/

    Ik kijk graag zo'n films, maar deze heb ik nog nooit gezien. ]:


    All was well.

    Die film is echt goed omdat hij uit een totaal anders standpunt is gemaakt dan de andere oorlogfilms. En ook omdat hij zo wreed en echt is. Hitler is echt uit een totaal ander punt neergezet, niet als de grote, boze Duitser.


    Frankly my dear, I don't give a damn.

    Chicago schreef:
    Die film is echt goed omdat hij uit een totaal anders standpunt is gemaakt dan de andere oorlogfilms. En ook omdat hij zo wreed en echt is. Hitler is echt uit een totaal ander punt neergezet, niet als de grote, boze Duitser.
    Precies, dat vind ik er inderdaad ook zo ontzettend goed aan!


    Wie du mir, so ich dir.

    Ik krijg altijd de kriebels van die film. Ik heb nooit iets tegen duitsers maar als ik die film zie wel, daarom kijk ik hem dus niet meer, hij beinvloed me te veel.


    -

    Ik heb de film paar jaar geleden op school gezien met duits. En ik vond de film echt indrukwekkend dat weet ik nog wel.


    -

    Genius schreef:
    Ik heb de film paar jaar geleden op school gezien met duits. En ik vond de film echt indrukwekkend dat weet ik nog wel.
    Ik vind het eigenlijk ook wel een hele educatieve film voor school ja :Y)


    Wie du mir, so ich dir.

    Chicago schreef:
    Die film is echt goed omdat hij uit een totaal anders standpunt is gemaakt dan de andere oorlogfilms. En ook omdat hij zo wreed en echt is. Hitler is echt uit een totaal ander punt neergezet, niet als de grote, boze Duitser.


    Wrinkled linen and half tinted sunnies.

    Prodigy schreef:
    Nou, ik vind het nu wel heel spijtig dat ik hem niet gezien heb.

    Maar door wat jij er nu over verteld, dwingt gewoon respect af. Gewoon een insider zijn, buitenwandelen en zo moedig zijn om het te vertellen aan de hele wereld...

    Ja, meer krijg ik er even niet uit. =/


    Only losers can act the way you do

    ik vond die film best wel spannend. maar je ziet ook hoe het vroeger echt ging


    look at Flixster.com

    Ik heb die film op school gekeken. Ik vond het wel een goede film, maar toch ook wel schokkend enzo.

    [ bericht aangepast op 20 dec 2009 - 20:48 ]


    Everything is quiet, except for all the voices in my head that say your name.

    Dit klinkt mss maf, maar ik vind die film lachwekkend. Ja, ik heb gewoon de verkeerde soort humor. ;X

    ik heb die film toen niet gekeken =3

    Ik heb de film niet gezien,jammer genoeg.

    Maar een paar dagen gelden heb ik een stuk gelezen over de hitlerjugend,zij ware echte helden.Dat was zo indrukwekkent.Presies wat jij nu zecht.Die jongens(ze waren nog maar 19,allemaal geboren in '26) zijn gewoon helemaal gehersenspoelt,ze dachten dat ze iets goed deden. Toen ik dat las moest ik huilen.

    Zeker om het verhaal van Emil dürr.In zijn eentje heeft hij een tank onschadelijk gemaakt terwij zijn benen onder hem vandaan werden geschoten. Met zijn laatse kragten kroop hij trug na de loopgraven,waar hij opgevangen werd door zijn kammeraden.Hij vroeg om een sigaret,die hij rustig oprookte terwijl hij uit borst en bene bloede. vooral zijn laatse woorden raakte mij diep:'De rest is voor jullie.Doe de groeten aan mijn vrouw en de kleine,zorgt goed voor ze.Treur niet,dat is nergens voor nodig'. Zijn sigaret viel uit zijn hand en zijn borst ging voor de laatse keer heen en weer.

    Als hij geen held is weet ik het ook niet meer.


    Hey you, don't tell me there's no hope at all. Together we stand, divided we fall

    Ik heb de film echt heel vaak gezien en ik blijf hem ongelooflijk mooi vinden.
    Het lijkt zo echt, terwijl ik niet eens weet of het echt zo gegaan is.
    En ik vond die moeder ook zo hard toen ze haar kinderen die gifpillen gaf in hun slaap. Je moet dat maar kunnen.
    Het is echt een hele mooi film, een aanrader!
    En als je hem niet gezien hebt, vaak ligt hij wel in de kast bij geschiedenis.


    ×Bury all your secrets in my skin×