• Beste users,

Gisteren ontvingen wij een berichtje van een user over een plotselinge hyperlink middenin haar post in het RPG forum, zonder dat ze die er zelf in had gezet. Ondertussen is het duidelijk geworden dat het geen geïsoleerd geval is, maar dat dit een nieuwe toevoeging is van RJ aan onze site. Verder heeft hij tot nu toe nog altijd verzaakt om op enige manier met ons in gesprek te gaan rondom de lopende problemen.

Het automatisch toevoegen van de hyperlink aan je tekst, gebeurt bij de volgende trigger-woorden:
    - Logo maken
    - Gedicht maken
    - Samenvatting maken
    - Poster maken
    - Muziek maken
    - CV maken
    - Presentatie maken

Wat gebeurt er?
    Bij het plaatsen van een post met de combinatie van bovenstaande woorden, creëert de site nu automatisch een hyperlink. Deze hyperlink verwijst door naar een andere website, tevens gehost door het bedrijf van RJ: SeSo Bytes. Deze website biedt verschillende AI tools aan om een creatie mee te maken, voor wie geen zin heeft om zelf aan de slag te gaan.

Deze nieuwe "functie" is in trouwens strijd met onze huisregels:
    - Het is niet toegestaan om naar sites te refereren waarbij persoonlijk voordeel wordt gehaald.
    - Het is niet toegestaan andere sites te promoten als hiermee aan geldwinst wordt gedaan.

De huisregels kan je hier vinden.

We wisten als crew niet dat RJ met deze functie bezig was; zo wel dan hadden we hem met klem geadviseerd het niet te doen. De feature promoot het vervangen van het menselijke makerschap met AI, en dat staat lijnrecht tegenover de waarden waar we hier voor staan.

We zijn een website en een community voor menselijke creativiteit. Qreaties is er voor de schrijvers, de dichters, de tekenaars, graphic artists en de fotografen. Amateurs soms, maybe. But artists, without question. Op onze site mag jij jóuw creativiteit de vrije loop laten. Niet het aftreksel van het werk van een ander.

If only humans could have vertical asymptotes ~ Quinn

Phainon schreef:
    Ondanks dat we boos op hem zijn, is het volgens mij niet verstandig om zijn eventuele naam en foto hier neer te zetten *hides*

Maar als hij dat ziet, betekent het wel dat hij het topic geopend heeft 🤔 en dan kan hij het niet meer negeren, toch?

so if you care to find me, look to the western sky, as someone told me lately: everyone deserves a chance to fly

Guys ik vind ook dat hij ons en de site absoluut niet goed behandelt maar we krijgen ook weinig goodwill als we hem gaan cyberpesten en het allemaal persoonlijker maken dan nodig :') Denk niet dat we dan voor elkaar krijgen wat we willen bereiken en ik vind het ook niet zo netjes :X

[ bericht aangepast op 1 sep 2026 - 17:52 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Phainon schreef:
    Ondanks dat we boos op hem zijn, is het volgens mij niet verstandig om zijn eventuele naam en foto hier neer te zetten *hides*

Eens!

Omnia mutantur, nihil interit

[MOD]

Lieeve lieverds, ondanks dat we allemaal erg gefrustreerd en boos zijn, willen we jullie wel vragen dat we ons toch nog steeds blijven houden aan de Nederlandse en Belgische wet—en aan onze eigen ethische normen en waarden. Iemand doxxen is niet oké.

Het staat iedereen vrij om zelf wat onderzoek te doen naar RJ of zijn bedrijf en zelfs om eventueel een bericht te sturen, maar zorg er uitdrukkelijk voor dat je het netjes houdt en niet afglijdt richting cyberbullying / cyberstalken. We zijn beter dan dat, toch?

Ik herinner jullie een paar huisregels:
    - Op Qreaties.nl dien je je aan de Nederlandse en Belgische wet te houden, dus zaken als haat zaaien, discriminatie, racisme en oproepen tot geweld zijn hier niet welkom.
    - Het is verboden om privégegevens, foto’s en/of adressen van anderen te plaatsen, zonder diens toestemming.
    - Wanneer een user een ander beledigt, uitscheldt of kwetst op enige manier via een andere site dan Qreaties.nl, kan de crew - mits bewijsmateriaal - hier rekening mee houden als de zaak ook naar Qreaties.nl komt.
    - Heb respect voor elkaar!

