• Hey hallo!

De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer zin heb in een ouderwets gezellige RPG met genoeg personages om gezellig samen relaties uit te denken.
    Ik merk de laatste tijd dat met name het RPG forum een beetje stil aan het vallen is, en dat vind ik persoonlijk erg zonde.

Mijn vraag is daarom: aan wat voor soort RPG is er behoefte? Qua genre, gebaseerd op bestaande (boeken)series/films, en de omgeving. Zoals bijvoorbeeld een school.
    Het lijkt mij namelijk superleuk weer een lekker actief RPG forum te zien!

How far is far

Mazino schreef:
    Om in te gaan op het meer technische aspect: Ik denk dat een eigen discord server wel zou kunnen werken, maar dan is er wel een duidelijke structuur nodig. Zelf zou ik het baseren op het forum waar ik dus jaren geleden op gespeeld heb (en ondertussen niet meer draait, cause we all got to be adults with a life at some point :c). Ik heb daar vanmiddag wat over gebrainstormd en mij zou het op discord het meest logisch lijken als iedereen een soort van rol of proxie heeft van elk char zodat je posts kunt onderscheiden (zijn bots voor die dat kunnen fixen), dat elke in-game locatie een forum heeft en elke interactie tussen chars een aparte post is op het forum van die locatie met in het begin een duidelijke beschrijving van wanneer het zich af speelt ofzo.
    Een andere optie is het opzetten van een eigen forum of het gebruiken van pre-made fora, maar daar heb ik geen verstand van. Denk wel dat er inderdaad genoeg animo voor moet zijn, anders is de moeite die erin gestoken wordt net jammer en komt het alsnog niet van de grond...

Wat betreft storyline, ik heb dit dus nooit geprobeerd met een erg vastgestelde storyline ofzo, dus daarvan kan ik niet uit ervaring zeggen hoe goed dat werkt, maar vast wel prima. Voor mijn gevoel had die RP van vroeger vooral char geïnitieerde storylines, grotere secrets waar over gespeculeerd werd of waarvan geprobeerd werd achter te komen of grotere events die af en toe plaatsvonden (wat hier vaak gebruikt wordt met skips zeg maar). Voor zover ik weet geen één groot ding dat er gebeurt was ofzo (murder-mystery style bijvoorbeeld), als dan was dat één van de dingen die er op dat moment gebeurde en waren daar een paar chars bij betrokken terwijl anderen elders dingen aan het uitspoken waren.
    Verder vraag ik me af wat ik me moet voorstellen met "goed verhaal"? Zelf kom ik met een leuke setting, actieve karakters (die eventueel zelf geheimen of doelen hebben) en diepere relaties best een flink eind qua posten en fun.

Also stiekem vind ik het best grappig om te zien hoe dit ging van: "oh in welk genre/fictie willen we een nieuwe RP" tot: "misschien willen we het hele idee van forum RP op Q omgooien naar een ander systeem of iets om een aantal problemen dat we ondervinden te tackelen"

Zo deden we het vroeger op Stardoll ook lol; dan maakten we een club en dan waren er verschillende topics voor verschillende locaties. Wat ik alleen zou missen, is het Q format. Ik vind formatten via bbcode oprecht leuk en ook iets wat Q rpg zo specifiek maakte. Het lijkt me op zich wel mogelijk om met één topic te werken en gewoon aan te duiden wanneer en waar je post plaatsvindt. Volgens mij heb ik zoiets ook al gezien op Q maar ik ben even de naam van die RPG (was een MSV maar whatev) vergeten :'). Daar stond steeds de dag van de week aangeduid.

Ik werk altijd graag met geruchten rond personages (dat heb ik overgenomen van bepaalde Tumblr RPG's; die zet je dan gewoon bij je rol om een algemeen idee over reputatie te scheppen) en geheimen die dan door de TS gebruikt worden om de verhaallijn vorm te geven (soms letterlijk als gossip girl-achtige entiteit haha).

Ik denk ook zeker dat Q op zich een ander RPG systeem kan gebruiken. Het zou me fijn lijken om zelf een subforum te kunnen maken voor bepaalde RPGs; dan hoeven de subfora voor rollentopics, praattopics en speeltopics ook niet meer.

