• Welkom bij Story of the Year 2025!

Altijd al een boek willen schrijven? Dat kan! Story of the Year helpt je daarmee. Elk jaar heb je keus uit verschillende genres of thema's en kan je leuke Quizlet-prijzen winnen. Dit jaar heb je de keuze tussen twee thema's. En dat niet alleen! Ook dit jaar is er de categorie Fanfiction of the Year! (Naar het idee van Ringwraith.)
    Waar wacht je nog op? Werk een idee bij het bijbehorende thema uit en schrijf je in! Je mag voor FOTY of voor SOTY inschrijven.

Waar vind ik de regels?
    De regels kan je vinden onder het kopje regels in de story Story of the Year 2025.
    Let op! Voor Story of the Year gelden iets andere regels dan voor Fanfiction of the Year.

Waar kan ik terecht met vragen?
    Kijk eerst eens onder de F.A.Q. of je vraag nog niet eerder is gesteld. Is je vraag hiermee nog niet beantwoord contacteer dan Ledecky of een andere mod.
    Gelieve maar één persoon te contacteren met je vraag. Indien je geen antwoord binnen de drie dagen hebt, is het toegestaan om een nieuw bericht te sturen naar dezelfde of een andere persoon.

Waar vind ik de winnaar van afgelopen jaren terug?
    Vorig jaar ging de overwinning naar Halbrand. Alle winnaars vind je in het archief.

Wat valt er te winnen tijdens deze wedstrijd?
    Hoofdprijs
    • De winnaars krijgen 150 credits ter beloning van hun harde werk.
    • De winnaars hun story krijgt de titel 'Story van het Jaar' of de titel 'Fanfiction van het jaar'.
    • De winnaars mogen een nieuw thema kiezen voor de volgende editie.

Troostprijs
    • Om jullie extra te motiveren wordt je story in de spotlight geplaatst bij het behalen van 20.000 – 40.000 woorden.
    • Daarnaast wordt de schrijver/schrijfster met het meest geschreven woorden per maand beloond met een kleine attentie.
    • Iedere deelnemer die zijn story op tijd weet af te ronden, zal 50 credits krijgen.

Hoe ziet mijn inzending er uit?
    - (Boekcover)
    - Korte samenvatting
    - Thema
    - SOTY of FOTY
    - Link naar geactiveerde story
    Voorbeeld:
    Catch me if you can is een verhaal geschreven door Square

Marit is niet het type dat goed stil kan blijven zitten als er iets aan de hand is. Wanneer haar beste vriendin plotseling verdwijnt, grijpt ze iedere kans die ze krijgt om zich nuttig te maken met beide handen aan. Het is een beetje ongelukkig dat deze kans toevallig de vorm heeft van een wilde reis kriskras door Nederland en Duitsland in het gezelschap van een jongen die ze nauwelijks kent, maar ze is niet kieskeurig. Toch begint ze weer aan de wijsheid van haar eigen beslissingen te twijfelen zodra het lijkt alsof de Maltesers opraken - de heksen en demonen die ze tegenkomt dragen er daarna alleen nog maar toe bij dat ze zich steeds vaker afvraagt waar ze in vredesnaam aan is begonnen. Fantasyfilms zijn opeens een stuk minder betoverend als je er midden in zit.

Genre: Fantasy

Lees meer

OPOTY
    Thema Murder mistery

Thema Season of the witch
    FOTY
    Thema Murder mistery

Thema Season of the witch

Meer info over de thema's vinden jullie hier!

Wat betekenen de cijfers onder mijn aanmelding?
    Het eerste getal: het aantal woorden dat er in totaal bij de op een na laatste telling was geschreven.
    Het tweede getal: het aantal woorden dat er in totaal bij de laatste telling was geschreven.
    Tussen haakjes het aantal woorden dat er dus in de afgelopen maand is geschreven. Daaruit maken wij op wie de spot heeft verdiend.

Elke eerste dag van de maand wordt er een telling gehouden.

Let op: Om de wedstrijd ordelijk te houden worden lege stories twee weken na aanmelding van de lijst geschrapt wegens inactiviteit. Het is mogelijk om je story weer in te dienen als deze weer

How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

MT *O* let's goooo

Even the smallest can change the course of the future

MT ^^

Do it scared, but do it anyway.

Ohhh joepie! Dankje allemaal voor het vele werk. 😊 Ik apprecieer enorm hoe jullie hier jaar na jaar tijd in steken!

Ik ga dan maar meteen alle vragen die ik nog heb afvuren:

1. resolved (:

2. Wat is Q's AI policy? Ik upload vaak hoofstukken in AI tekstverwerkers en vraag dan om tips e.d., comments op verhaallijn en schrijfstijl etc. Eigenlijk een beetje een automatische bèta-reader. Mag dat voor SOTY? (Voor de duidelijkheid, dat is uiteraard niet gewoon AI teksten hoofdstukken laten schrijven lol ... zou ook gewoon slecht zijn.)