We begrijpen jullie boosheid, maar verlies niet uit het oog wie we zijn. Als je contact wil opnemen met RJ, via PB/GB of wegen buiten Qreaties om, bepleit dan onze zaak: we houden met z'n allen enorm van dit hoekje van het internet en het doet enorm pijn om het zo verwaarloosd te zien worden. Of hij alsjeblieft met de mods wil praten en de rechten aan ons wil doorverkopen.
    Let op je toon en emoties, want een kwaad, beschuldigend bericht zal waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen.

Tot slot een author's note: als je RJ een bericht stuurt buiten Qreaties om, zorg ervoor dat je absoluut zeker bent dat het de juiste RJ is. De foto die ik eerder voorbij zag komen, was volgens mij namelijk ook niet van onze RJ—of de foto moet echt jaren oud geweest zijn. Controleer je informatie vóór je een bericht stuurt of plaatst.

[ bericht aangepast op 1 sep 2026 - 18:53 ]

Het roddelblad in mij zit gelijk te roepen, 'Girl, spill the teaaaa!' - Maxime

Derks schreef:
    (...)

45 weken geleden had hij wel interesse in een appartement op Curaçao volgens Facebook 🤔

Maar goed, dat kan allemaal wel, maar Q even netjes beheren kan meneer niet.

Dat zuigt.

(Naam verwijderd wegens privacy. <3)

Niet naar bedoeld, maar dit geeft me een beetje de creeps. Laten we mensen niet gaan stalken…

hodie mecum eris in paradiso

Ik voel me er niet goed bij dat mensen RJ’s foto en persoonlijke gegevens delen. Daar wil ik eerlijk gezegd ook niet bij betrokken worden. Boosheid of frustratie maakt dit imo niet oké. Voor mij lijkt het op cyberbullying en doxxing. Ik weet niet hoe dit (juridisch) precies zit, maar ik vind het delen van dit soort gegevens roekeloos. Het kan niet alleen RJ raken, maar ook Q en de hele community.

Leodh schreef:
    @Hireth; bekijk het volgende topic van half augustus: Toekomst van Qreaties: Plan Zero - Geef je contactinformatie door
    . . .[/s][/10]

Ik heb het gevoel dat mijn bericht anders is opgevat dan ik bedoel. Ik was op de hoogte van het feit dat jullie al ontzettend veel doen en al lange tijd bezig zijn met RJ. Mijn punt was juist: als jullie hier al jaren zoveel energie in steken en steeds tegen dezelfde muur aanlopen, is het misschien tijd om niet langer afhankelijk te blijven van RJ.

Met “actie ondernemen” bedoelde ik dus niet dat de Qrew niets doet of zit af te wachten. Ik bedoelde dat ik hoop dat er daadwerkelijk een moment komt waarop er voor een andere route wordt gekozen: bijvoorbeeld een ander platform, een overdracht als dat ooit mogelijk blijkt, of een ander alternatief waarbij jullie niet telkens opnieuw tegen RJ aan hoeven te lopen.

Want ik gun jullie na al die jaren juist rust. Als RJ structureel niet reageert, kunnen we natuurlijk eindeloos blijven wachten tot hij wél iets doet. Op een gegeven moment lijkt het mij juist gezonder (voor iedereen) om te kijken wat er mogelijk is zonder hem, in plaats van nog jarenlang in hetzelfde gevecht te blijven zitten.

Mijn frustratie was niet gericht op de Qrew, maar juist op het feit dat RJ jullie én Q al zo lang in deze positie houdt. Ik had gehoopt dat mijn bericht als geheel zou worden gelezen, in plaats van dat enkele woorden eruit worden gehaald en daar vervolgens een andere intentie aan wordt gekoppeld.

