• Beste allemaal,

We hebben het signaal gekregen dat niet iedereen zich even goed kan vinden in hoe wij als moderatorteam te werk gaan. Dat nemen we serieus, want we willen dat deze community een plek blijft waar iedereen zich welkom voelt en gehoord wordt.

Daarom willen we dit onderwerp graag open bespreken met jullie.
    We nodigen jullie uit om constructieve feedback te geven over:
    •⁠ ⁠Hoe jullie onze huidige aanpak ervaren,
    •⁠ ⁠Wat beter kan/anders zou mogen
    •⁠ ⁠Wat volgens jullie wel goed werkt

Ons doel is om samen te bekijken hoe we ons moderator-werk zo eerlijk, duidelijk en transparant mogelijk kunnen houden. Als jullie met zorgen zitten, is dit dus het uitgelezen moment om het te delen.
    We willen verder ook dit moment nemen om met jullie te delen dat het contact met RJ momenteel spijtig genoeg stilstaat. Net zoals jullie, willen wij ook graag de aanpassingen aan de site zien gebeuren, maar helaas hebben we hier geen invloed op. Ook als jullie hier rond iets kwijt willen, kan dat in dit topic.

We horen het graag!
    Liefs
    Anne, Bes, Froukje & Melissa

Even the smallest can change the course of the future

Wat vervelend om te horen dat het contact met de administrator weer zo stroef verloopt… Ik vind dat jullie het hartstikke goed doen, en zeker met de middelen die jullie hebben.🖤

hodie mecum eris in paradiso

Moriendi schreef:
    Wat vervelend om te horen dat het contact met de administrator weer zo stroef verloopt… Ik vind dat jullie het hartstikke goed doen, en zeker met de middelen die jullie hebben.🖤

Ik sluit mij hierbij aan! Ik vind ook dat jullie het hartstikke goed doen en heb persoonlijk ook helemaal niks op of aan te merken.
    Ik kan alleen maar zeggen: ga zo door! 🤍

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Moriendi schreef:
    Helemaal eens! (:

Protect the people.

Ikzelf heb eigenlijk vrij weinig van doen met het moderatorteam, vandaar dat ik geen feedback kan geven.

Wat ik mezelf wel altijd afvraag bij dit soort momenten: waar/wat/welke signalen hebben jullie opgevangen over de werkzaamheden van het moderatorteam? Komt dit vanuit bepaalde users? Zijn deze users ook individueel benaderd zodat zij op deze manier hun zegje kunnen doen? Is er gevraagd naar verduidelijking van de signalen?
    Ik heb inmiddels in voldoende werkgerelateerde vergaderingen gezeten om te weten dat er vanuit een bepaalde hoek opmerkingen worden gemaakt, waarna het management besluit om dit als vraag in het team te gooien — wat uiteindelijk niet oplevert wat je zou willen. Naar mijn ervaring komen er namelijk vooral positieve geluiden (dit is overigens niet ten nadele van de reacties boven mij, positiviteit mag zeker gedeeld worden!), waardoor degenen die graag wel iets willen zeggen daar wellicht nog meer tegenop gaan zien.

Note: ik wil geen zeikpin zijn, alleen dat het moderatorteam de juiste informatie kan verzamelen die ze zoeken!

Note 2: waarom is het zo moeilijk om een persoon te vinden die Q. actief levend wil houden en niet na een X aantal maanden verdwijnt? Lijkt me vooral ook erg frustrerend voor het moderatorteam.

^ we kunnen niet alle users individueel benaderen want we weten grotendeels niet over wie het gaat. Ik begrijp echter wat je zegt en wil dan ook benadrukken dat dit topic er is om je eerlijke mening te delen, ongeacht of er al positieve feedback is gedeeld of niet.
    Als er users zijn die dit gesprek liever achter de schermen voeren: ook prima! Dit is alleszins een signaal dat we openstaan voor gesprek, voor verbetering, voor feedback.