[ bericht aangepast op 25 jan 2025 - 15:20 ]

Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

KlaarMetDezeUse schreef:
    Ohhh joepie! Dankje allemaal voor het vele werk. 😊 Ik apprecieer enorm hoe jullie hier jaar na jaar tijd in steken!

1. Ik weet dat dit vorig jaar het geval was, maar in early-SOTY jaren niet ... we mogen in het Engels schrijven, correct?

2. Wat is Q's AI policy? Ik upload vaak hoofstukken in AI tekstverwerkers en vraag dan om tips e.d., comments op verhaallijn en schrijfstijl etc. Eigenlijk een beetje een automatische bèta-reader. Mag dat voor SOTY? (Voor de duidelijkheid, dat is uiteraard niet gewoon AI teksten hoofdstukken laten schrijven lol ... zou ook gewoon slecht zijn.)

Voor vraag 1 heeft de FAQ het antwoord ^^

Mag mijn verhaal ook in het Engels geschreven zijn?
    Net als in 2023 en 2024 mag je ook dit jaar je verhaal in het Engels schrijven.

[ bericht aangepast op 25 jan 2025 - 13:22 ]

Oh, oeps, sorry! Had enkel door de regels gekeken, was de FAQ vergeten 😆 Dankje!

[ bericht aangepast op 25 jan 2025 - 13:34 ]

Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried

MT!

It finally happened - I'm slightly mad! ~ Queen

Yaaaaay

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

KlaarMetDezeUse schreef:

1. resolved (:

We hebben het intern besproken en als ‘bèta reader’ is het oké voor ons om AI te gebruiken. Vanaf het moment dat AI gebruikt wordt om stukken tekst te schrijven, mag het niet meer.

Wel heel fijn dat je het even voorlegt (:

Even the smallest can change the course of the future

KlaarMetDezeUse schreef:

1. resolved (:

ik ben wel benieuwd hoe je AI gebruikt voor beta-reading, welke specifiek, wat voor vragen, wat voor antwoorden je krijgt etc. can you share? ^^

Ik steek soms de teksten van mijn leerlingen in AI om tips te laten formuleren en het is echt super hoe het een overzichtje geeft van bvb alle spelfouten, interpunctiefouten... maar ook veel gebruikte woorden, soms zelfs stijlfouten. Je kan dan in je prompt zetten op wat de AI moet letten en je kan zelf kiezen of het een suggestie geeft ter verbetering of niet.

Even voor de duidelijkheid: ik verbeter zelf de teksten van de leerlingen eerst volledig en dan doe ik dit soms, vooral uit nieuwsgierigheid. Ik heb ook 109 gastjes, dus ik hoop in de toekomst AI meer te kunnen gebruiken om de werklast te verlichten maar zeker ook nooit over te nemen.

Mijn brein breint zoals het breint.

Mazino schreef:
    (...)
    ik ben wel benieuwd hoe je AI gebruikt voor beta-reading, welke specifiek, wat voor vragen, wat voor antwoorden je krijgt etc. can you share? ^^

Dat verschilt eigenlijk een beetje per verhaal! Soms moet je een paar keer proberen voor je op wat nuttigs uitkomt, maar hier wat prompts die ik af en toe gebruik (in het Engels hier, maar kan ook in het Nederlands natuurlijk!):

- Can you fix typos and grammatical mistakes in this chapter, please?
    - Do you think this chapter reads smoothly and, if not, how could it be improved? (dit is wat anders dan vragen om een tekst te schrijven, meestal geeft-ie hier dan gewoon advies in de zin van: probeer langere stukken beschrijvende tekst wat te doorbreken met dialoog, voeg hier en daar wat meer beschrijvingen van handelingen toe, etc)
    - Can you please give some advice on this chapter, taking in mind that the main plot of this story is [korte zin betreft plot], that this chapter is supposed to convey [XYZ] and specifically focusing on [ding waar je onzeker over bent/vindt dat het niet goed loopt/watever]?
    - Can you give me some tips for this chapter, please, taking in mind that this is a fanfiction set in the world of [XX] during [time period specification]?
    - (als follow-up wanneer je al tips hebt) Taken in mind that this storyline plays out over the entire story and as I don't want to give away everything in this chapter, which advice would you say works best for this chapter and which could I save for following chapters?

Ik voeg ook vaak zinnetjes toe als "duid aub aan wat je veranderd hebt" als ik vraag om de typfouten eruit te halen, dan leer je er ook wat uit. Vaak geeft de AI ook tips waarvan ik denk "goh, dat hoeft niet voor mij", en die kan je natuurlijk helemaal negeren! Maar soms staan er ook dingen bij waarvan ik iets heb, ja, dat klopt, daar kan ik wat mee. Dus enfin ...

Als voorbeeld van het soort feedback dat je dan krijgt, heb ik even mijn eerste hoofdstuk van mijn mislukt SOTY-verhaal vorig jaar erin gesmeten: https://chatgpt.com/share/67952a6e-a21c-8009-83a8-7811d483e729

[ bericht aangepast op 25 jan 2025 - 23:55 ]

Frodo schreef:
    (...)