Cabeswater schreef:
    (...)
    Wat hoop je met deze comment precies te bereiken? Je zegt dat je niet bedoelt om de inzet van de Qrew teniet te doen, maar komt wel enorm aanvallend over en insinueert dat de Qrew het allemaal maar wat aan het afwachten is, terwijl ze zo ontzettend veel energie steken in noodplannen maken, communiceren met users en pogingen om RJ aan het praten te krijgen.

Ik denk dat je mijn bericht beter in zijn geheel had moeten lezen voordat je er aanvallend op reageerde, in plaats van je reactie te baseren op een paar losse woorden en daar een intentie aan geeft die ik nergens heb uitgesproken.

Don't walk. Run, you sheep, run.

Hireth schreef:
    Ik voel me er niet goed bij dat mensen RJ’s foto en persoonlijke gegevens delen. Daar wil ik eerlijk gezegd ook niet bij betrokken worden. Boosheid of frustratie maakt dit imo niet oké. Voor mij lijkt het op cyberbullying en doxxing. Ik weet niet hoe dit (juridisch) precies zit, maar ik vind het delen van dit soort gegevens roekeloos. Het kan niet alleen RJ raken, maar ook Q en de hele community.

(...)
    Ik denk dat je mijn bericht beter in zijn geheel had moeten lezen voordat je er aanvallend op reageerde, in plaats van je reactie te baseren op een paar losse woorden en daar een intentie aan geeft die ik nergens heb uitgesproken.

Ik geef nergens een intentie aan maar deel mijn lezing van jouw bericht, waar een boel mensen het blijkbaar mee eens zijn. Ik ervaar jouw manier van communiceren als enorm negatief en dat voedt frustratie, iets waar we nu geen hulp aan hebben.

[ bericht aangepast op 1 sep 2026 - 21:00 ]

help

Laten we het gezellig houden, hoe zwaar dit onderwerp ook is.

Ich liebe dich 27.12.23

Guys sommige reacties in dit topic doen me terug denken aan Q. van 10+ jaar geleden – and that’s not a good sign. (‘:

Please act like grownups.

[ bericht aangepast op 1 sep 2026 - 21:06 ]

Hireth schreef:
    Ik heb het gevoel dat mijn bericht anders is opgevat dan ik bedoel. Ik was op de hoogte van het feit dat jullie al ontzettend veel doen en al lange tijd bezig zijn met RJ. Mijn punt was juist: als jullie hier al jaren zoveel energie in steken en steeds tegen dezelfde muur aanlopen, is het misschien tijd om niet langer afhankelijk te blijven van RJ.

Bedankt voor deze suggestie. Dat hadden we gelukkig zelf ook al een tijdje geleden bedacht, maar helaas is dat dus makkelijker gezegd dan gedaan. Niet langer afhankelijk zijn van RJ is al ons einddoel en dat is waar we de afgelopen maanden naartoe proberen te werken :) But short of a guillotine, zal deze Franse revolutie toch via gesprek en overleg gaan moeten verlopen, of via een exodus.

Hireth schreef:
    Met “actie ondernemen” bedoelde ik dus niet dat de Qrew niets doet of zit af te wachten. Ik bedoelde dat ik hoop dat er daadwerkelijk een moment komt waarop er voor een andere route wordt gekozen: bijvoorbeeld een ander platform, een overdracht als dat ooit mogelijk blijkt, of een ander alternatief waarbij jullie niet telkens opnieuw tegen RJ aan hoeven te lopen.

Hier kunnen we je dus in geruststellen: er is al definitief voor een andere route gekozen dan een samenwerking met RJ. Zij het een overdracht, overkoop, of overstap naar een ander platform.

Hireth schreef:
    Want ik gun jullie na al die jaren juist rust. Als RJ structureel niet reageert, kunnen we natuurlijk eindeloos blijven wachten tot hij wél iets doet. Op een gegeven moment lijkt het mij juist gezonder (voor iedereen) om te kijken wat er mogelijk is zonder hem, in plaats van nog jarenlang in hetzelfde gevecht te blijven zitten.

