Fox
Fox had net zijn kleren in de kast gedaan en die van Onyx naar de andere kamer gebracht toen Nish naar binnen stapte.
‘Hé.’
De jongen keek hem nogal opgelaten aan, een uitdrukking die hij nog nooit eerder bij hem had gezien. Fox wist niet of hij nieuwsgierig of bezorgd moest zijn. Hij wist ook wel dat Nish geen gezellig praatje kwam maken.
‘Hé. Kom binnen. Al eh, kom je hier vaker dan ik.’
Nish knikte. Hij zette een paar stappen de kamer binnen, maar bleef daarna staan. Hoewel hij één hand in zijn zak stak, zag hij er niet echt nonchalant uit. Een beetje onwennig keken ze elkaar aan. Uiteindelijk slaakte Nish een zucht en ging vlak naast hem op het bed zitten.
‘Ze hebben je vast wel verteld wat het plan is voor morgen?’
Fox knikte. Hij boog zijn hoofd en keek naar de tatoeage op de binnenkant van zijn arm.
‘Ik had verwacht dat je wel blijer zou zijn.’
Fox voelde zijn wangen kleuren in schaamte. Hij keek naar de jongen op. ‘Ik weet niet. Natuurlijk ben ik blij, maar ik ben ook… bang.’ Hij beet op mijn lip. ‘Wat als hij me niet meer wil?’
Tot zijn verbazing begon Nish te grinniken. ‘Je was zo’n idioot vroeger. Als hij je toen wilde, wil hij je nu ook.’
‘Maar ik was toen zo… anders. Ik ben met Zebediah samen geweest, ik heb gestookt tussen Adam en Merrin, en tussen Jester en Onyx… Ik ben er niet echt leuker op geworden,’ mompelde hij.
Nish haalde zijn schouders op. ‘Je bent volwassen geworden. Volwassenen doen soms nu eenmaal domme dingen. Misschien dat ik je juist daardoor wel beter te pruimen vind dan vroeger. Hoe kut ik ook tegen je deed, je deed altijd aardig terug. Fucking irritant.’ De jongen keek hem aan. ‘En daar wil ik mijn excuses voor aanbieden. Ik heb echt rotdingen uitgehaald.’
‘Oh…’ Nish’ verontschuldigingen kwamen nogal onverwacht. Het was al zo lang geleden dat hij er nooit meer bij stilstond. ‘Nou ja, zand erover toch? Ik heb er nooit echt wakker van gelegen.’
Een snelle grijns gleed over Nish’ gezicht. ‘Nee, er was wel iemand anders die je wakker hield.’ De grijns stierf weer weg en Nish zuchtte. ‘Ik was zelf verliefd op Kris, wist je dat?’
Fox schudde zijn hoofd – hij had er in elk geval nooit bij stilgestaan. Nish en Kris waren gewoon beste vrienden geweest, dacht hij. Beste vrienden die één keer met elkaar hadden gezoend. Misschien dat dat al een lampje had moeten laten branden, maar Fox was daar toe helemaal niet mee bezig geweest.
‘Daarom had ik zo’n hekel aan je – ik was gewoon stikjaloers.’ Nish boog zijn hoofd en staarde naar zijn handen. ‘Heeft Kris je verteld waarom hij de vriendschap verbrak?’
Weer schudde Fox zijn hoofd. Hij probeerde zich die tijd voor de geest te halen. Hij had er wel naar gevraagd, maar Kris had er nooit veel over gezegd. Nu kon hij zich niet voorstellen dat hij het er bij had laten zitten en dat hij er niet elk detail over wist. Hij wist zeker dat zowel Jester en Onyx als Adam en Merrin dat wel met elkaar besproken zouden hebben en opeens vroeg hij zich af wat hun relatie nu helemaal voorgesteld had als ze zoiets pijnlijks al niet eens hadden kunnen bespreken. ‘Nee,’ mompelde hij.
