Zaterdag 29 oktober
Adam
———
Na de heerlijke droom in Disneyland, was Adam eigenlijk wel uitgeslapen, terwijl het eigenlijk pas vijf uur was. Starend naar het plafond dacht hij aan hoe lief het was wat Onyx voor Jester wilde doen – en daarna dacht hij aan alle lieve dingen die Merrin voor hem had gedaan. Zelfs al was hij nog in de war door de herinnering die hij gisteren had teruggekregen, hij wilde toch iets liefs terugdoen voor Merrin. Wat er ook tussen Rory en hem geweest was of misschien nog steeds was; hij wilde niet dat Merrin daar last van zou hebben. Hij moest zo snel mogelijk uitzoeken waar Rory en hij in hun relatie stonden zodat het schuldgevoel weg zou gaan, maar tot die tijd verdiende Merrin ook gewoon zijn aandacht. Zeker nadat ze al zes weken apart sliepen. Hij dacht terug aan hun date van vorige week vrijdag en werd warm van de herinneringen. Dat was heerlijk geweest, lekker samen wat eten en elkaar daarna ongedwongen met verf besmeuren. Wat kon hij zelf doen? Hij had het idee dat zijn ideeën niet zo heel erg origineel waren, maar na tien minuten brainstormen realiseerde hij zich dat het Merrin waarschijnlijk niets zou uitmaken. Het ging om het gebaar. Toch?
Er begon zich een idee in zijn hoofd te vormen. Iets wat hij nú zou kunnen uitvoeren. Hij wist alleen niet of hij het wel durfde. Ondanks zijn aanmoedigingen aan Merrin om af en toe de regels te overtreden, vond hij zoiets wel spannend in zijn eentje. In het donker. Terwijl het hen eigenlijk afgeraden was om er in hun eentje op uit te gaan.
Zou hij wat hulp inschakelen? Hij kon wel iemand bedenken die goed was in romantische dingen. Iemand die niet veel slaap nodig had en het misschien niet onvergefelijk vond als iemand hem om vijf uur ’s ochtends wakker maakte.
Zo stilletjes mogelijk om Onyx niet wakker te maken – die zelf wel weer in slaap was gevallen – schoot hij zijn kleren aan. Omdat hij niet wist of Jester een lichte slaper was en wakker worden zou van een krakende deur, gebruikte hij zijn gave om naar de kamer iets verderop te transporteren. Iets wat hij de afgelopen weken steeds beter onder de knie had gekregen. Even aarzelde hij toen hij zag dat Fox in slaap was, daarna knipte hij toch zijn nachtlampje aan en schudde zachtjes aan zijn schouder.
‘Hé,’ klonk het zowel schor als verrast toen de jongen zijn ogen opendeed.
‘Hé,’ antwoordde Adam zachtjes. ‘Kun je – even meekomen?’ Hij seinde met zijn ogen naar Jester.
Fox gaf een knikje en even later stonden ze samen op de gang. Fox droeg alleen een boxershirt en Adam merkte dat hij daar nog steeds een beetje ongemakkelijk onder voelde. Soms drukten de fantasieën van die nacht en de nachten erna nog steeds tegen zijn bewustzijn en verdubbelden zijn schuldgevoel.
‘Is alles oké?’ vroeg Fox.
Adam kreeg een kleur. Hij moest wel denken dat er wat aan de hand was. ‘Sorry dat ik je wakker maakte. Ik – ik wilde iets gaan doen maar liever niet alleen en ik dacht dat jij het niet erg zou vinden als ik je wakker maakte.’
‘Vind ik ook niet,’ antwoordde Fox met een knipoog. ‘Dus – wat gaan we doen?’ Hij keek even peinzend naar de weinige kleding die hij aanhad. ‘Is er een dresscode of mag ik halfnaakt rondlopen?’ Hij wiebelde met zijn wenkbrauwen.
Ondanks dat het Fox was, kreeg hij het warm. Hij had het liefst dat hij zo snel mogelijk wat aantrok.
‘Dat is misschien een beetje koud. Of – ik weet niet hoe dat voor jou werkt. Ik wilde eigenlijk wat klaarmaken in de keuken en hoopte dat jij de wacht kan houden. Want… nou ja, ik heb dat nog nooit gedaan.’
‘Je weet dat je ook gewoon Mers dienblad kan ophalen om hem ontbijt op bed te brengen hè?’ grijnsde Fox.
‘Ja, maar… Ik wilde iets meer doen.’
Fox grinnikte zacht. ‘Oké. Ja – ik speel wel waakhond. Kun je naar de keuken transporteren?’
Adam beet op zijn lip. ‘Dat wilde ik proberen, ja.’
‘Oké, dan zie ik je daar wel. Trek ik wat anders aan.’
Adam knikte, daarna beeldde hij zich het stukje keuken in dat hij altijd door het uitdeelvenster kon zien en transporteerde daarnaartoe. Het was pikdonker. Zenuwen golfden door hem heen terwijl hij zijn iNet pakte en in het rond scheen. Kon hij het licht aandoen? Of werd hij dan ontdekt? Hij besloot op Fox te wachten, die een minuut of vijf later opeens voor hem stond.
Voor Adam iets kon zeggen, deed hij het licht aan.
‘Zien ze dit niet?’ aarzelde Adam.
Fox haalde zijn schouders op. ‘Ik hou buiten de boel wel in de gaten. Als je me als een wolf hoort huilen, is het tijd om te gaan. Niemand die weet dat jij het was.’
‘Oké.’ Hij glimlachte zenuwachtig. ‘Thanks.’