EDIT: Ik had er nog niet bij gezegd dat je in het geval van een privé-gesprek, altijd een pb mag sturen naar welke mod dan ook (:

[ bericht aangepast op 5 nov 2025 - 17:12 ]

Geen feedback hier, ik heb geen enkel probleem met hoe het nu gaat. Wellicht dat het gaat om de update topics en een gebrek aan reactie daarin? Geen update is ook de update. Maar goed, daar heb ik zelf minder last van dus dit is meer problemen zoeken xD

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Frodo schreef:
    ^ we kunnen niet alle users individueel benaderen want we weten grotendeels niet over wie het gaat. Ik begrijp echter wat je zegt en wil dan ook benadrukken dat dit topic er is om je eerlijke mening te delen, ongeacht of er al positieve feedback is gedeeld of niet.
    Als er users zijn die dit gesprek liever achter de schermen voeren: ook prima! Dit is alleszins een signaal dat we openstaan voor gesprek, voor verbetering, voor feedback.
    Bedankt voor je reactie, duidelijk! Het lijkt me inderdaad moeilijk om individuele users te pinpointen. Hopelijk krijgen jullie feedback waar je iets mee kan!

Ik ben op dit moment niet zo actief meer in forums etcetera dus ik kan daarover weinig zeggen.

Wel merk ik als ik iemand een bericht stuur bij een mod dat ik altijd vrij snel een reactie krijg. Ook als je iets meld of zo dat mode altijd erg dankbaar zijn.

Ik loop op dit moment niet tegen iets aan.

Het is jammer om te lezen dat het stroef verloopt zeker omdat er naar mijn idee weer een stijgende lijn in mensen online zit. Laatst keek ik en was er een heel lijst aan mensen online. En als ik een topic maak krijg ik tegenwoordig ook meerdere reacties dus dat is wel echt heel fijn.

Change is for weirdos ~ Niall Horan

Disclaimer: Ik heb geen behoefte om met mede-users in gesprek/discussie te gaan, want ik wil alleen mijn mening delen hier. Ik ga wel graag in gesprek met de Qrew om verder te praten, liefst dan wel privé ^^

Ik heb ff getwijfeld of ik het openlijk wilde posten, maar in de hoop de drempel voor anderen te verlagen, bij deze.

Ik snap dat de Qrew heel erg hun best doet, dat ga je mij niet horen zeggen en ik begrijp zeker dat het ontzettend moeilijk en rottig is gezien de situatie met RJ. Maar.
    Ik ben wel van mening dat er de laatste tijd wel snel een sussend bericht wordt gepost wanneer volwassen mensen een discussie met elkaar proberen te voeren. Natuurlijk moet het geen leeuwenhol worden waar we elkaar uiteenrijten (zoals facebook comments bijvoorbeeld, no thanks to that), maar het voelt wel een beetje betuttelend. Ik snap dat het lastig navigeren is gezien de site nog steeds voor alle leeftijden is, en de meeste actieve users volwassen zijn, maar het voelt een beetje alsof je geen discussie meer mag voeren voor mij.

Daarnaast is mij opgevallen dat de algemene huisregels eigenlijk geen sanctie/consequentie erbij hebben staan wanneer deze verbroken worden - bij de rest van de regels wel namelijk. Het is dan ook erg moeilijk in te schatten of er rechtvaardig ingegrepen wordt of disproportioneel of whatever. Dus ik denk dat er misschien wel ruimte is voor wat verandering hierin, zeker met betrekking tot leeghalen van berichten (volledige berichten of enkel hetgeen wat "te ver" gaat op welk vlak dan ook bijvoorbeeld?) en wanneer er dus ingegrepen wordt in een topic.
    Daarnaast zie ik dan ook soms dingen voorbij komen in een bepaald topic waarbij ik denk 'waarom halen ze dit niet weg, dit is onnoemelijk triggerend'. En dat maakt het voor mij erg lastig te begrijpen wanneer iets weggehaald wordt of in strijd is met de regels. Gezien de openheid van dit topic wil ik niet in detail treden over welke berichten en van wie deze af komen of wat ik specifiek heb aan voorbeelden, want dat vind ik niet fair. Maar ja, ik denk dat hier mogelijk wat te halen valt gezien de main gebruikergroep van de site toch wel wat veranderd is.

