• Na een succesvolle eerste editie organiseer ik opnieuw een potje Weerwolven en Waaghalzen - een variant op de gewone Weerwolven van Wakkerdam! In deze editie spelen we maar één nachtfase en één dagfase. Daarna volgt de stemming en is het spel alweer voorbij.

SPELREGELS
    STORY MET SPELREGELS EN ROLLEN
    Hier vind je een uitgebreide uitleg van de spelregels en rollen. Als er nog vragen zijn, laat het me weten! De rollen die in het spel meedoen, zijn afhankelijk van het aantal spelers dat meedoet. Het spel kan al doorgaan vanaf 3 spelers, maar gebaseerd op de eerste editie wordt het een stuk leuker als er meer mensen meedoen!

DUUR VAN HET SPEL
    Nachtfase: Start: Vr 09/05/2025
    Iedereen krijgt zijn rol te horen en van de speciale rollen wordt gevraagd wat zij willen doen.

Dagfase: Start: Ma 12/05/2025 (00:00 uur)
    Deze duurt 7 dagen. Hierin krijgen de spelers de ruimte om uitgebreid te discussiëren, theorieën met elkaar te bespreken, etc.

Stemming: Eindigt: Zo 18/05/2025 (23:59 uur)
    Aan het einde van de dagfase moet iedereen in een privébericht zijn/haar stem uitgebracht hebben. Zo snel mogelijk daarna volgt de uitslag.

ROLLEN
    Team Dorpeling

- De dorpeling heeft geen speciale vaardigheden. (2x)
    - De ziener mag 's nachts de rol van een andere speler inkijken, of 2 van de 3 overgebleven rollen bekijken. (1x)
    - De dief mag er 's nachts voor kiezen om zijn eigen rol te ruilen met die van een andere speler. Hij krijgt te horen wat zijn nieuwe rol is, maar mag de eventuele actie van die rol niet meer uitvoeren. De andere speler weet niet dat zijn kaart is geruild en dat hij nu dus de dief is. (1x)
    - De onruststoker mag 's nachts de rollen van twee andere spelers met elkaar wisselen. De onruststoker mag de nieuwe rollen van die spelers niet weten. De spelers wiens rollen gewisseld zijn, weten dit niet. (1x)
    - De vrijmetselaar zit in een geheim genootschap. Hij weet wie de andere vrijmetselaar is, als die in het spel zit. (2x)

Team Weerwolf
    - De weerwolf krijgt te horen wie de andere weerwolf is. Als die er niet is, mag de weerwolf een overgebleven rol bekijken. (2x)

Team Looier
    - De looier is klaar met zijn leven en wil er graag uitgestemd worden. Als hij eruit gestemd wordt, wint hij het spel en verliezen Team Weerwolf en Team Dorpeling. (1x)

Volgorde acties ‘s nachts:
    1. Ziener
    2. Dief
    3. Onruststoker

DEELNEMERS
    Belle - Kobyla
    Lieke - Zoya
    Joy - lustforlife
    Froukje - Leodh
    Marrit - Necessity
    Natas - Ringwraith
    Bes - Frodo

Inschrijvingen zijn open!

[ bericht aangepast op 8 mei 2025 - 17:52 ]

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

Caverna schreef:
    (...)

De burgers winnen als er een wolf wordt uitgestemd, ongeacht hoeveel wolven er in het spel zijn. De wolven winnen als er geen wolf én geen looier uitgestemd worden.

De big reveal komt eraan!

Hmnnnnngg i told y’all soooo🥲

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

heeeeeeeel benieuwd !!!

let the fears you have fall away

Ik ben ervan overtuigd dat Froukje de weerwolf is en Marrit de looier, dus ik heb ook op Froukje gestemd.
    Ook heeeel benieuwd naar de uitkomst!

Even the smallest can change the course of the future

Zoya schreef:
    (...)

Daar hoef je echt geen excuses voor aan te bieden, het echte leven gaat altijd voor! Heel veel beterschap met je zieke maatje, ik hoop dat het de goede kant op gaat? ❤️

Ja maar ik vind dit wel vervelend dat ik precies op de twee dagen dat het eindspel echt bepaalt wordt dan niet meedoe :')

En dankjewel, we hebben nog een lange weg te gaan helaas, maar puur gebaseerd op hoe blij ze is en op de relatief lage dosering pijnstilling die ze krijgt en toch pijnvrij op is, geeft dat wel hoop dat er een kans is

The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.

