LeFou schreef:
Om heel eerlijk te zijn, mis ik dit totaal. Iemand die even iets extra uitleg kan geven over wat deze groep nu precies is?
Ik heb het topic geprobeerd te lezen, maar ik snap er niets van :o
Sommige van die plaatjes die ik zag in één van die artikelen lieten me echt schrikken. Wat erg! :o
S&V is een Vlaamse beweging gericht op onze identiteit (of, wel, wat zij denken dat onze identiteit is, tenminste). Een beetje vergelijkbaar met Generation Identity in Groot-Brittannië, de alt-rightbeweging in de Verenigde Staten of Génération Identitaire in Frankrijk. Voor de schermen, naar het grote publiek toe, zijn het zeer rechtse mannetjes. Het soort gedachtegoed dat onze identiteit (lol, en dan zeggen dat
linkse ratten aan identity politics doen :W) bedreigd wordt door de massa-immigratie (al vermoed ik dat 90% van de leden van dat soort groepen daar nog nooit een halve minuut over nagedacht heeft) en dat onze westerse familiewaarden of christelijke waarden of waarden van de verlichting (leuke combinatie, hé? Mijns inziens gaan de conservatieve religieuze waarden van dit soort groepen moeilijk samen met verlichtingswaarden, maar ook daar heeft het merendeel er wellicht nooit goed over nagedacht). Dat soort dingen. Je kan het er hoegenaamd niet eens mee zijn, maar gezien ze blijven beweren dat ze niet racistisch, seksistisch, anti-semitisch of islamofoob ingesteld zijn, zo lang mensen zich maar aan onze waarden houden (alweer: hun idee van onze waarden).
Pano is een reportageprogramma van de VRT (de Vlaamse NPO, zeg maar). Die hebben allerlei dingen gefilmd (op afspraak met Van Langenhove) - zowel goede dingen (S&V'ers die anderen helpen, vuil opruimen, Van Langenhove die toespraken houdt, et cetera), als minder mooie dingen (vlaggen van mensen die aan het protesteren zijn kapot trekken, bijvoorbeeld). Op zich allemaal beelden waar je je vragen kunt bij stellen, maar niets compleet extreem.
Dan komt het punt waar de documentairemaker vertelt dat-ie toegang verkregen heeft tot online, gesloten groepen van S&V - hetgeen ze uiteraard niet laten zien aan het grote publiek en waar ze ook nooit van verwacht hadden dat de VRT daar aan zou geraken, geloof ik. Daar heerst een enorme memecultuur, maar het zijn veelal enorm racistische en seksistische memes. Ik post er hieronder wel wat, onder een spoiler. Als iemand ze niet wil zien, OPEN ZE NIET! (Oh, en moderators, ik hoop dat ik deze mag posten ter illustratie?)
Er zitten ook dingen tussen als een vrouw die zegt tegen een tafel met mannen tijdens een vergadering die zegt dat ze serieus genomen wil worden en dan, wel,
serieus genomen wordt (ik weet niet of dat in Nederland ook gebruikt wordt zoals het hier gebruikt wordt? Zo niet; het is een heel platte manier van zeggen dat je seks hebt, maar de persoon die "genomen" wordt is in die situatie meestal onderdanig). Of een filmpje met huilende zwarte kindjes en er de muziek "I don't care, I love it" achter gezet.
Er wordt als excuus gebruikt dat het maar memes zijn en dat het is om te lachen (want met memes geraak je gemakkelijker weg dan mocht je dat soort dingen gewoon zeggen, jammer genoeg), maar dat houdt om twee redenen geen steek: S&V zegt zelf dat het hun memes niet zijn (ha ha ha) en dat die memes gortig zijn, dus ze zien zelf ook wel in dat dat soort dingen compleet racistisch en seksistisch zijn én er zijn berichten van S&V'ers zelf die dergelijke dingen zeggen, maar dan zonder meme ("dikke vrouwen plaatsen zichzelf buiten de samenleving. We vragen immers niet veel van vrouwen: dat ze een goede moeder zijn en dat ze zich verzorgen, er mooi uitzien" of "ik snap niet hoe je dik en rechts kan zijn"). Er zijn ook berichten (waarvan Van Langenhove ook ontkent dat ze authentiek zijn, trouwens), waarin hij zegt dat hij weet dat de dag van het geweld nog wel gaat komen en dat hij wel weet welke kant klaar gaat zijn (of dat men fysieke training moet doorgaan bij S&V, want wie niet wil sporten om zijn lichaam gezond te houden, er niet thuishoort. Verder moet men ook wapentraining doen, want een zwarte gordel in judo kan niet op tegen zijn Glock. Ja, dat heeft hij gezegd. Of, wel, toch volgens de reportage).
Dus, in feite zijn ze wat iedereen die er zich wat mee bezig hield wel vermoedde dat ze waren, maar nooit hebben kunnen aantonen tot nu (en zelfs nu is het moeilijk, want dit soort online groepen zijn in drie klikken verwijderd en dan kan men inderdaad zeggen dat niets van hen is). Het gerecht is er een onderzoek naar gestart (al ben ik persoonlijk geen fan van de racismewetgeving, niet omdat ik racisme niet verwerpelijk vind, want dat is wel zo, maar omdat je dat soort mensen toch niet gaat veranderen met ze te veroordelen - je moedigt dat soort gedachten enkel maar aan. Dit soort mannetjes aanvaard het gerecht toch niet, want het is illegitiem gevuld met linkse ratten, volgens hen, dus wat je er ook mee doet, veel baat zal het niet hebben).
Da's S&V een beetje. Al moet ik er wel bij vermelden dat ik niet geloof dat elk lid van die organisatie dat wist. Het is een heel hiërarchische organisatie en ik geloof oprecht dat sommige mensen ook echt dachten dat de organisatie enkel was hoe ze zich voordeden naar de buitenwereld.
Even as we grieved, we grew; even as we hurt, we hoped; even as we tired, we tried