[ bericht aangepast op 1 nov 2024 - 20:38 ]

help

Halbrand schreef:
    (...)

Zo deden we het vroeger op Stardoll ook lol; dan maakten we een club en dan waren er verschillende topics voor verschillende locaties. Wat ik alleen zou missen, is het Q format. Ik vind formatten via bbcode oprecht leuk en ook iets wat Q rpg zo specifiek maakte. Het lijkt me op zich wel mogelijk om met één topic te werken en gewoon aan te duiden wanneer en waar je post plaatsvindt. Volgens mij heb ik zoiets ook al gezien op Q maar ik ben even de naam van die RPG (was een MSV maar whatev) vergeten :'). Daar stond steeds de dag van de week aangeduid.

Ik werk altijd graag met geruchten rond personages (dat heb ik overgenomen van bepaalde Tumblr RPG's; die zet je dan gewoon bij je rol om een algemeen idee over reputatie te scheppen) en geheimen die dan door de TS gebruikt worden om de verhaallijn vorm te geven (soms letterlijk als gossip girl-achtige entiteit haha).

Ik denk ook zeker dat Q op zich een ander RPG systeem kan gebruiken. Het zou me fijn lijken om zelf een subforum te kunnen maken voor bepaalde RPGs; dan hoeven de subfora voor rollentopics, praattopics en speeltopics ook niet meer.

Q formatting enzo is inderdaad erg leuk om te doen, maar ook wel iets dat je dan per rol één keer doet en daarna altijd de voorgaande kopieert. Dus hoewel ik het wel zou missen omdat het er altijd leuk uitziet, zou ik dat er wel voor over hebben als dat betekend dat er dan minder extreem traag gepost wordt.

Eén topic met aanduidingen van locatie/tijd lijkt me for some reason minder overzichtelijk, maar misschien ook omdat ik zelf heel lang met het sub-forum systeem gespeeld heb en dat gewoon logisch voelt. En in één topic is het nog steeds lastig om side-conversaties te houden als je main langzaam loopt of je een cool nieuw idee hebt al is het systeem in Fabula met messages die je ondertussen kunt sturen wel een leuke combi tussen één gesprek per keer, maar wel een beetje side-relaties ontwikkelen (hoewel ik daar nog steeds teveel leuke ideeën heb voor andere interacties die ik allemaal tegelijk wil uitspelen, maar dat terzijde).

Custom sub-fora op Q zou inderdaad wel veel oplossen, maar dat lijkt me erg lastig integreren en extra werk voor mods als je elke nieuwe RP moet aanvragen voor een sub-forum, want geen idee of het een goed idee is als iedereen zomaar sub-fora kan aanmaken enzo. Maar then again, hier heb ik ook weer te weinig verstand van om echt objectief iets over te zeggen.

Geruchten is inderdaad wel een goed idee! Misschien überhaupt meer focussen op wat andere chars zouden zien en merken aan je char in rollenposts.

Do it scared, but do it anyway.

Mazino schreef:
    (...)

Q formatting enzo is inderdaad erg leuk om te doen, maar ook wel iets dat je dan per rol één keer doet en daarna altijd de voorgaande kopieert. Dus hoewel ik het wel zou missen omdat het er altijd leuk uitziet, zou ik dat er wel voor over hebben als dat betekend dat er dan minder extreem traag gepost wordt.

Eén topic met aanduidingen van locatie/tijd lijkt me for some reason minder overzichtelijk, maar misschien ook omdat ik zelf heel lang met het sub-forum systeem gespeeld heb en dat gewoon logisch voelt. En in één topic is het nog steeds lastig om side-conversaties te houden als je main langzaam loopt of je een cool nieuw idee hebt al is het systeem in Fabula met messages die je ondertussen kunt sturen wel een leuke combi tussen één gesprek per keer, maar wel een beetje side-relaties ontwikkelen (hoewel ik daar nog steeds teveel leuke ideeën heb voor andere interacties die ik allemaal tegelijk wil uitspelen, maar dat terzijde).