Dat het wantrouwen groot is, blijkt duidelijk uit het feit dat in eerste instantie maar weinig mensen uit de school durven te klappen over wat zij in de afgelopen nacht ervaren hebben. Er wordt meteen met vingers gewezen en ieder woord wordt op de weegschaal gegooid. Het frappante is dat de een verdacht wordt wanneer zij zichzelf burger noemt in plaats van dorpeling, terwijl een ander een veel grovere fout maakt, maar wel geloofd wordt: Ringwraith die haar eigen genootschap bijna verloochent door zichzelf een onruststoker te noemen, maar zich snel verbeterd en zegt dat ze vrijmetselaar is. Dit wordt ondersteund door haar "mede-vrijmetselaar" lustforlife - maar spreken zij de waarheid?
          De menigte denkt van wel. Maar dan zijn er nog een heleboel verdachten over. Met name Necessity gedraagt zich heel bijzonder. Overal stoken, prikken, maar ondertussen niks bekend willen maken. De frustratie groeit - als zij een goede burger was geweest, dan had ze toch wel wat meer samenwerking verleend?
          Toch beginnen er theorieën rond te spoken - wat als er helemaal geen weerwolven meer zijn? Misschien zijn de schapen wel gedood door een gewone wolf - en zitten ze elkaar te beschuldigen voor niets! Willen ze eigenlijk wel iemand dood hebben? Pas als Zoya de rol van onruststoker claimt, wordt duidelijk dat er in ieder geval door íemand gelogen wordt. Want ook Necessity zegt onruststoker te zijn - en dat is niet mogelijk. Er is altijd maar één persoon geweest in het dorp die in staat was om mensen van rol te doen veranderen - één, en niet meer.
          Zou Necessity weerwolf zijn? Maar waarom vestigt ze dan zo enorm de aandacht op zichzelf? Nee, wordt er gezegd: Necessity doet het bewust. Die heeft er gewoon geen zin meer in, en een snelle dood zou haar oplossing zijn om nooit meer te hoeven werken - een typische looier.
          Plotseling komt de raadsgever van de burgemeester naar haar toe en fluistert iets in haar oor terwijl hij een briefje overhandigt. Ze leest het briefje en trekt wit weg. Er volgt een kort overleg waarbij de discussie stilvalt - en na kort beraad stapt ze naar voren, schraapt ze haar keel en spreekt in de microfoon: "Helaas is ons ter ore gekomen dat het lichaam van Kobyla is aangetroffen in het water. Ze probeerde van het eiland te ontsnappen, maar heeft de tocht niet overleefd." Er volgt enorm veel ophef, dus maant ze de menigte met haar armen tot stilte. "Het is triest dat we een - dorpeling - kwijt zijn geraakt," zegt ze. "Maar tijd om te rouwen komt nog. We moeten ons focussen op het hier en nu. De weerwolven moeten verdwijnen, want het is weer duidelijk hoeveel impact hun aanwezigheid op onze inwoners kan hebben."
          "Was ze een weerwolf?" wordt er plotseling geroepen.
          Even volgt er een stilte. Dan zegt de burgemeester: "Nee, ze was een onschuldige dorpeling." Haar raadsgever kijkt haar met opgetrokken wenkbrauwen aan, maar de burgemeester mijdt zijn blik.
          En dan komt Frodo met nieuwe, mogelijk cruciale informatie: naast haar studie gaat ze wel eens op pad om dingen te jatten. Onschuldig is ze niet, als dief, maar ze is géén weerwolf. En vannacht is ze niet op pad geweest, beweert ze, omdat ze het zo druk met haar studie had. Maar is dit de waarheid?
          De discussie loopt door, en het lijkt erop dat er twee verdachten overblijven: Zoya en Frodo. Wie van hen spreekt de waarheid? Of kloppen hun verhalen allebei? Is er echt geen weerwolf meer?
          Dan gooit Zoya een bom op tafel. "Frodo en Leodh zijn van rol gewisseld."
          "Maar - dan is Leodh weerwolf!" zegt Frodo. "Ik was weerwolf! Maar nu is zij het!"
          En plotseling draait alles om. Het lijkt de spijker in de doodskist te zijn voor Leodh. Plotseling is zij de hoofdverdachte.
          Maar wat als Zoya en Frodo dit allemaal bekokstoofd hebben? Wat als zij beide weerwolf zijn, en het precies zó hebben uitgekiend dat Leodh - vlák voor de deadline - als onschuldige burger/dorpeling eruit gestemd wordt? Het zou briljant zijn. Een uitzonderling staaltje manipulatie en mind games. Een perfect plan en tot in de puntjes goed uitgevoerd...
          Maar niet de waarheid. Want met de meeste stemmen wordt Leodh op de brandstapel gegooid. En terwijl ze sterft, wordt haar identiteit onthuld. Een onschuldige dorpeling die zelf niet wist dat ze in een weerwolf was veranderd.
          Er klinkt enorm gejuich uit de menigte en de burgemeester haalt opgelucht adem. Voor het eerst in tijden hebben ze eindelijk echt een weerwolf te pakken. "En ik moet nog iets onthullen," geeft ze toe. "Ook Kobyla was een weerwolf. Ik wilde de gemoederen niet laten oplopen, maar - er zijn vandaag twee weerwolven gestorven."
          De bevolking van Wakkerdam barst los. Er wordt geschreeuwd van blijdschap, gehuild van opluchting, er klinken dankgebeden en verlichte zuchten.
          De daaropvolgende volle maan is de spanning weer hoog, maar dat blijkt niet nodig te zijn - niemand, mens noch dier, is aangevallen. En de maand daarna ook niet - evenals de maanden die volgen. Eindelijk keert de rust in Wakkerdam terug, neemt het wantrouwen af en langzaam maar zeker worden alle inwoners van het dorp voor het eerst in hun leven écht gelukkig.
          Althans - alle inwoners, op één na. Want Necessity baalt als looier dat ze toch gewoon elke maandag weer aan het werk moet.

