• Hey hallo!

De laatste tijd merk ik dat ik steeds meer zin heb in een ouderwets gezellige RPG met genoeg personages om gezellig samen relaties uit te denken.
    Ik merk de laatste tijd dat met name het RPG forum een beetje stil aan het vallen is, en dat vind ik persoonlijk erg zonde.

Mijn vraag is daarom: aan wat voor soort RPG is er behoefte? Qua genre, gebaseerd op bestaande (boeken)series/films, en de omgeving. Zoals bijvoorbeeld een school.
    Het lijkt mij namelijk superleuk weer een lekker actief RPG forum te zien!

How far is far

ThestraI schreef:
    (...)
    Zo ervaar ik dat ook — en merk dat (hoewel er relatielijstjes e.d. worden geplaatst) er niet echt een duidelijk overzicht kan komen op betrekking met alle personages. Wat ik hiermee bedoel, is dat een personage allerlei verschillende relaties heeft, maar hoe gaat degene om met de vriend van haar broer bijvoorbeeld? Je hebt geen doordachte mogelijkheid om alles juist op elkaar af te stemmen, en dat mis ik wel. Zeker omdat ik (na het bespreken van relaties) erachter kom hoe bepaalde personages met elkaar omgaan waardoor dat van mij dan niet meer klopt. En o.a. wegens dat vind ik het lastig personages echt uit te diepen.

(Ik heb het idee dat dit nogal onsamenhangend overkomt. . . maar punt is eigenlijk dat ik het ermee eens ben, haha. 😅)

Hahah, ik snap helemaal wat je bedoelt en ben daar ook in mee!

'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'

Interessante discussie c: Ik ben zeker fan van sneller postende RPGs gezien ik zelf relatief veel tijd heb om er mee bezig te gaan en de combi van collaborative storytelling en writing toch wel een van m'n grootste hobbies is dus iets waar ik graag tijd in stop.

Ik snap de frustraties met langzaam lopende RPGs heel erg, zeker gezien ik zelf dan wel erg enthousiast ben en tijd heb. Ik snap ook dat mensen soms gewoon een drukke tijd hebben (wat helemaal prima is, zeker als je een heads up geeft), maar dan is het altijd jammer dat je char dan soort van "vast zit" gezien je wel die interactie wil afmaken en niet zomaar weg wil gaan, maar dat gewoon even niet kan. Zeker als je met meerdere andere personages leuke possible encounters gepland of in gedachten hebt die eventueel ook binnen die skip zouden hebben gepast. Wat dat betreft is één RP topic met tijd-skips als progressie eigenlijk een hele langdradige manier van posten. En omdat het zo langdradig is, verliezen mensen sneller interesse in mijn opinie, zeker als er een nieuwe RP start waar ze hun aandacht in kunnen stoppen, waardoor oudere RPs dan weer dood bloeden, which is sad.
    Om even een tegenvoorbeeld van een manier van RP'en te geven: Ik heb ooit meegedaan op een andere RP forum waar het hele forum één setting was met sub-fora voor verschillende locaties en topics de scenes tussen verschillende karakters representeerde. Je gaf gewoon per topic aan op "welk moment" het zich afspeelde. Je kon dus prima tegelijk verschillende topics hebben voor jou ene karakter op verschillende locaties op verschillende tijden. Hierdoor kon je veel makkelijker verschillende relaties uitdiepen en ideeën uitwerken. Posts waren daar ook vaak minder lang en je hoefde niet te wachten tot een "goede skip" waarbij jou leuke idee toevallig past, waardoor posten sneller ging. Het had wel veel minder overarching plot en was meer gericht op kleinere "adventures", bezigheden, relaties en persoonlijke ontwikkeling van karakters. Maar dat is moeilijk op Q waar het forum veel breder is opgezet.

Wat betreft relaties: ik merk wel dat als je je best doet voor iets leuks, posten makkelijker wordt, maar het is inderdaad soms vreemd hoe dingen met elkaar linken. Zelf probeer soms wel andere relaties erin te betrekken als ik die al heb, maar dat is heel erg afhankelijk wie er wanneer reageert etc. Het wordt er in ieder geval wel interessanter van als het lukt om dingen met elkaar te linken.

Qua genre trekt crime, murder en drug stuff me minder en ben ik zelf meer van dingen met een fantasy-aspect. Mystery vind ik lastig om te beoordelen omdat het heel erg afhangt hoe erg je karakter er in geïnteresseerd is, hoeveel ruimte er is om iets te ontdekken en dan heb ik het idee dat je al soort van met de RP-starter moet posten om daadwerkelijk info te krijgen/verder te gaan. Maar ook, zolang ik interessante relaties heb, hoef ik niet een super uitgediepte storyline, persoonlijke ontwikkeling en relatie ontwikkeling vind ik erg leuk om te schrijven. Zeker als karakters zelf secrets of mysteries hebben etc.