‘Dat dacht ik al. Het was nogal beschamend.’ Hij was even stil. ‘Ik was dronken. Op een feestje. Jij was ziek toen – dus ik greep mijn kans. Ik dacht dat ik Kris jaloers kon maken door iemand anders voor zijn neus te zoenen – en toen dat niet werkte, ging ik verder en randde ik iemand aan. Kris trok me bij hem weg en werd woest. Ik weet niet zo veel meer van die avond – wat ik nog wel weet is via flarden of via wat anderen tegen me hebben gezegd. Volgens mij heb ik hem daarna nog een keer geprobeerd te zoenen en hebben we over je geruzied – en ik denk dat ik gezegd heb dat ik iemand heb aangerand om hem jaloers te maken en dat was de druppel. Toen was Kris klaar met me.’
Fox keek zwijgend opzij. Hij vroeg zich af waarom hij dit allemaal vertelde.
‘Zebediah ving me op.’
Fox’ hoofd bewoog met een rukje omhoog. Daar kwam het antwoord dan, waarschijnlijk.
‘Kris was mijn enige vriend,’ zei Nish zacht. ‘En ik vond de breuk heel moeilijk. Ik kan me er niks bij voorstellen, maar op de een of andere manier verzachtte Zebediah het gemis. Zebediah had een hekel aan Kris en zei weinig goeds over hem. Ik begon hem te haten.’ Hij zweeg even, opeens zag hij er heel kwetsbaar uit.
Fox schrok toen er een traan in zijn ooghoek schitterde.
‘Ik heb hem verraden, Fox. Het is mijn schuld dat hij weg is.’ Hij haalde diep adem en zijn stem trilde toen hij verderging. ‘Zebediah vroeg of ik iets wist waardoor Kris van school gestuurd zou kunnen worden. En dat wist ik. Ik moest Kris ergens heen brengen en Zebediah zou zorgen dat er iemand van het bestuur was. Ik deed het zonder nadenken. Ik zei tegen Kris dat ik het met hem goed wilde maken en dat ik hem iets wilde laten zien wat bewees dat ik echt spijt had.’ Er rolde nu een traan over Nish’ wang. Fox echter was verstijfd, hij kon alleen maar opzij staren. Opeens begon zijn telefoon te trillen, maar Fox was zich er nauwelijks bewust van.
Nish wist een geheim over Kris, had dat aan Experium verteld en daarom was hij van school gehaald? En dat was Zebediahs idee geweest? Hij had nooit geweten dat Zebediah hem zó erg had gehaat. Was dat ook de reden geweest dat Zebediah überhaupt interesse in hem toonde? Als een soort wraak?
‘Kris ging met me mee,’ zei Nish zachtjes. ‘De directie wachtte hem op en ze deden hem een halsband om. Daarna heb ik hem nooit meer teruggezien.’ Zijn onderlip trilde. ‘Het spijt me zo, Fox. Ik heb mezelf erom gehaat. Ik haat mezelf er nog steeds om. Ik heb jullie ontzettend veel pijn gedaan, alleen maar omdat ik jaloers was. Je zult je wel afvragen waarom ik je het nu vertel…’ Nish veegde met zijn pols langs zijn ogen. ‘Vanzelfsprekend haat Kris me nu. Ik heb geen idee wat hij de afgelopen drie jaar heeft doorgemaakt, maar het moet hels zijn geweest. Ik weet wat voor een temperament hij heeft en dat de kans groot is dat hij me in een vlaag van woede aanvalt en me misschien wel doodt.’ Hij slikte. ‘En het is oké, weet je? Natuurlijk wil ik niet dood, maar ik verdien het. En als hem dat een soort van vrede geeft, of voldoening, dan zij dat zo. Maar ik wilde jou voor die tijd gezegd hebben dat het me vreselijk veel spijt en dat ik Kris en jou alle geluk van de wereld toewens. Jullie verschillen als dag en nacht, maar jullie liefde is er een om ontzettend jaloers van te worden. Jij mag dan wel twijfelen aan jezelf, maar ik meende wat ik maandag zei. Ik weet dat hij ieder uur van de dag aan je denkt en niet kan wachten om je weer vast te houden. En dat je een paar dingen hebt gedaan die misschien niet zo netjes waren? Dat doet hem echt niets. Hij heeft ook dingen gedaan waar hij niet trots op is. Ik geloof niet dat jij iets kunt doen waardoor hij minder van je zou houden.’
