Ik weet niet meer of ik hier eerder op heb gereageerd, maar ik zie nooit zo goed in wat we daarmee zouden bereiken, eigenlijk. Het is geen oplossing voor criminaliteit en ergens voelt het enorm vreemd om mensen die hier iets hebben misdaan weer terug te schuiven naar waar ze zijn geboren, want is het niet logischer om ze juist hier te willen berechten voor wat híér is gebeurd? (Ik neem tenminste aan dat het de bedoeling zou zijn om de "criminelen" in hun land van herkomst nog op een of andere manier te straffen - ik zal niet eens beginnen over hoe bizar het me lijkt om verkrachters op een vliegtuig te zetten en ze vervolgens weer vrij te laten rondlopen waar ze landen, en ik neem aan dat niemand dat voor ogen had.) Sowieso, hoe bepaal je een faire grens tussen "crimineel" en "prima burger"/"nog net niet crimineel genoeg dat hij/zij hier mag blijven"? Zet je mensen met een verblijfsvergunning of mensen die misschien zelfs al een Nederlands paspoort hebben (volgens alle definities die ik ken ook nog gewoon allochtonen) ook het land uit wanneer ze iets doen wat je niet leuk vindt, of laat je die wel hier hun straf uitzitten?
Wat ik daarnaast altijd erg lastig vind in dit soort discussies is dat iedereen alleen lijkt te denken aan het standaardbeeld van een allochtoon, dus aan vluchtelingen en duidelijk niet-blanke mensen, meestal van buiten Europa. Mijn moeder, een Duitse vrouw die nu meer dan twintig jaar in Nederland woont en een dubbele nationaliteit heeft, is ook officieel gezien nog steeds een allochtoon. Zet je een Belg die in Lelystad woont en de bak in moet voor weet ik veel, belastingfraude, dan terug over de grens naar België, terwijl hij hier een leven heeft en zijn familie en vrienden in Nederland wonen? Dat lijkt ontzettend hard, want op die manier straf je iemand niet alleen voor wat hij of zij heeft gedaan, maar ook voor het feit dat hij in een ander land is geboren door hem volkomen te ontwortelen en in een soms volkomen vreemde omgeving te dumpen. En als het antwoord op de vraag nee is, waarom is het dan wel ja voor een specifieke andere groep allochtonen?
Daarnaast, stonden onze gevangenissen niet juist leeg? Meer criminelen in Nederland zou goed zijn voor het behoud van werkgelegenheid. :W Kidding, obviously.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan