★ JACOB ★
671 years • Engelenleer • Jacob's kantoor • W. Evicka
Het eten was opgeschept, de wijn ingeschonken en de geuren van de Italiaanse gerechten die Evicka had bereid vulden Jacob zijn kantoor. In het gezelschap van zijn oude vriendin voelde Jacob zich langzaam ontspannen. Hun opstootje van die ochtend leek lang geleden en vooral nadat Jacob de eerste slok van zijn wijn had genomen wilde hij zich niet meer bezig houden met dat ongemakkelijke voorval van die ochtend. Ze zaten samen van een maaltijd te genieten en dat was alles wat telde. In het vertrouwde gezelschap van Evicka informeerde Jacob naar haar functie als schoolpsycholoog en dan vooral of alleen volitares bij haar terecht konden.
De vrouw glimlachte. “Jij hebt een voorsprong die vele andere volitares niet hebben, Jake. Jij hebt mijn vriendschap en loyaliteit. Je hoeft echt niet op afspraak langs te komen als je mijn advies wil of als je me gewoon wilt spreken.” was haar hartelijke reactie. Jacob kon het niet laten om zich af te vragen hoelang Evicka die afstand op de volitares zou kunnen houden. Wanneer je zoveel tijd doorbracht en praktisch gezien woonde met de studenten leken grenzen hier en daar te vervagen. Hij zou het kunnen weten...
Evicka haar ogen stonden liefdevol en bleven op Jacob hangen. Door zijn eigen gedachten over de volitares werd hij nerveus door de blik van zijn vriendin. Het voelde alsof de vrouw recht door hem heen kon kijken en dat was beangstigend.
Jaocb rechtte zijn rug, glimlachte naar Evicka en nam nog een slok van zijn wijn. “Dat is fijn om te weten.” zei hij met een warme stem. “Waarschijnlijk ga ik van dat aanbod gebruik moeten maken aankomend jaar.” lachte hij.
Ze toasten op het overeind blijven staan van Metanoia, al waarschuwde Jacob de aartsengel dat dat waarschijnlijk ijdele hoop was.
“Het erge is dat ik vermoed dat je gelijk hebt,” gaf Evicka toe nadat hun glazen elkaar hadden gevonden. Hun ogen troffen elkaar en Jacob dacht een serieuzere uitdrukking in Evicka haar ogen te ontdekken. Haar lippen lachten, maar haar ogen lachten niet mee.
Vervolgens verontschuldigde Evicka zichzelf voor die ochtend.
“Dat stel ik op prijs,” liet Jacob weten. “Ik wil ook mijn excuses aanbieden,” voegde hij er na een korte stilte aan toe.
“Voor wat?” was Evicka haar vraag en ze liet de wijn in haar glas rond draaien.
“Ik voelde me bedreigd in mijn positie als docent en dat was niet nodig. Het spijt me dat ik heftiger reageerde dan nodig was. Dat was niet bepaald het warme welkom dat je als goede vriendin verdiende.” vertelde Jacob in alle eerlijkheid, of bijna alle eerlijkheid dan. “Dus ook ik hoop dat ik het vanavond goed kan maken,” sloot hij af.
Evicka bracht het stokbrood in Jacob zijn richting en hij sneed één stuk af. Hij was nooit gek geweest op brood of de meeste andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen.
“Je bent heel waardevol voor mij, weet je dat. Ik zou je nooit willen verliezen als vriend, dus zeker is het van mijn kant vergeven.” Glimlachte Evicka breed. . “Dus,” begon ik. “Hoe bevalt het zijn van een leraar? Zijn er nog interessante verhalen om mee te delen? En. . . ik vraag dit als een vriendin, niet als een Aartsengel of psycholoog.”
Jacob grinnikte, nam een hap van zijn salade en wendde zich tot zijn goede vriendin. Ondanks dat de sfeer gemoedelijk was en hij zich vertrouwd voelde in het gezelschap van de aartsengel bleef Florence en de manier waarop hij die ochtend naar het meisje had gekeken boven hun hoofden hangen. Jacob wist niet goed of hij de woorden van zijn vriendin kon geloven; hij wilde dolgraag hulp bij zijn gevoelens voor de jonge, blonde engel die zijn hoofd op hol zette, maar vertrouwde niemand dit geheim toe.
”Er zijn een aantal dingen die je moet weten,” zei Jacob, prikkend in zijn pasta, om vervolgens te vertellen over de volitares en al hun streken. “laten we beginnen bij de laatstejaars, want daar gaan we onze handen waarschijnlijk vol mee hebben de komende tijd.” vertelde Jacob. “Als eerste de engelen, waar je waarschijnlijk de meeste tijd mee gaat doorbrengen. Alyssa, Salem, Zuzana, Valentina, Sorin, Jouka en Lara .. het zijn allemaal redelijk makkelijke leerlingen. Natuurlijk met allen hun eigen strubbelingen en uitdagingen, maar niets buitensporig. Er is één engel ,Luca, die ze hebben omgedoopt tot een soort “King” van de Engelen volitares.” vertelde Jacob met een nogal twijfelachtige nadruk op het woord ‘king’. “Hij is dan ook degene die vaak wordt uitgedaagd door de volitares met donkerdere vleugels. Jonah is een jongen die eerst die titel droeg, maar na een vervelend incident met een ander student, waarbij één van zijn vleugels is afgescheurd, is hij veranderd.” vertelde Jacob serieus over de tragische levensloop van een van zijn favoriete leerlingen. “Het zou verstandig zijn om met hem te praten over het verlies van zijn vleugel, ik kan me voorstellen dat dat een traumatische ervaring voor hem is geweest.”
“Dan hebben we een hele rits aan twijfelaars. Laslo en Florence, wie je vanochtend al hebt ontmoet. Elias, Dinah, Asherah, Zibiah en Aristotle. Het gaat afwachten worden wie voor welke kant gaat kiezen.” vertelde hij. “En dan is er Elijah, een twijfelaar wiens zusje is versnipperd een tijd geleden,” Dat hele incident deed Jacob zijn nekharen nog altijd overeind staan. “Dat is misschien ook goed om te weten en eventueel om bij de jongen te peilen hoe hij daarmee om gaat.” de stem van de docent Engelenleer was nog altijd ernstig. Jacob bracht zijn glas naar zijn lippen en liet de wijn naar binnen glijden. De alcohol prikte aangenaam in zijn keel. Hij zette zijn glas neer, waarna hij verder ging met zijn minst favoriete categorie van alle leerlingen; de demonen. “En dan de demonen. Evelynn, Charlize, Leya en Kali zijn onze donker gevleugelde dames en Donovan, Ramsey en Gabriél de heren. Vooral laatstgenoemde heren kunnen voor redelijk wat onrust zorgen onder de leerlingen.” Sloot Jacob zijn verhaal af. “Dat is in vogelvlucht de laatstejaars.”
Jacob nam een hap van zijn eten en liet zich gemakkelijk achterover zakken in zijn stoel. De warme maaltijd en de heerlijke wijn zorgden nu al voor een aangename roes. “Het zal vast niet lang duren voordat je alle leerlingen ontmoet hebt.”
Als ik iemand ben vergeten of er iets niet klopt, let me know!!
|
[ bericht aangepast op 29 nov 2021 - 11:11 ]