Oke... Lange post, hopelijk hebben jullie er wat aan ^^"

Do it scared, but do it anyway.

Fijn zulke uitgebreide reacties!! Hier kunnen we vast wel wat mee samen.
    Ik zal vanavond even alles goed doornemen, misschien kunnen we zo iets opzetten wat voor iedereen leuk is ^^

How far is far

Bij het idee van snel en veel posten (zeker als je dat eventueel combineert met de wens om verschillende relaties/interacties semi-tegelijk uit te kunnen spelen) vraag ik me nog wel eens af of Q de meest geschikte plek is omdat je altijd gelimiteerd blijft aan de lineaire vorm van één topic per RP.

[ bericht aangepast op 1 nov 2024 - 13:59 ]

Mazino schreef:
    Bij het idee van snel en veel posten (zeker als je dat eventueel combineert met de wens om verschillende relaties/interacties semi-tegelijk uit te kunnen spelen) vraag ik me nog wel eens af of Q de meest geschikte plek is omdat je altijd gelimiteerd blijft aan de lineaire vorm van één topic per RP.

Goed punt.

Waar ik wel benieuwd naar ben (en volgens mij heb ik je dit wel eens eerder gevraagd, haha): hoe voorkom je dan dat je met tijdlijnen in de knoop komt? (Als in, dat er geen dingen door elkaar gaan lopen.)

Omnia mutantur, nihil interit

Mazino schreef:

Ja precies, ik denk niet dat hier de ruimte is om dat gedeelte te verbreden.

Post snelheid hangt natuurlijk ook van persoonlijke dingen af. Niet iedereen heeft de tijd om dagelijkse (bij wijze van) een post terug te maken, vooral niet als je zo wat meerdere RPGs hebt lopen.

oneindig schreef:
    (...)

Goed punt.

Waar ik wel benieuwd naar ben (en volgens mij heb ik je dit wel eens eerder gevraagd, haha): hoe voorkom je dan dat je met tijdlijnen in de knoop komt? (Als in, dat er geen dingen door elkaar gaan lopen.)

Er liep sowieso een centrale tijdslijn door het geheel (gelijk met het normale jaar alleen dan met andere namen zeg maar) waardoor je altijd een natuurlijke manier van tijdsprogressie had. De meeste topics hielden zich daaraan bij het creëren van het topic, tenzij duidelijk anders vermeld (vaak dat topics terug werden gezet in de tijdslijn omdat karakters drastisch van locatie wisselde, maar nauwelijks van tijd), maar dat gebeurde niet extreem vaak. Bij de meeste standaard interacties maakt context en details minder uit, ik kan prima met mijn karakter in een later topic met iemand anders aanhalen dat ik een gesprek heb gehad met een derde char ook al is dat gesprek nog niet helemaal afgerond. En als karakters wel in een life-altering/belangrijke situatie zaten, dan werd die vaak eerst opgelost voordat er nieuwe topics later in de tijdslijn gestart werden. Gezien bijna iedereen toch meerdere karakters had (best vaak 3 extreem actief en nog een aantal voor incidentele situaties), maakte het minder uit als een char even niet kon posten of alleen in oudere topics kon posten.

Nog een voordeel hiervan dat ik me bedacht: het is makkelijker om in te springen bij andermans interacties (met toestemming off course) omdat je char niet zelf nog vast zit aan een bepaalde interactie die in dezelfde skip aan het gebeuren is.

Edit: also het is ondertussen best een heel aantal jaar geleden dat ik dit systeem gebruikt heb, dus mijn herinneringen zijn niet super helder meer over precieze details. Maar ik kan me in ieder geval niet herinneren dat het ooit echt een probleem was.

[ bericht aangepast op 1 nov 2024 - 14:21 ]

Syaoran schreef:
    (...)

Ja precies, ik denk niet dat hier de ruimte is om dat gedeelte te verbreden.

Post snelheid hangt natuurlijk ook van persoonlijke dingen af. Niet iedereen heeft de tijd om dagelijkse (bij wijze van) een post terug te maken, vooral niet als je zo wat meerdere RPGs hebt lopen.