Wat fijn dat je ons die rust toewenst. Dat vinden wij ook; en ook voor jullie, want jullie verdienen een beheerder die daadwerkelijk werk verzet. Met dat eindeloos wachten tot hij wél iets doet, wat je beschrijft, zijn we dus allang gestopt. Überhaupt was dat al jaren niet het geval: elke wijziging, update, feature of opgeloste bug van de afgelopen jaren is er gekomen a.d.h.v uitgebreide ondersteuning, handholding en herhaaldelijk vragen vanuit onze kant. Gemiddeld hebben we van januari tot en met juni van dit jaar zo'n 3-4 keer om iets moeten vragen voordat RJ het ingevoerd had.

Hireth schreef:
    Mijn frustratie was niet gericht op de Qrew, maar juist op het feit dat RJ jullie én Q al zo lang in deze positie houdt. Ik had gehoopt dat mijn bericht als geheel zou worden gelezen, in plaats van dat enkele woorden eruit worden gehaald en daar vervolgens een andere intentie aan wordt gekoppeld.

Ik heb je tekst in zijn geheel gelezen en heb er een paar woorden uitgelicht die mijns inziens de onderliggende boodschap van je post het beste samenvatte. Informatief: wat hoopte je te zeggen anders dan "Qrew, is het niet eens tijd om te proberen zonder RJ verder te gaan, want alleen maar wachten gaat niet werken"? Want het voelde voor ons alsof je dacht dat we best dommig op onze handjes zaten, wat wel een beetje rot is om te horen :')

[ bericht aangepast op 1 sep 2026 - 21:33 ]

Uggla schreef:
    Laten we het gezellig houden, hoe zwaar dit onderwerp ook is.

N.a.v. de resultaten van ons enquête-onderzoek, zou ik een nuance willen aanbrengen. Laten we het beleefd houden :)
    Gezellig, in deze context, is het namelijk toch niet echt, haha. Zoals je schrijft is dit hele onderwerp van RJ als beheerder een erg emotioneel geladen situatie, waarbij frustratie, teleurstelling en veel machteloosheid komt kijken. Daarbij gebeurt het makkelijk dat iets net te snel of niet lekker geformuleerd wordt, wat weer net niet lekker kan vallen bij een ander. Dat kan gebeuren en hoeft ook niet erg te zijn.
    We mogen elkaar heus corrigeren waar nodig, zolang we beleefd blijven naar elkaar. Geef aan hoe jij iets ervaren hebt, hoe het voor jou voelde en hoe jij woorden van een ander hebt opgevat. Dat geeft mogelijkheden om mistanden op te klaren of fouten te erkennen, wat ruimte geeft voor de voortzetting van het gesprek en voor persoonlijke groei.

Cabeswater schreef:
    (...)
    Ik geef nergens een intentie aan maar deel mijn lezing van jouw bericht, waar een boel mensen het blijkbaar mee eens zijn. Ik ervaar jouw manier van communiceren als enorm negatief en dat voedt frustratie, iets waar we nu geen hulp aan hebben.

Okè. Dat jij mijn bericht als negatief ervaart, is jouw perspectief en dat is prima. Maar daarmee wordt jouw interpretatie niet automatisch mijn intentie. Ik heb duidelijk aangegeven dat mijn frustratie bij RJ ligt en niet bij de Qrew, en dat ik hun inzet waardeer.

Dat anderen jouw interpretatie delen, verandert daar niets aan. Als je iets niet begrijpt, kun je het ook gewoon vragen in plaats van zelf een intentie in te vullen. Dat lijkt me een stuk volwassener. Fijne avond.

Ik heb het hele gesprek even gelezen en ik denk dat hier inmiddels een beetje twee dingen door elkaar lopen: hoe een bericht overkomt en wat iemand daadwerkelijk bedoelt.

Ik kan me goed voorstellen dat de oorspronkelijke post van Hireth bij de Qrew verkeerd is gevallen. Zeker gezien alles wat jullie al maanden/jaren proberen te regelen, snap ik dat woorden als “niet eindeloos blijven afwachten” en “meer actie ondernemen” kunnen voelen alsof jullie inzet niet wordt gezien. Dat lijkt me ook niet prettig om te lezen als je hier al zo ontzettend veel tijd en energie in steekt.

