Mensen hebben allemaal een verschillende mening, en als iemand het niet met je eens is wordt dit zeker gezegd. Het probleem is denk ik vooral dat als dit bericht niet goed geformuleerd is, dit aanvallend over kan komen en anderen hier waarschuwend/aanvallend op in gaan, waar eerder een ruzie van kan komen. Dus wat ik hier mee bedoel is dat een bericht vaak niet bedoelt is om iemand te kwetsen of aan te vallen, maar het vaak onbewust is en/of een verkeerde interpretatie van de ander.
En daar komt nog bij dat het internet blijft en je elkaar niet hoort en ziet, alleen leest. Stel dat een vriend je beledigt, maar je ziet hem lachen en zijn toon is erg luchtig. Dan weet je dat het een grapje is, en je maakt een sarcastisch grapje terug. Als een onbekende online een grapje maakt (hoeft geen belediging oid te zijn), en je hebt hier geen beeld, toon of gezichtsuitdrukking bij, kan dit zomaar serieus/verkeerd opgevat worden.
Dus wat ik probeer te zeggen is eigenlijk dat er meestal niemand echt 'schuldig' is, maar het vaak vooral misverstanden, misopvattingen of kleine meningsverschillen zijn, die daarna uit de hand lopen, zonder dat het iemands bedoeling is.
Dan nog moet ik wel zeggen dat sommige mensen wel ineens ergens aanvallend binnenvallen, wat ik ook niet echt begrijp.
Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.