Noiceee :Y)

Every villain is a hero in his own mind.

Hahaha wat een zalige tekst.
    Ik was dus inderdaad samen met Belle weerwolf (: toen Belle uit het spel ging, kreeg ik van Marjanne één rol die alvast niet in het spel zat, en dat was de Dief. Dus dan heb ik die (voor eventjes) geclaimd

hè, verdorie 😂😂 ik had het wel heel mooi gevonden als ik Joy en Natas mee had kunnen krijgen om toch op Lieke te stemmen, maar helaasch XD

Three words, large enough to tip the world. I remember you.

Rolverdeling (start/eind)
    Kobyla - Weerwolf
    Frodo - Weerwolf/Dorpeling
    Zoya - Onruststoker
    lustforlife - Vrijmetselaar
    Ringwraith - Vrijmetselaar
    Leodh - Dorpeling/Weerwolf
    Necessity - Looier

Overgebleven:
    Ziener
    Dief
    Dorpeling

Stemmen:
    lustforlife > Leodh
    Frodo > Leodh
    Ringwraith > Leodh
    Leodh > Zoya
    Necessity > Zoya
    Zoya > Leodh

Halverwege het spel stapte Kobyla uit. Hoewel zij weerwolf was, heb ik de call gemaakt om haar dorpeling te maken en zo te doen alsof zij nooit mee deed aan het spel. Dit leek wat mij betreft de minste impact te hebben op de loop van het spel, gebaseerd op de discussie die er tot dan toe plaats had gevonden. Frodo kreeg, als enige overgebleven weerwolf, dan wel het privilége dat ze één van de overgebleven rollen in mocht zien (de dief).

Leodh schreef:
    hè, verdorie 😂😂 ik had het wel heel mooi gevonden als ik Joy en Natas mee had kunnen krijgen om toch op Lieke te stemmen, maar helaasch XD

Ik vond je theorie geweldig haha! Daar hoopte ik toch eigenlijk ook een beetje op. Dat je twee heel geloofwaardige theorieën naast elkaar zou hebben, en dat mensen dan nog moesten kiezen wie ze geloofden :3

Leodh schreef:

2 keer weerwolf op een rij, bij een (eventueel) derde spelletje gaan we je nooit meer geloven :'D

Caverna schreef:
    (...)

Ik vond je theorie geweldig haha! Daar hoopte ik toch eigenlijk ook een beetje op. Dat je twee heel geloofwaardige theorieën naast elkaar zou hebben, en dat mensen dan nog moesten kiezen wie ze geloofden :3

Ja holy shit, die theoriën van Froukje zijn echt next level. Ik begon bijna aan mezelf te twijfelen dus ik was blij verrast dat Natas en Joy dat niet deden 😂

Marjanne, wat een geweldige afsluiter, ik heb zo hard gelachen. Dank je wel voor het organiseren, volgende keer ben ik weer game!

|| I told you not to play with the misfit toys ||

Ik ken Froukje langer dan vandaag XD

Maar weer top georganiseerd, Marjanne! En goed opgelost met Belle!

Every villain is a hero in his own mind.

Hehe, stiekem hoop ik dat een van jullie het de volgende keer organiseert zodat ik ook een keertje mee kan doen ^^
    Maar ik vond het weer leuk om te doen! Ook fijn dat het niet zulke lange potjes zijn, daardoor is de commitment minder groot haha

Ik vond het leuk om te blijven lezen en volgende keer kan ik hopelijk weer normaal meedoen!

Ik zat afgelopen week helaas even echt niet lekker in mijn vel en dan ondertussen een weerwolf zijn? Leek me beter voor iedereen om me terug te trekken, anders hadden jullie met een inactieve wolf gezeten en dat is ook niet leuk. Dus ook dank voor Marjanne dat ze het zo soepel op wist te lossen!

[ bericht aangepast op 19 mei 2025 - 11:24 ]