Fox zette een raam open, veranderde in een vleermuis en fladderde naar buiten.
Adam haalde diep adem. Hij deed niet vaak impulsieve dingen en moest er een beetje aan wennen. Hij opende de kastjes en verzamelde een ontbijt. Merrin was dol op beschuit met aardbeien, dus die maakte hij klaar. Ook kookte hij eieren en maakte hij broodjes gezond klaar en pakte een kan sinaasappelsap die in de koelkast stond. Alles verpakte hij in aluminiumfolie en stopte hij in zijn tas. De kan hield hij in zijn hand.
Nadat hij alles weer had opgeruimd, keek hij nog eens goed om zich heen om te zien of hij geen sporen achterliet. Daarna voelde hij zich eindelijk een beetje ontspannen. Hij transporteerde weer naar buiten en keek om zich heen.
‘Fox?’ vroeg hij zachtjes.
Een paar tellen later stond zijn vriend naast hem. ‘Alles gelukt?’
Adam glimlachte. ‘Ja. Bedankt. Misschien was het alleen ook wel gelukt, maar het voelde veiliger zo. En als ik in paniek raakte, ging misschien wel alles mis.’
Fox sloeg een arm om zich heen. ‘Hé, ik help graag bij dates.’ Hij wiebelde met zijn wenkbrauwen. ‘Wat is nu het plan? Ik ben nu toch al wakker.’
‘Oh.’ Adam was eigenlijk bang dat het een stomme plek was voor een date. Maar als iemand daarover kon adviseren, was het Fox wel. ‘Ken je de wachttoren aan de rand van het terrein? Waar Onyx vaak heen ging? Misschien een gekke plek, maar als het goed is zie je vandaar precies de zonsopgang.’
‘Aww, wat schattig.’ Fox gaf hem een plagerig duwtje. ‘Maar met een paar kaarsjes kun je zelfs dat krot romantisch maken.’
Kaarsen… Daar had hij niet aan gedacht. ‘Daar was de ingeving net iets te spontaan voor,’ mompelde hij.
Fox grijnsde. ‘Gelukkig heb ik een voorraad aan kaarsen. Ik ga ze wel halen.
De woorden waren nauwelijks uitgesproken of Fox verdween.
Adam transporteerde naar de wachttoren. Het trappetje kon eigenlijk wel wat extra planken gebruiken. Het liefst sloeg hij de trap over, maar Merrin zou er straks ook langs omhoog moeten klimmen. En hé, als een twee meter lange Onyx hier geregeld omhoog en omlaag kon klimmen dan moest het hen toch ook lukken? De derde plank miste, wist hij van de vorige keer en uiteindelijk kwam hij met een bonkend hart boven. Hij zette zijn spullen op de grond neer en staarde naar de donkere lucht. Het was gelukkig een heldere nacht, de sterren waren goed zichtbaar. Hopelijk was er ook een mooie zonsopgang.
Niet veel later zag hij kleine lichtjes rondom de wachttoren. Hij dacht aan het hart dat Fox in het begin voor hem had gemaakt en vermoedde dat hij dat nu om de toren heen maakte. Fox maakte ook wat hangende lantaarntjes aan de zijkanten van de trap vast en klom toen naar boven.
‘Wauw,’ zei hij toen hij de rode lampionnen zag.
Fox grinnikte terwijl hij ze in de hoeken ophing. ‘Bij mij waren ze niet zo’n succes omdat Kris er vooral fikkie mee wilde stoken.’
‘Hij was niet zo romantisch?’
‘Hij vond het stiekem wel leuk, maar hij vond het nog leuker om mij ermee te plagen en te doen alsof hij er niks aan vond.’
Het moest een vreemde relatie zijn geweest, dacht Adam. Al had dat vlinderveld wel bewezen dat Kris ook echt wel een zachte kant had. Ze hingen de vier lantaarns in de hoeken op en staken de kaarsjes erin aan. Daarna zakten ze op de houten vloer neer. Over veertig minuten zou de zon opkomen.
‘En waar heeft Mer al dit liefs aan verdiend?’ vroeg Fox.
Adam aarzelde. ‘De laatste tijd ben ik zo bezig geweest met Onyx steunen dat ik het gevoel heb dat ik hem een beetje naar de achtergrond geschoven heb. En niet alleen hem – ook Agami, en jou.’ Hij staarde even in de verte. ‘En Mer doet altijd van die lieve dingen… Maar ik wist nooit wat ik terug moest doen. Hij is romantisch, jij bent het en zelfs Onyx blijkt romantisch, dus ik vond dat ik nu maar gewoon wat moest gaan doen.’
‘Onyx is romantisch?’ Fox stem klonk schamper.
‘Ja.’ Adam glimlachte en keek opzij. ‘Daar verbaasde ik me ook over. En hij zelf ook,’ vervolgde hij, denkend aan zijn rode wangen en geschrokken blik toen Adam zei dat het romantisch was wat hij had gedaan. ‘Hij is twee weken non-stop bezig geweest met iets voor Jester maken. Een droom. Gisteren wilde hij dat ik het testte – en het was echt geweldig. Hij kan iemand meenemen naar zijn droomwereld en hij heeft speciaal voor Jester Disneyland nagebouwd. Het is echt nét echt. Vanavond, tijdens de karaoke, wil hij Jester een uitnodiging geven voor een soort filmnacht. Eerst een Disneyfilm kijken en daarna samen naar Disneyland. Dat is toch superlief?’ Hij kreeg het er zelf warm van. ‘Ik hoop echt dat ze weer bij elkaar komen.’
Every villain is a hero in his own mind.