Ik wil er ff bij zeggen dat ik er ontzettend van baal dat RJ niet reageert, zeker voor jullie vind ik dat echt rottig. Ik hou van Q en de mensen hier (qommunity?) en vind het echt jammer om te zien hoe we er tijd en moeite in proberen te steken het levendig te houden zonder dat de 'eigenaar' iets aan bugs oid doet. Hopelijk kunnen we hier nog iets aan doen uiteindelijk, want ik zou het echt k vinden als de site verouderd of verdwijnt hierdoor. Ik had echt hoop dat Froukje's project iets kon doen voor Q, maar sadly, RJ is still an issue.

Mijn PB's staan dus open voor discussie met de Qrew in ieder geval en daar wil ik er ook zeker uitgebreider op in gaan dan ^^

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

^Wat fijn dat je dit gesprek met ons wil aangaan, Maxime ^^ Ik zal hieronder op een paar punten openlijk reageren en verder kunnen we hier dan privé over in gesprek gaan. We zetten het volgende wel als openbare reactie neer, voor anderen die nieuwsgierig zijn naar onze huidige kijk daarop!

1. Te snel een sussend bericht / mods hebben een betuttelende rol
    Wat vervelend om te horen dat je dat zo ervaart :c We snappen wel waar je vandaan komt, maar tegelijkertijd blijven wij het als Qrew belangrijk vinden dat discussies met respect gevoerd kunnen worden. Zolang er respectabel met elkaar wordt omgegaan, gaat er wat ons betreft niets fout. Maar het is niet de bedoeling dat mensen persoonlijk aangevallen worden wegens meningsverschillen, uitgescholden worden / zich weggepest voelen.
    Verschil van mening moet kunnen bestaan, zeker! Maar alle users moeten zich daarin veilig kunnen voelen, wat wegvalt als we het laten gebeuren dat we elkaar uitschelden wegens overtuigingen. Daarom, bij posts die de algemene regels schenden, posts die agressief of aanvallend zijn, of zelfs subtiel pestgedrag bevatten, zal er een waarschuwing verstuurd gaan worden naar de auteur. Dat is immers niet de manier waarop we op Qreaties.nl met elkaar om willen gaan, toch?

Het staat iedereen vrij hun mening te uiten. Je mag zeggen dat een topic / post / mening je frustreert en dat je het er helemaal fucking de fuck mee oneens bent—maar de ander uitschelden en beledigen gaat een grens over en is niet het gedrag dat we verwachten van onze users.

Belangrijk om daarbij wel te noemen is dat een waarschuwing vooral de rol omvat van "Hé, let op: dit is niet de bedoeling!". Hiermee hopen we users te wijzen op onjuist gedrag, onjuiste creaties of andere fouten die ze (mogelijk per abuis) gemaakt hebben. Mocht hetzelfde gedrag hierna alsnog voortzetten, gaan de sancties escaleren, in de hoop de ernst van de zaak duidelijk te maken. Zodoende is een waarschuwing niet per direct enorm ernstig, het is een correctie van gedrag in de hoop dat het erna in de toekomst niet meer nodig zal zijn (:
    En, natúúrlijk mag je dus bij jezelf denken, vinden, schreeuwen dat iemand onuitstaanbaar is, een achterlijke kloothommel en meer: maar houdt die emotie privé en bij jezelf. Sommige dingen hoeven niet openbaar gedeeld te worden waar de ander het kan horen / lezen. De kernwaarde van deze site is om iedereen in zijn waarde te laten en iedereen welkom te heten; we hopen dat jullie die waarde ook delen.