Zeker waar! Post snelheid is heel persoonlijk en al helemaal als bepaalde interacties/karakters wat meer nadenkwerk vereisen dan andere. Dat maakt voor mij dat RPs op Q soms juist lastig zijn omdat ze zo lineair zijn met dat je "vast" zit aan in bepaalde skip en je niks anders tussendoor kunt doen. Soms heb je toevallig een week of twee ofzo dat je geluk hebt en beide veel kunnen posten waardoor je binnen no-time de hele interactie die je die skip wilde doen al af hebt voordat andere mensen bij wijze van spreken hun interactie goed en wel gestart hebben waardoor je ook niet organisch door kunt wisselen of komt je personage vast te zitten omdat de ander toevallig langzaam post omdat het een week of maand met veel deadlines of life stuff is.

Mazino schreef:
    (...)
    Zeker waar! Post snelheid is heel persoonlijk en al helemaal als bepaalde interacties/karakters wat meer nadenkwerk vereisen dan andere. Dat maakt voor mij dat RPs op Q soms juist lastig zijn omdat ze zo lineair zijn met dat je "vast" zit aan in bepaalde skip en je niks anders tussendoor kunt doen. Soms heb je toevallig een week of twee ofzo dat je geluk hebt en beide veel kunnen posten waardoor je binnen no-time de hele interactie die je die skip wilde doen al af hebt voordat andere mensen bij wijze van spreken hun interactie goed en wel gestart hebben waardoor je ook niet organisch door kunt wisselen of komt je personage vast te zitten omdat de ander toevallig langzaam post omdat het een week of maand met veel deadlines of life stuff is.

Ja precies! Het zou dan inderdaad een mooie optie/idee zijn als je in die "wachtende periode" dan elders eventueel verder kunt.
    Wat ik me dan alleen af vraag, in hoeverre is dat dan weer overzichtelijk als je kijkt naar karakter en relatie ontwikkeling? Bepaalde gebeurtenissen hebben toch effect op je personage, of je neemt deze mee in het verdere verloop van een RPG. Ik kan me voorstellen dat dat dan wel iets lastiger is? Of denk ik er nu te moeilijk over na, want dat kan ook 🙈🤣

Syaoran schreef:
    (...)

Ja precies! Het zou dan inderdaad een mooie optie/idee zijn als je in die "wachtende periode" dan elders eventueel verder kunt.
    Wat ik me dan alleen af vraag, in hoeverre is dat dan weer overzichtelijk als je kijkt naar karakter en relatie ontwikkeling? Bepaalde gebeurtenissen hebben toch effect op je personage, of je neemt deze mee in het verdere verloop van een RPG. Ik kan me voorstellen dat dat dan wel iets lastiger is? Of denk ik er nu te moeilijk over na, want dat kan ook 🙈🤣

Moet toegeven, deze RP draaide in de tijd dat ik tiener was dus zelf deed ik toen minder aan karakter en relatie ontwikkeling dan nu.

Je neemt het in zekere zin wel mee en het is niet dat je per karakter vijf andere gesprekken hebt lopen ofzo. Om even wat concretere voorbeelden te gaan geven (anders raak ik straks zelf nog de draad kwijt): Sammy's gesprek met Marcelene heeft wel een beetje invloed op zijn karakter, maar niet zoveel dat ik niet "tegelijk" (of een in-game week of maand later ofzo) met hem een gesprek zou kunnen voeren met Lenore of met Emrys ofzo, dat eerste gesprek met Mars heeft vooral invloed op zijn relatie met haar en daarmee alle volgende gesprekken tussen hen. Als ik met Sammy midden in een ruzie met Morpheus zou zitten, zou ik misschien minder snel geneigd zijn om een tweede gesprek aan te gaan met hem tot die ruzie af is, of bijvoorbeeld pas een paar in-game maanden/half jaar later als de tension van die ruzie gezakt zou zijn (als toevallig die ruzie met Morpheus heel erg lang duurt qua posten). Terwijl bijvoorbeeld Asher's interacties met andere karakters op dit moment extreem veel invloed hebben op hem persoonlijk en zijn relaties, dus met hem zou ik überhaupt veel minder snel geneigd zijn om meerdere gesprekken aan te gaan tenzij de eerste praktisch afgelopen is.
    Maar ook, je kunt in veel gevallen de feeling van een gebeurtenis best meenemen zonder in detail te gaan. Stel Sammy raakt in een ruzie met Morpheus en die interactie is nog niet af, maar een out-of-game paar dagen later besluiten we een gezamenlijk bal te hebben dat zich een in-game week later afspeelt dan die ruzie. Ik hoef de details van die ruzie niet te hebben om te weten dat Sammy chagrijnig en annoyed is en desperately op zoek naar afleiding en dus heel erg z'n best doet om tijdens dat bal Morpheus te ontwijken en met Niamh ofzo in gesprek te gaan. Hij kan zelfs prima klagen over Morph zonder de precieze details van wat beide gezegd hebben.