Custom sub-fora op Q zou inderdaad wel veel oplossen, maar dat lijkt me erg lastig integreren en extra werk voor mods als je elke nieuwe RP moet aanvragen voor een sub-forum, want geen idee of het een goed idee is als iedereen zomaar sub-fora kan aanmaken enzo. Maar then again, hier heb ik ook weer te weinig verstand van om echt objectief iets over te zeggen.

Geruchten is inderdaad wel een goed idee! Misschien überhaupt meer focussen op wat andere chars zouden zien en merken aan je char in rollenposts.

Ik antwoord even enkel op het laatste omdat we over de rest toch weinig te zeggen hebben en ik je punten goed snap haha

Ik denk sowieso ook dat mensen soms wat meer mogen focussen op spotlight characters die een hoofdrol in een 'verhaal' spelen. Soms heb ik de indruk dat mensen zodanig out of the box denken dat hun personage niet goed meer kan aansluiten bij andere personages en daardoor dan uit de boot vallen :')

help

Syaoran schreef:
    (...)

Ik sluit me aan bij de aangegeven genres hier. Ik hou met stipt op 1 van fantasy en medieval, maar ga ook goed op (murder) mystery of meer slice of life gerelateerd. Mijn voorkeur gaat ook uit naar wat oudere leeftijden van personages, dus meer 25+.

Op dit moment zit ik meer in ORPG dan RPG, maar dat neemt niet weg dat ik graag wat meer RPGs zie. Een aparte sectie voor ORPG lijkt me dan ook wel een leuk idee!

Me three. What they said, lol.

Don't walk. Run, you sheep, run.

Halbrand schreef:
    (...)
    Ik antwoord even enkel op het laatste omdat we over de rest toch weinig te zeggen hebben en ik je punten goed snap haha

Ik denk sowieso ook dat mensen soms wat meer mogen focussen op spotlight characters die een hoofdrol in een 'verhaal' spelen. Soms heb ik de indruk dat mensen zodanig out of the box denken dat hun personage niet goed meer kan aansluiten bij andere personages en daardoor dan uit de boot vallen :')

Hoe bedoel je dat laatste?

[ heaven knows ]

ThestraI schreef:
    (...)
    Hoe bedoel je dat laatste?

Dat relaties/links tussen personages makkelijker gaan als je je personage een centrale rol binnen het verhaal van de RPG geeft

help

Halbrand schreef:
    (...)

Dat relaties/links tussen personages makkelijker gaan als je je personage een centrale rol binnen het verhaal van de RPG geeft

Zoiets maakt het wel interessanter inderdaad, maar het is een beetje afhankelijk van de RP story of dat ook kan en hoeveel plekken het "main plot" heeft zeg maar. Wat dan weer jammer is als je wat later binnenkomt en alle centrale rollen al gevuld zijn.

Mazino schreef:
    (...)
    Zoiets maakt het wel interessanter inderdaad, maar het is een beetje afhankelijk van de RP story of dat ook kan en hoeveel plekken het "main plot" heeft zeg maar. Wat dan weer jammer is als je wat later binnenkomt en alle centrale rollen al gevuld zijn.

Ik denk ook niet dat het helemaal fair is om te zeggen dat een paar rollen "de hoofdrollen" zijn en de rest niet, althans niet bij grote RPGs.

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Syaoran schreef:
    (...)

Ik denk ook niet dat het helemaal fair is om te zeggen dat een paar rollen "de hoofdrollen" zijn en de rest niet, althans niet bij grote RPGs.

Lol mijn punt is net dat iedereen de insteek zou moeten hebben dat hun rol een hoofdrol is. Zo vermijdt je dat mensen uit de boot vallen, omdat iedereen een verantwoordelijkheid en een groot aandeel binnen het verhaal heeft. Als je je aan niemand kan linken (in backstory of tijdens het schrijven) is het normaal dat je stilvalt.

help

Mazino schreef:
    (...)