2. Geen specifieke sanctie bij een overtreding van de algemene huisregels
    Het klopt dat er momenteel geen gevolg van overtreding genoemd wordt onder de Algemene Huisregels. Bij andere supkopjes is dit wel het geval, bijvoorbeeld bij HTML-codes: Qreaties.nl verandert de tekst, voor zover dat mogelijk is, en kan een waarschuwing sturen.
    Dit komt voornamelijk omdat overtredingen van de algemene regels ontzettend zaak-specifiek zijn. Een eenduidige sanctie, zoals "na overtreding volgt een waarschuwing, daarna nog een waarschuwing, daarna een tijdelijke forumban" is in dit geval moeilijk aan te houden. In sommige situaties is een directe ban een beter idee (trolls, bots), in andere situaties zijn de vorige twee waarschuwingen van drie jaar geleden—hoe actueel is dat nog? En hoort daar dan nu direct een forumban bij omdat de regels dat zeggen? Twijfelachtig. Zodoende staat er geen hard gevolg genoemd in de regels, maar je mag er sowieso vanuit gaan dat na een overtreding van iedere willekeurige huisregel, dat een waarschuwing wel zal volgen.

3. Het is moeilijk in te schatten of er rechtvaardig gehandeld wordt
    Een begrijpelijk punt: want voor jullie als users is dat inderdaad niet echt in te zien. Wegens de privacy van de betrokken users, mogen wij als Qrew echter nooit inhoudelijke details van een zaak online delen, tenzij we expliciet toestemming hebben gekregen. Zodoende krijgen jullie als users vaak maar de helft of soms maar een kwart van het hele verhaal mee, wat het moeilijk maakt om in te schatten of de sanctie terecht was.
    Daar kunnen we op dit moment helaas niet heel veel aan doen: we streven ernaar om één van de meest transparante modteams te zijn in de geschiedenis van de site, maar de privacy van de betrokken users blijft voor ons toch wel enorm belangrijk. Het enige wat we hierop kunnen zeggen is dat we hopen dat jullie vertrouwen op onze integriteit als Qrew.
    (We zullen je privé verder vragen naar welke ruimte voor verandering jij behoefte hebt en zullen kijken of dat te implementeren valt.)

4. Waarom halen ze [xyz] niet weg?
    In de meeste gevallen hebben we het niet gezien! We zijn met een klein team met full-time commitments buiten de site, dus het lukt lang niet altijd om overal een oogje op te kunnen houden. Daarnaast is jullie eigen input daar heel belangrijk. Als je iets triggerend vindt of ergens aanstoot aan neemt, voel je vrij het dan meteen te melden en daarbij te schrijven waar je moeite mee hebt. Zodoende kunnen wij in-tune blijven met de grenzen van jullie als users en kunnen we dan ook proactief handelen. Dus de oplossing hiervoor is melden, melden, melden!

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

^ om nog even verder in te pikken op het stukje rond triggerende zaken op het forum:
    We kregen vandaag een bericht van een user omtrent het Lucht je hart-topic en het feit dat hier soms heftige berichten in worden gepost (denk bijvoorbeeld aan suïcidale content). Deze user gaf aan hier moeite mee te hebben en als mod-team, delen we die zorg.
    Nadat we (uiteraard) gevraagd hebben of we deze vraag open mochten trekken naar het forum, delen we dit graag met jullie. Het lucht je hart-topic is een safe space, een plek waar geventileerd mag worden, maar het is ook belangrijk dat er geen users getriggerd worden.
    Wat is jullie mening hieromtrent?

ik sluit me aan bij Maxime qua punten!

