[pas op: dit is een beetje een rant ]
Ik kom het tegenwoordig overal tegen en ik ben het echt heel erg zat. Op tv, in een serie, in een film, in boeken... iedere keer wanneer ik het zie, zucht ik echt heel erg diep.
Ik heb het natuurlijk over....
Nu ik zelf weet heb over de tourniquet en het gebruik daarvan, valt het me op hoe vaak dit ding gebruikt wordt in boeken, films, series (noem maar op) als het ultieme redmiddel bij bloedingen.
En dit soort me om een aantal redenen:
1. De tourniquet is het aller-allerlaatste redmiddel
En volgens de regels mag het eigenlijk alleen maar gebruikt worden in een rampensituatie, waarbij dus veel mensen dood zitten te bloeden. En bij gedeeltelijke (en ik geloof ook volledige) amputaties.
Maar Romi, wat moet je dan doen als je geen tourniquet kan gebruiken?
- Directe druk uitoefenen (bij voorkeur met een schone doek, maar is niet per se nodig)
- De toevoerende arterie dichtduwen (de a. brachialis in de bovenarm of de a. femoralis in de lies)
- Hoogstand (meestal in een combinatie met één van de twee bovenstaande)
2. De tourniquet wordt altijd, maar dan ook altijd verkeerd aangebracht in films, series of boeken
Eerst en vooral omdat ze eender welk vreemd voorwerp omtoveren in een tourniquet, wat meestal niet helpt:
- met een random doek kun je niet voldoende druk zetten
- een riem kan ook niet voldoende druk zetten en zou in de huid snijden
Ten tweede is de plaats verkeerd, een tourniquet breng je altijd aan aan de bovenarm of aan de bovenbeen (niet op de plaats van de wonde, dan is het geen tourniquet). Een tourniquet aan de onderarm of het onderbeen heeft geen nut.
En ten derde brengen de personen die zo slim zijn zichzelf een tourniquet aan te leggen niet genoeg druk aan. Want een tourniquet doet pijn, sinds het bedoeld is om de bloedtoevoer af te drukken (ooit al eens heel lang een opgepompte bloeddrukmeter aangehad?)
Maar Romi, is er dan helemaal niets wat we kunnen gebruiken als alternatieve tourniquet?
Jawel, namelijk:
- Een das, met een pen ofzo die je kunt gebruiken om het heel strak op te draaien (beter te strak dan te los)
- Een bloeddrukmeter
En Romi, wat gebeurt er dan als je een tourniquet verkeerd aanlegt?
Een vene wordt makkelijker dichtgedrukt dan een arterie. Dus bij een tourniquet die verkeerd is aangelegd, is de veneuze retour (het bloed dat terugstroomt naar je hart) afgedrukt, maar niet de arterie (de het bloed naar het lidmaat stuurt). Dit betekent dus dat het bloed wel naar het lidmaat kan gaan, maar niet meer terug naar je hart. Met andere woorden: je bloedt nog sneller dood.
3. De consequenties van een tourniquet worden totaal genegeerd.
Een tourniquet moet na twee uur (correct me if I'm wrong, het kan ook één uur zijn) verwijderd worden in een ziekenhuis. Als de tourniquet er langer rond zit, betekent dit dus dat je arm/been meer dan twee uur geen bloed geeft gekregen en begint af te sterven. Ook binnen die twee uur kunnen er al afvalstoffen vrijgekomen zijn en als je die opeens loslaat in je normale bloedstroom, vergiftig je jezelf en kunnen je nieren het wel eens begeven.
Dus nee, een wonde geneest niet miraculeus als je er een tourniquet aanlegt.
Een ook: als er geen bloed naar je arm of been zou gaan, denk ik niet dat een persoon dat lidmaat erg goed kan gebruiken.
Dus, nu iedereen dit sowieso helemaal gelezen heeft: waag het niet om je personage ooit nog van een dodelijke bloeding te redden met een tourniquet :')
(En dan hebben we nog niet gesproken over al die andere medische feiten die worden genegeerd in boeken en co.)
Dus, wat stoort jullie heel erg in boeken, films en series? :')
[ bericht aangepast op 18 dec 2018 - 18:20 ]
If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.