filosofie schreef:
(...)
Yo, chill even. Ik heb nooit gezegd dat ik andere mensen dom vind, en ik heb ook niet gezegd dat het slecht is.
En het is beter om een nerd te zijn dan iemand die alleen maar hele lager cijfers haalt, en dan had ik het heel vaak hele lagers cijfers halen dan een of twee keer, zoals die ene jongen bij mij in de klas die andere graag pest. Maar die gezegde kwam niet echt van mij maar van mijn mentor uit de brugklas en de logobidist.
En ik had verder niet gezegd dat mensen zonder universiteit dom zijn. En mensen die lager dan de universiteit hebben gedaan heb ik ook geen enkel woord over gezegd. En ik had niks gezegd over mensen die moeite hebben met leren of niet theoretisch ingesteld is. Dat maak jij ervan.
En daarnaast zijn er verschillende soorten intelligenties
En verder had ik niks gezegd dat je dom bent omdat je een keer gezakt ben met jouw vwo examen of een nerd bent omdat je het toch gehaald hebt. Snap die drama ook niet helemaal.
Maar wat bedoelde je dan precies met domme mensen die lage cijfers halen? Want dat kan letterlijk op iedereen slaan als het breed uittrekt: dan kan het gaan van iemand die op de universiteit zit en de studie niet aankan tot iemand het praktijkonderwijs niet lekker ligt en veel moeite moet doen om te slagen. Het leven draait niet alleen maar om (hoge) cijfers halen. Voor het merendeel aan studies wordt nooit meer naar je cijferlijst gekeken, als je je diploma maar haalt en tijdens je studie laat zien dat je je best doet.
Je vermeldt ook mensen die anderen pesten. Dat staat compleet los van het hele cijfergedoe. Dat hij dat doet, is natuurlijk slecht, dat snap ik ook, maar dat hoeft niets te maken te hebben met het feit dat hij misschien het niveau niet aankan of gewoon zijn best niet doet. Het is nooit,
nooit oké om iemand dom te noemen, ongeacht zijn of haar achtergrond. Dan verlaag je je naar het niveau van een pester.
QueenBi schreef:
(...)
Het was maar fatoe gap, wist niet dat je er beledigde voelen.
En toch gefelictieerd dat je het gehaald hebt. 👏🏻En je hebt toch jaren vwo gedaan? Waarom zou je dan te dom zijn voor het vwo? Je deed ook geen praktijkonderwijs. 💁🏼♀️
Ik heb eerst mijn havo-diploma gehaald en heb daarna twee jaar vwo gedaan, maar dat terzijde. Wat jij nu doet? Jij zorgt er met jouw laatste zin voor dat mensen die praktijkonderwijs volgen zich inferieur kunnen gaan voelen aan mensen met een universitaire opleiding (die zich al redelijk vaak superieur voelen). Nee, dat klopt, ik deed geen praktijkonderwijs, maar hoor dit: zonder mensen met een mbo-opleiding komt de wereld langzaam, piepend tot stilstand. Als iedereen verplicht een universitaire opleiding moet gaan volgen, ongeacht het niveau dat ze echt aankunnen, hebben we geen vuilnismannen, loodgieters en tegelzetters meer. Dan komen we om in de dokters en meesters in de rechten, maar bladdert de verf van onze huizen en zakken gebouwen steeds dieper de veengrond in door een tekort aan goede bouwvakkers. Dus alsjeblieft, noem niemand dom en noem niemand een nerd (tenzij diegene dat niet erg vindt). Niemand is dom en niemand kan alles.
You gave me my life all those years ago, now I give you yours.