Leodh schreef:
    2. Geen specifieke sanctie bij een overtreding van de algemene huisregels
    Het klopt dat er momenteel geen gevolg van overtreding genoemd wordt onder de Algemene Huisregels. Bij andere supkopjes is dit wel het geval, bijvoorbeeld bij HTML-codes: Qreaties.nl verandert de tekst, voor zover dat mogelijk is, en kan een waarschuwing sturen.
    Dit komt voornamelijk omdat overtredingen van de algemene regels ontzettend zaak-specifiek zijn. Een eenduidige sanctie, zoals "na overtreding volgt een waarschuwing, daarna nog een waarschuwing, daarna een tijdelijke forumban" is in dit geval moeilijk aan te houden. In sommige situaties is een directe ban een beter idee (trolls, bots), in andere situaties zijn de vorige twee waarschuwingen van drie jaar geleden—hoe actueel is dat nog? En hoort daar dan nu direct een forumban bij omdat de regels dat zeggen? Twijfelachtig. Zodoende staat er geen hard gevolg genoemd in de regels, maar je mag er sowieso vanuit gaan dat na een overtreding van iedere willekeurige huisregel, dat een waarschuwing wel zal volgen.

ik vind dit alleen wat raar. logisch dat het per situatie de sanctie soms zwaarder kan zijn . maar dan alsnog zou het wel benoemd moeten staan. Als is het enkel benoemen dat een waarschuwing het gevolg is, met de toevoeging dat een (tijdelijke) ban kan worden ingezet bij een zwaardere overtreding.
    Als het niet benoemd is kunnen we er ook niet van uit gaan dat het een gevolg is

(Misschien komt het omdat ik op mijn werk dagelijks met officiele waarschuwingen bezig ben dat ik hier wat anders/strenger naar kijken. Is er beetje ingedramd dat mensen moeten kunnen weten wat de sancties zijn )

--

Frodo schreef:
    ^ om nog even verder in te pikken op het stukje rond triggerende zaken op het forum:
    We kregen vandaag een bericht van een user omtrent het Lucht je hart-topic en het feit dat hier soms heftige berichten in worden gepost (denk bijvoorbeeld aan suïcidale content). Deze user gaf aan hier moeite mee te hebben en als mod-team, delen we die zorg.
    Nadat we (uiteraard) gevraagd hebben of we deze vraag open mochten trekken naar het forum, delen we dit graag met jullie. Het lucht je hart-topic is een safe space, een plek waar geventileerd mag worden, maar het is ook belangrijk dat er geen users getriggerd worden.

Ik vind dit best een lastig onderwerp om hier publiekelijk te bespreken, niet zozeer om het onderwerp zelf als wel omdat het snel persoonlijk wordt…
    Toch denk ik dat het wel belangrijk is om hier scherp op te zijn (wij als users dus ook). Er zitten nu eenmaal best veel mensen met psychische issues op deze site en het is uit onderzoek gebleken dat dergelijke berichten dan erg triggerend kan werken (heet het Werther-effect). Niet voor niets staat het ook in de beginpost dat daar andere hulplijnen voor zijn, en het wordt ook altijd genoemd voor films en series het onderwerp behandelen. Ik denk dat we elkaar daar echt een beetje in moeten beschermen, hoe fijn het wss soms kan ook kan zijn om die gedachten even van je af te gooien.

Persoonlijk merk ik dat ik direct in paniek-/hulp-modus schiet of wil schieten, en dat ik me ook schuldig ga voelen als ik een dergelijk bericht negeer. Waarbij ik ook wel besef dat dat iets van mij is, maar je voelt je vrij machteloos aan de andere kant van het scherm terwijl het wel raakt 😅

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Frodo schreef:

Ik vind het prettig dat dit benoemd wordt, want ik deel deze zorg. Ik vind ook dat er alle ruimte moet zijn om te ventileren en kan me voorstellen dat dit ook een heel dunne lijn is tussen dit de ruimte geven en policen, maar sommige zaken in dat specifieke topic vind ik zorgelijk om te lezen. En ik kan me ook voorstellen dat het triggerend kan zijn.

Omnia mutantur, nihil interit

Frodo schreef:

Wellicht dat er dit soort content geplaatst kan worden onder een spoiler kopje? Met de waarschuwing voor een trigger? Dan kan iedereen kiezen of ze daar wel of niet mee geconfronteerd willen worden

Take it slow babe, I'm having too much fun with this xoxo.