Maar ik vind het vervolgens wel lastig dat, nadat Hireth heeft uitgelegd wat ze met haar bericht bedoelde, haar intentie nog steeds wordt ingevuld. Ze heeft volgens mij juist meerdere keren aangegeven dat ze weet dat de Qrew ontzettend veel doet en dat haar frustratie bij RJ ligt. Ze probeert volgens mij niet te zeggen: “jullie doen niets”, maar eerder: “jullie doen al zo lang alles wat jullie kunnen, misschien moeten we daarom definitief kijken naar een oplossing waarbij RJ geen bepalende factor meer is.”

En juist de reactie van Leodh laat eigenlijk zien dat dat inhoudelijk helemaal niet zo ver van elkaar af ligt. Er wordt immers aangegeven dat er al actief aan een andere route wordt gewerkt en dat het einddoel juist is om niet langer afhankelijk te zijn van RJ.

Daarom vind ik het persoonlijk jammer dat het gesprek daarna zo sterk op Hireths manier van communiceren en vermeende intentie komt te liggen. Je kunt prima zeggen: “Je bericht kwam op mij aanvallend over” of “Ik vind dat je dit ongelukkig hebt geformuleerd.” Dat is een persoonlijke lezing en die mag er zijn. Maar dat is iets anders dan zeggen dat iemand blijkbaar suggereert dat de Qrew op hun handen zit, terwijl die persoon vervolgens expliciet uitlegt dat dat niet is wat ze bedoelde.

Misschien is het uiteindelijk gewoon een ongelukkige botsing geweest tussen de begrijpelijke frustratie van een user en de frustratie van de Qrew, die hier zelf al zo lang ontzettend veel tijd en energie in steekt. Iedereen leest zo'n bericht waarschijnlijk toch een beetje vanuit zijn eigen positie. Ik zou het alleen zonde vinden als we elkaar daardoor vervolgens dingen gaan toeschrijven die niet daadwerkelijk gezegd of bedoeld zijn.

Volgens mij willen de meesten hier uiteindelijk hetzelfde: dat Q behouden blijft, dat de community niet verloren gaat en dat er een oplossing komt waarbij we niet meer afhankelijk zijn van RJ. (:

[ I will always love you ]

Leodh schreef:
    (...)
    Bedankt voor deze suggestie. Dat hadden we gelukkig zelf ook al een tijdje geleden bedacht, maar helaas is dat dus makkelijker gezegd dan gedaan. Niet langer afhankelijk zijn van RJ is al ons einddoel en dat is waar we de afgelopen maanden naartoe proberen te werken :) But short of a guillotine, zal deze Franse revolutie toch via gesprek en overleg gaan moeten verlopen, of via een exodus. (...)

Is het oké als ik je hierover morgen een PB stuur? Ik wil dit graag daadwerkelijk uitpraten en oplossen, niet erger maken. Ik heb echt het gevoel dat mijn intentie anders is opgevat dan ik bedoeld heb.

Hireth schreef:
    (...)
    Is het oké als ik je hierover morgen een PB stuur? Ik wil dit graag daadwerkelijk uitpraten en oplossen, niet erger maken. Ik heb echt het gevoel dat mijn intentie anders is opgevat dan ik bedoeld heb.

Natuurlijk, dat mag altijd. Mocht je het zelf chill vinden kan dat ook nog via een bemiddelaar; Danique, Sil, of Maxime. Die begeleiden beide partijen bij het schrijven van een antwoord in een poging om vooral te helpen dat er helder naar elkaar gecommuniceerd wordt en misstanden voorkomen worden. Kijk maar even wat je fijn vindt!

Also, volgens mij is dit een goeie beschrijving van onze gezamenlijke situatie als trouwe Q'ers:

We zijn allemaal boos, maar laten we na alle files en tantrums op de achterbank van RJ niet boos worden op elkaar.
    gotta remember who the real enemy is

[ bericht aangepast op 1 sep 2026 - 22:07 ]