Ja, het is net van latere instromers dat ik opmerk dat die wat gaan sidelinen, wat ik tegelijkertijd wel en niet snap? Idk, misschien ben ik gewoon irritant pushy in het bespreken van relaties als ik later instroom :')

Net daarom zouden centrale rollen eigenlijk niet afgelijnd mogen zijn en als er wel een bepaalde hoeveelheid belangrijke personages is, lijkt het me ook wel warranted idk dutch om een stop op rollen te zetten. Het is belangrijk om je af te vragen wat je personage kan toevoegen aan een rp verhaal, in plaats van er gewoon een bijstaander bij te gooien en dan te hopen dat er interactie komt. In mijn ervaring vallen die personages altijd als eerste af. Ik hou ervan als mensen erbij komen en hun personage actief in de backstory/ontwikkeling van eerdere personages schrijven en actief met het plot aan de slag gaan.

Does that make sense? Als je personage ook maar aan één of twee mensen vasthangt, kan je even goed een ORPG gaan spelen :')

am I being too bitter/radical? maybe, but like i said, q rp heeft me in zekere zin wel een beetje verbitterd, maar het heeft me ook belangrijke inzichten gegeven die ik wel even wil delen

[ bericht aangepast op 2 nov 2024 - 20:44 ]

help

Ik denk dat je prima een minder plot-betrokken character kan hebben (er vanuit gaande dat er een centraal plot door de RP loopt. Wat ik wil zeggen werkt ook als het een minder plot-heavy RP is die meer slice of life gericht is), mits je dat karakter actief maakt qua persoonlijkheid en daarmee dus automatisch hen in relaties/backstories van anderen kan verweven versus iemand die wat meer afwachtend en shy is waardoor het moeilijker is om connecties te vormen. Afwachtend en shy kan wel, maar dan moet je veel meer moeite stoppen in relaties. Verder denk ik dat characters misschien ook vaker een intern doel/to-do lijst (naast een eventueel RP-plot) kunnen gebruiken zodat ze dingen willen ondernemen en actief dingen gaan doen. Een van deze twee opties helpt mij in ieder geval al flink met chars actief houden, allebei zou nog beter zijn.

Kan zijn doordat de laatste paar dagen nogal druk en vermoeiend waren, maar. . . ik begrijp er nog steeds niets van.

Kan iemand het me in duidelijke taal uitleggen?

[ bericht aangepast op 2 nov 2024 - 22:44 ]

[ heaven knows ]

Syaoran schreef:
    (...)

Heb niet alles gelezen, maar hier ben ik het mee eens. Ik zie in een RP geen "hoofdrollen" en mindere (side) rollen, alleen diverse rollen. Iemand die bijv. een "vampier" heeft en een ander de "burger" betekend niet dat daar een verschil in belang zit, enkel verschil qua rol. Het is enkel hoe je besluit de karakter naar voren / neer te zetten.

[ bericht aangepast op 2 nov 2024 - 22:56 ]

Don't walk. Run, you sheep, run.

ThestraI schreef:
    Kan zijn doordat de laatste paar dagen nogal druk en vermoeiend waren, maar. . . ik begrijp er nog steeds niets van.

Kan iemand het me in duidelijke taal uitleggen?

Ik wil het best proberen uitleggen, maar kun je wat duidelijker zijn in je vraag? Welk deel is lastig?
    Überhaupt is de discussie een beetje alle kanten aan het op gaan en gaat het momenteel veel meer over manieren om RPs hopelijk langer in leven en actief te houden en minder mensen te zien afhaken in plaats van in welk genre we de volgende RP willen

Mazino schreef:
    (...)
    Ik wil het best proberen uitleggen, maar kun je wat duidelijker zijn in je vraag? Welk deel is lastig?
    Überhaupt is de discussie een beetje alle kanten aan het op gaan en gaat het momenteel veel meer over manieren om RPs hopelijk langer in leven en actief te houden en minder mensen te zien afhaken in plaats van in welk genre we de volgende RP willen

Specifiek hetgeen wat ik al eerder heb gequote voor uitleg, en waar jij toen op in bent gegaan.

Als het specifiek draait om "hoofdrollen" te creëren ben ik het eens met @Syaoran en @Siegmeyer.

[ heaven knows ]