Ik heb momenteel mijn hoofd er niet bij om een deftige reactie te zetten, maar wil dit wel even volgen, dus dit is een uitgerekte MT :Y)

Mijn brein breint zoals het breint.

Mazino schreef:
    (...)
    Moet toegeven, deze RP draaide in de tijd dat ik tiener was dus zelf deed ik toen minder aan karakter en relatie ontwikkeling dan nu.

Je neemt het in zekere zin wel mee en het is niet dat je per karakter vijf andere gesprekken hebt lopen ofzo. Om even wat concretere voorbeelden te gaan geven (anders raak ik straks zelf nog de draad kwijt): Sammy's gesprek met Marcelene heeft wel een beetje invloed op zijn karakter, maar niet zoveel dat ik niet "tegelijk" (of een in-game week of maand later ofzo) met hem een gesprek zou kunnen voeren met Lenore of met Emrys ofzo, dat eerste gesprek met Mars heeft vooral invloed op zijn relatie met haar en daarmee alle volgende gesprekken tussen hen. Als ik met Sammy midden in een ruzie met Morpheus zou zitten, zou ik misschien minder snel geneigd zijn om een tweede gesprek aan te gaan met hem tot die ruzie af is, of bijvoorbeeld pas een paar in-game maanden/half jaar later als de tension van die ruzie gezakt zou zijn (als toevallig die ruzie met Morpheus heel erg lang duurt qua posten). Terwijl bijvoorbeeld Asher's interacties met andere karakters op dit moment extreem veel invloed hebben op hem persoonlijk en zijn relaties, dus met hem zou ik überhaupt veel minder snel geneigd zijn om meerdere gesprekken aan te gaan tenzij de eerste praktisch afgelopen is.
    Maar ook, je kunt in veel gevallen de feeling van een gebeurtenis best meenemen zonder in detail te gaan. Stel Sammy raakt in een ruzie met Morpheus en die interactie is nog niet af, maar een out-of-game paar dagen later besluiten we een gezamenlijk bal te hebben dat zich een in-game week later afspeelt dan die ruzie. Ik hoef de details van die ruzie niet te hebben om te weten dat Sammy chagrijnig en annoyed is en desperately op zoek naar afleiding en dus heel erg z'n best doet om tijdens dat bal Morpheus te ontwijken en met Niamh ofzo in gesprek te gaan. Hij kan zelfs prima klagen over Morph zonder de precieze details van wat beide gezegd hebben.

Ah, thanks voor de uitleg! Dit geeft het wel een duidelijker beeld met hoe het in zijn werking gaat, moet zeggen dat ik stiekem ook wel nieuwsgierig ben naar hoe het nu in zijn praktijk gaat door het misschien eens te proberen, haha.

Ik ben zelf wat argwanend om nog veel moeite in RPG's te stoppen omdat ik de afgelopen twee jaar vrij vaak teleurgesteld ben geweest door anderen :'). Ik gooi soms echt mijn hart en ziel in een personage (bc i have too many feels) en de manieren waarop ik dan over dat personage wil gaan schrijven komen in RPG niet altijd tot hun recht of ik word geditcht, of ik doe te veel moeite en krijg er dan niets voor terug en raak dan in een put en dat is gewoon supervermoeiend. Ik denk dat ik daardoor gewoon wat tegenzin heb gekweekt om ergens nog veel moeite in te stoppen, even though I do like plotting with other people and making roles and all that jazz. Ik hecht ook gewoon meer waarde aan mijn persoonlijke schrijfsels momenteel, dus RPG's komen niet meer op de eerste plaats - niet zoals dat vroeger soms wel was.

Verhaallijnen maken me doorgaans niet zoveel uit, al heb ik steeds wel een zwak voor superpowers of soapy drama, het hangt eerder af van de andere rollen en hoe ik met mijn personage deel kan uitmaken van het verleden/de ontwikkeling van andere personages.

sorry for that depresso take, i'm working on all the disappointment traumas in therapy lmao

help

Oké, dus al ik het zo lees, kom ik tot de conclusie dat er meer animo is voor RPG's waarin er minder grote stukken worden geschreven worden? En het dus in theorie sneller verloopt? En dat er ook sneller skips en dus andere scenario's tussendoor gegooid kunnen worden.