Fox staarde naar beneden. Hij wist niet wat hij moest zeggen. Hij dacht aan hoe Kris zich gevoeld moest hebben. Dat hij met Nish was meegegaan, wees wel uit hoe graag hij gehoopt had dat het goed kwam tussen hen. En dan zo bedrogen te worden…
Hij wist echter ook als geen ander hoe manipulatief Zebediah kon zijn, en wat jaloezie met je kon doen. Hij had ook echt rotopmerkingen tegen Onyx gemaakt. Zeggen dat hij hem vergaf of dat het niet erg was kon hij niet, maar hij legde toch zijn hand over die van Nish en gaf een kneepje.
‘Wat is gebeurd is gebeurd,’ zei Fox zacht. ‘Daar kunnen we niets meer aan veranderen. Maar ik zou het heel erg vinden als Kris je doodt. Als hij überhaupt iemand doodt. Ik kan me niet voorstellen dat hij zoiets doet.’
Nish zei niets, wat hem een ongemakkelijk gevoel gaf. Dacht hij wel dat Kris tot zoiets in staat was?
‘Hoe dan ook zal ik tegen hem zeggen dat je veranderd bent en dat je er echt spijt van hebt. Van dat je hem verraden hebt…’ Hij keek opzij. ‘En van dat andere. Waar jullie ruzie over kregen.’ Hij herinnerde zich nog goed met wie Nish destijds naar feestjes was gegaan. Het was niet alsof hij hem vaak met een andere jongen had gezien, en hij was ook nog eens vanochtend uit de slaapkamer van diezelfde jongen gekomen. Het verklaarde ook waarom Yrla zo’n afkeer tegen homo’s had, als hij zelf eens aangerand was. ‘Dat was Yrla hè?’ zei hij zacht. ‘Maar zo te zien heeft die het je ook vergeven.’
Een flauw glimlachje speelde om Nish’ lippen. ‘Ja, wie had dat gedacht.’
‘Heeft hij nog steeds een hekel aan homo’s?’
‘Ik geloof dat hij het snel afleert in een huis vol jongens die op jongens vallen. Morgen staat de teller op zes.’ Hij grinnikte zacht. ‘Hij draait wel bij.’
Fox grijnsde. ‘Nou het zou toch leuk zijn als helemaal omdraait. Ik vond jullie vier jaar geleden al een leuk stel.’ Hij gaf een kneepje in Nish’ hand. ‘En je verdient een leuke vriend.’
Nish draaide zijn hoofd opzij en keek hem aan.
Fox kneep zijn ogen tot spleetjes. ‘Zit je nou te blozen?’ plaagde hij. Hij zwoer dat zijn wangen een tint rozer waren.
Nish gaf hem een por in zijn zij. ‘Ik heb me vergist, je bent nog net zo irritant als vroeger.’
Fox schoot in de lach. Hij besloot er verder niet op door te gaan, door dat hele aanrandingsverhaal kon hij zich voorstellen dat het gevoelig lag. Hij wist nog al te goed hoe rot hij zich had gevoeld toen Adam hem van aanranding had beschuldigd en hij ook niet zeker had geweten of dat echt was gebeurd of niet.
‘Ik ga een welcome home spandoek maken voor Kris,’ zei hij tegen Nish. ‘Help je mee?’
‘Wat ben je ook een slijmbal,’ zei Nish hoofdschuddend.
Dat bracht Fox weer aan het twijfelen. ‘Is het overdreven?’
‘Niet zo onzeker doen.’ Nish trok hem van het bed af. ‘Ik vond al je kaarsen, bloemen, chocola en weet ik het wat altijd al om van te kotsen, maar hij blijkbaar niet. Dan kan hij dit ook wel hebben.’
Fox glimlachte, al bleef hij zenuwachtig. Dat gevoel ging waarschijnlijk niet meer weg vanavond.
Every villain is a hero in his own mind.