• Ja, ik zit dus letterlijk met al m'n verhalen vast omdat ik never nooit story outlines maak (alleen vage richtlijnen) en nu op het punt zit waarop alles te vaag wordt. Dus ik zoek al een week het hele internet af naar goede story outline methodes, met als gevolg dat alle muren in mijn kamer nu vol hangen met A3 vellen waarop ik nu mijn verhaal compleet probeer te maken. Maar door dit te doen, raakte ik enigszins nieuwsgierig naar jullie methodes. Hoe gaan jullie te werk? Hoe ziet jullie outline eruit? Schrijven jullie eerst alles uit met de hand of gebruiken jullie bepaalde software?
    Geef alle nuttige tips die je hebt en bereid bent om te delen <3


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    MT, ga hier later uitgebreid op antwoorden, maar ik ga nu even dutten, want ik heb vannacht amper kunnen slapen :')


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik deed eerst niet aan outlinen, maar ik ben een beetje overtuigd geraakt omdat IEDERE SCHRIJVER die ik tegenkwam, zei dat outlines nodig waren. Ik baseer mijn manier meer dan een beetje op dit filmpje, en het werkt best wel goed, moet ik zeggen c:

    Dus, oké, hoe maak ik een outline? Ik begin eerst met al mijn losse ideeën (scènes, personage ideeën) te dumpen in één document. Dan haal ik daaruit de belangrijkste kernpunten. Die zet ik dan in een logische volgorde en orden ik per hoofdstuk. Vervolgens maak ik een klein lijstje bij ieder personage (met zijn/haar naam, uiterlijk, hobby's, zijn/haar grootste doel, zijn/haar grootste sterkte en zijn/haar grootste zwakte). Heb ik een andere wereld, dan besteed ik ook nog wat tijd aan het uitwerken van die wereld, natuurlijk. Ik werk met bullet points en werk in mijn outline zelden dialogen uit. Maar er zijn dus mensen die hun dialogen al in hun outline zetten. Je moet zelf een beetje zien wat je doet :') Hoe dan ook, wat ik mezelf wel nog moet leren, is mijn outline iets meer te overdenken. Ik heb nu bijvoorbeeld een verhaal geschreven waar ik, nadat ik de roman had geschreven, een personage heb moeten verwijderen. Dat is hoe dan ook jammer, maar ik zat daar ook zo van: als ik iets langer naar mijn outline had gekeken, had ik gezien dat dat personage compleet nutteloos was. Het is dus belangrijk er veel tijd in te steken, maar je moet er ook geen eeuwen bij blijven hangen, natuurlijk.

    https://www.youtube.com/watch?v=BhjRZ18JwpY
    --> Dit filmpje vat alle 'officiële' vormen van outlinen even samen. Je kunt altijd kijken of er iets bij zit wat voor jou past. maar eerlijk... Er zijn zoveel regeltjes voor die outlines, terwijl het eigenlijk ook maar gewoon schrijvers zijn die hun manier delen. Je moet gewoon doen wat voor jou het beste aanvoelt (:
    Ik wil zelf de Snowflake Methode nog eens uitproberen, nadat ik daar een artikel over had gelezen.

    [ bericht aangepast op 8 aug 2018 - 17:23 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben sinds kort ook voor het eerst begonnen met het in elkaar zetten van een goede outline, en hierbij heb ik ShaelinWrites op YouTube als "gids" voor gekozen. Hier is haar video erover. Op haar website heeft ze ook een template staan die ik nu voor het eerst gebruik en ik vind hem eigenlijk wel handig -> Link naar de website.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.

    Op het moment doe ik het vrij simpel eigenlijk. Ik heb een idee en dat werk ik globaal een beetje uit. Dus waar wil ik heen met het verhaal. Wat moet er gebeuren en welke personages zie ik wat doen. En bij die personages vorm ik dan een achtergrond- waar komen ze vandaan en wat gaat er ongeveer van hun terecht komen.
    Dan ga ik per hoofdstuk een kleine samenvatting schrijven- basically gewoon grof de punten opschrijven die belangrijk zijn om de verhaallijn gaande te houden. En misschien al wat aantekeningen over de dingen die personages gaan zeggen. Maar ik wil hierbij dus alleen richtlijnen schrijven want anders plan je letterlijk alles en dat haalt voor mij de lol en de verrassing een beetje weg.
    En ja.. dit is het wel zo'n beetje. Tussendoor voeg ik dan vaak nog veel info/dingen toe die moeten gaan gebeuren. Want gaandeweg leer je natuurlijk dingen over personages en situaties dus dan kan het nog wel eens anders gaan lopen.

    Dankjewel iedereen! Ik ga zeker een aantal dingetjes proberen toe te passen.
    Momenteel zit er een gapend gat in het midden van m'n verhaal en het irriteert me :/


    Maflodder -> Rozenthee / "Would you like an adventure now, or shall we have tea first?"

    Ik maak in Word altijd een lijstje met scènes die in me opkomen, die ik in een logische volgorde zet en tijdens het schrijven wordt die lijst steeds uitgebreider. Ik weet dus wel altijd de volgende grote scène, maar meestal komt er al schrijvende nog van alles bij. Maar eigenlijk begin ik al met schrijven als ik een vaag idee heb en de rest vormt zich bij mij vanzelf wel. (:

    En met een lijstje van scènes bedoel ik dat ik de scène echt met een paar woorden samenvat, dus mijn hele outline past vaak wel op 1 A4-tje. En als ik een scène heb gehad, dan streep ik hem door. Dat werkt altijd wel motiverend hehe.

    [ bericht aangepast op 11 aug 2018 - 10:43 ]


    Every villain is a hero in his own mind.