Ik ben het er inderdaad volkomen mee eens dat het erg demotiverend werkt wanneer je ziel en zaligheid in een rol stopt en het vervolgens enorm traag loopt/er eigenlijk nooit écht een speeltopic van de grond komt. En ik ben het er inderdaad ook mee eens dat er over het algemeen te lang bij één gebeurtenis gebleven wordt.

Ik denk dat het inderdaad ook vast loopt op het post ritme. Ik merk zelf ook dat ik de motivatie zo langzaamaan wel verlies als ik enorm lang op een reactie moet wachten. Nu kan dat door omstandigheden natuurlijk altijd een zo zijn, we're all busy adults and life is hectic.
    Misschien is een idee daarop toch betere communicatie en het op tijd aangeven wanneer iemand minder tijd heeft? Waardoor iemand de keus krijgt hun personage tijdelijk los te schrijven? Zodat het voor de mensen die wel op een bepaald tempo willen doorgaan ook aantrekkelijk blijft? En zo kan er altijd ingehaakt worden wanneer er bijvoorbeeld wel weer meer tijd is.

Het idee met sub-topics spreekt mij ook erg aan moet ik zeggen. Omdat er zo altijd iets te schrijven blijft, je daardoor zelden vast gaat lopen en je zo ook de kans krijgt de verschillende relaties van je personage(s) uit te diepen.
    Het is inderdaad jammer dat er daar op Q niets voor bestaat...
    Er is op Discord bijvoorbeeld wel een optie om sub-channels te maken, maar ik weet niet of een volledige RPG op Discord haalbaar is en of daar überhaupt animo voor is.

Ik vind het in ieder geval erg leuk dat jullie zoveel tijd en input in jullie reacties stoppen! Het geeft zo echt meer inzicht in waar er vraag naar is en waar het veelal op stuk loopt.

Wat de storyline betreft: eigenlijk spreekt alles wat er voorbij is gekomen mij persoonlijk wel aan. Maar inderdaad, mits er een goed verhaal aan zit. In alle eerlijkheid loop ik daar dus momenteel zelf een beetje tegenaan, dat ik gewoon geen inspiratie heb voor een goede verhaallijn, haha. Misschien is er iemand die al een tijdje een leuk plot in de ijskast heeft staan? Of kunnen we iets fabriceren van de genoemde genres?

How far is far

Om in te gaan op het meer technische aspect: Ik denk dat een eigen discord server wel zou kunnen werken, maar dan is er wel een duidelijke structuur nodig. Zelf zou ik het baseren op het forum waar ik dus jaren geleden op gespeeld heb (en ondertussen niet meer draait, cause we all got to be adults with a life at some point :c). Ik heb daar vanmiddag wat over gebrainstormd en mij zou het op discord het meest logisch lijken als iedereen een soort van rol of proxie heeft van elk char zodat je posts kunt onderscheiden (zijn bots voor die dat kunnen fixen), dat elke in-game locatie een forum heeft en elke interactie tussen chars een aparte post is op het forum van die locatie met in het begin een duidelijke beschrijving van wanneer het zich af speelt ofzo.
    Een andere optie is het opzetten van een eigen forum of het gebruiken van pre-made fora, maar daar heb ik geen verstand van. Denk wel dat er inderdaad genoeg animo voor moet zijn, anders is de moeite die erin gestoken wordt net jammer en komt het alsnog niet van de grond...

Wat betreft storyline, ik heb dit dus nooit geprobeerd met een erg vastgestelde storyline ofzo, dus daarvan kan ik niet uit ervaring zeggen hoe goed dat werkt, maar vast wel prima. Voor mijn gevoel had die RP van vroeger vooral char geïnitieerde storylines, grotere secrets waar over gespeculeerd werd of waarvan geprobeerd werd achter te komen of grotere events die af en toe plaatsvonden (wat hier vaak gebruikt wordt met skips zeg maar). Voor zover ik weet geen één groot ding dat er gebeurt was ofzo (murder-mystery style bijvoorbeeld), als dan was dat één van de dingen die er op dat moment gebeurde en waren daar een paar chars bij betrokken terwijl anderen elders dingen aan het uitspoken waren.
    Verder vraag ik me af wat ik me moet voorstellen met "goed verhaal"? Zelf kom ik met een leuke setting, actieve karakters (die eventueel zelf geheimen of doelen hebben) en diepere relaties best een flink eind qua posten en fun.

Also stiekem vind ik het best grappig om te zien hoe dit ging van: "oh in welk genre/fictie willen we een nieuwe RP" tot: "misschien willen we het hele idee van forum RP op Q omgooien naar een ander systeem of iets om een aantal problemen dat we ondervinden te tackelen"

[ bericht aangepast op 1 nov 2024 - 20:26 ]