We hebben het intern besproken en als ‘bèta reader’ is het oké voor ons om AI te gebruiken. Vanaf het moment dat AI gebruikt wordt om stukken tekst te schrijven, mag het niet meer.

Wel heel fijn dat je het even voorlegt (:

Super, dankje!

En uiteraard! Wil absoluut niet heimelijk dingen doen die misschien niet mogen!

KlaarMetDezeUse schreef:
    (...)

Dat verschilt eigenlijk een beetje per verhaal! Soms moet je een paar keer proberen voor je op wat nuttigs uitkomt, maar hier wat prompts die ik af en toe gebruik (in het Engels hier, maar kan ook in het Nederlands natuurlijk!):

(...)

Ik voeg ook vaak zinnetjes toe als "duidt aub aan wat je veranderd hebt" als ik vraag om de typfouten eruit te halen, dan leer je er ook wat uit. Vaak geeft de AI ook tips waarvan ik denk "goh, dat hoeft niet voor mij", en die kan je natuurlijk helemaal negeren! Maar soms staan er ook dingen bij waarvan ik iets heb, ja, dat klopt, daar kan ik wat mee. Dus enfin ...

Als voorbeeld van het soort feedback dat je dan krijgt, heb ik even mijn eerste hoofdstuk van mijn mislukt SOTY-verhaal vorig jaar erin gesmeten: https://chatgpt.com/share/67952a6e-a21c-8009-83a8-7811d483e729

Thanks!!

kwam hier voor de SOTY maar voel me niet op mijn gemak bij het gebruik van AI... want de informatie die AI geeft komt wel van originele werken van schrijvers (en kunstenaars en eigenlijk alles waar AI zich mee voedt) Bovendien lijkt het me ook niet zo goed voor je eigen schrijfstijl.

desastreus schreef:
    kwam hier voor de SOTY maar voel me niet op mijn gemak bij het gebruik van AI... want de informatie die AI geeft komt wel van originele werken van schrijvers (en kunstenaars en eigenlijk alles waar AI zich mee voedt) Bovendien lijkt het me ook niet zo goed voor je eigen schrijfstijl.

Ik snap de ethische bezorgdheden rond plagiaat e.d. en het gebruik van andermans teksten zonder toestemming, maar ben het oneens met de opmerking over eigen schrijfstijl. Het gaat hier over tips & tricks en of die van AI komen of van een bèta, je kiest altijd zelf wat je integreert en wat niet. Als je daar kritisch mee omgaat, beïnvloedt dat je schrijfstijl echt niet—je implementeert heus niet alle stijltips en moet natuurlijk altijd kijken wat past in jouw stijl.

Om bijvoorbeeld maar een voorbeeld te geven: ChatGPT zegt vaak dat je verhalen 'strakker' kunt maken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van elke passage. Som@ heb je hoofdstukken waar je met een stream of conciousness werkt, en dan is dat natuurlijk het laatste dat je moet doen. Dan kan je dat negeren, of die extra info aan de AI geven: "in rekening gehouden dat het doel van deze passage is om weer te geven hoe het hoofd van de protagonist op hol slaat, zou je dan hetzelfde aanraden?" Veel van het nut van AI is ook dat je soms vragen moet herformuleren, en op die manier leer je zelf ook beter waar je heen wil met het verhaal. Vind je de tips niet passend? Dan vraag je je af waarom je ze niet passend vindt—het past niet bij de vibe die je wil, bijvoorbeeld. Maar iets in je tekst heeft de AI wel dat idee van die vibe gegeven, dus dan kan je daar aanpassingen doen.

Ik herinner me nog een opdracht aan de unief met AI. Ik was toen writing mentor op het departement Engelse taalkunde, en we moesten ter voorbereiding proberen de opdracht uit te voeren met AI. Kijken of de studenten in theorie een goede tekst konden indienen die volledig geschreven was door AI. Antwoord? Ja, maar dan moest je verdorie zelf héél goed weten waar je mee bezig was en de vraagstelling zó nauwkeurig formuleren, dat je het even goed zelf had kunnen schrijven en echt de essentie van de zaak doorhad. Dus maar om te zeggen: AI dient voor veel mensen gewoon ook als een manier om beter na te denken over hun teksten, niet om ze te laten schrijven door AI.

Wat betreft ethische bezorgdheden, lijkt me dat ook vooral problematischer als je AI echt teksten laat *schrijven* ipv commentaar formuleren? Schrijfcursussen en tips en grammaticaregels e.d. vind je online, zijn algemeen bekend—hier laat je de AI ze gewoon streamlinen en toepassen op jouw verhaal. Dat is wat anders dan zinnen/zinsconstructies/plotten e.d. die plagiërend kunnen zijn wanneer de AI ze zelf volledig (of gedeeltelijk) schrijft o.b.v. de teksten waarop die getraind is.

[ bericht aangepast op 26 jan 2025 - 2:24 ]