• Mijn broer heeft iets geflikt en ik wil weten wat jullie hiervan denken.

    Dus, mijn broer K. (14j) gaat heel vaak voetballen met D., zijn beste vriend (17j). D. heeft van zijn ouders een bal gekregen van 150 euro. Nu waren K. en D. gaan voetballen met die extreem dure bal (vraag me niet waarom). D. stampt de bal mis en mijn broertje, K., gaat hem halen. Hij wil hem dan terug sjotten naar D., maar de bal belandt op zo'n poort met van die stekels. Gevolg: bal kapot.

    Nu eisen die ouders van D. honderd euro voor die bal. Nu wil mijn broer opeens van alles gaan verkopen (oa. zijn xbox en nintendo 3DS) om aan die honderd euro te komen, maar ik ben van mening dat hij dat niet moet doen. D. wist goed genoeg dat die bal zo duur was, dan had hij er maar niet mee moeten gaan voetballen, dan heb je dat risico nu eenmaal. Bovendien, die bal is al een half jaar oud (en gebruikt) en de chip die erin zat werkte niet. Die bal is echt geen 150 euro meer waard. (Die vriend heeft ook ooit een bal van 50 euro van mijn broer gemold, vandaar dat hij 'maar' 100 euro moet betalen). Mijn mama gaat daarbij ook nog eens heel vaak helpen in het huishouden van die mensen en gaat soms babysitten (gratis en voor niets), dus ik vind het eerlijk gezegd maar smerig dat ze het niet gewoon voorbij kunnen laten gaan. Wanneer ik dat tegen mijn broertje zeg, zegt hij dan weer dat hij ook heel vaak mee mag eten en dat dat alles weer gelijk zou maken. Hij is dus klaar om die 100 euro te betalen.

    Dus, wat is jullie mening hierover?

    Edit: omg, blijkbaar wil D. totaal geen nieuwe bal, maar wil hij gewoon het geld, dus vergeet de compromis lol

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 17:30 ]

    Wat moet mijn broer doen?

    3.8% (1 stem)
     
    Het is de schuld van mijn broer; hij moet de bal betalen

    42.3% (11 stemmen)
     
    Het is de schuld van D., die had beter moeten weten; mijn broer moet niets betalen

    53.8% (14 stemmen)
     
    Het is de schuld van beiden; ze zouden tot een compromis moeten komen (misschien dat mijn broer een nieuwe bal van 20 euro koopt ofzo)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben voor de laatste optie gegaan. Kijk, ik snap niet wat iemand moet met een voetbal van 150 euro, maar waarom heb je die bal gekocht als je er niet mee voetbalt? Die dingen zijn er om te gebruiken, neem ik aan. Ik zou zeggen dat je broer wel mee kan betalen, maar 100 euro lijkt mij nogal overdreven, zeker als het al een halfjaar oud is en er niet meer splinternieuw uitziet. Een compromis vind ik het best, want het is niet alleen maar K's schuld, maar ook die van D.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Eigenlijk is het niemands 'schuld'? Het is niet alsof hij met opzet die bal gemold heeft. Ik vind het ook belachelijk dat ze er honderd euro voor eisen. Honderd euro uit een 14-jarige persen? Beetje bizar.

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 17:29 ]


    There are poems inside of you that paper can't handle

    Was hij gepersonaliseerd? Want dan kan ik mij wel bedenken dat hij zo duur is? Want als ik even ga kijken op google kom ik ballen tegen onder de 100 euro.

    En voor de rest ben ik het eens met JufAnk, een compromis lijkt mij het beste en jouw broer hoeft niet alleen maar te betalen sinds beide jongens ermee hebben gespeeld. Want als het andersom gebeurd was of D had die bal gehaald en hij was op het hek gekomen had de situatie niet zoveel anders geweest, ik bedoel stel D had hem gepakt en hij was op die poort beland moest jouw broertje het dan ook betalen omdat hij het de andere kant had opgeschopt en D daarvoor die bal moest gaan halen?

    Natuurlijk is het vervelend als er een hele dure bal kapot gaat, maar als hij zo duur was en je niet wilde dat er wat mee gebeurde dan hadden ze beter in mijn ogen dan een bal van ongeveer 15 tot 20 euro kunnen kopen.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Eponlne schreef:
    Was hij gepersonaliseerd? Want dan kan ik mij wel bedenken dat hij zo duur is? Want als ik even ga kijken op google kom ik ballen tegen onder de 100 euro.

    En voor de rest ben ik het eens met JufAnk, een compromis lijkt mij het beste en jouw broer hoeft niet alleen maar te betalen sinds beide jongens ermee hebben gespeeld. Want als het andersom gebeurd was of D had die bal gehaald en hij was op het hek gekomen had de situatie niet zoveel anders geweest, ik bedoel stel D had hem gepakt en hij was op die poort beland moest jouw broertje het dan ook betalen omdat hij het de andere kant had opgeschopt en D daarvoor die bal moest gaan halen?

    Natuurlijk is het vervelend als er een hele dure bal kapot gaat, maar als hij zo duur was en je niet wilde dat er wat mee gebeurde dan hadden ze beter in mijn ogen dan een bal van ongeveer 15 tot 20 euro kunnen kopen.

    Niet gepersonaliseerd, maar er zat een chip in waarmee je bv de snelheid van de trap kon zien. Maar de chip werkte dus niet.

    En die vriend wil dus geen compromis met een nieuwe, goedkopere bal. Hij wil het geld, wat ik ergens heel verdacht vind, maar bon.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Etna schreef:
    (...)
    Niet gepersonaliseerd, maar er zat een chip in waarmee je bv de snelheid van de trap kon zien. Maar de chip werkte dus niet.

    En die vriend wil dus geen compromis met een nieuwe, goedkopere bal. Hij wil het geld, wat ik ergens heel verdacht vind, maar bon.


    Ik heb even gekeken, en heb zo'n voetbal gevonden Adidas miCoach smart bal Maar die is geen 150 euro, wel 100 euro ja.

    De chip deed het niet dus het was eigenlijk een gewone voetbal, natuurlijk snap ik wel dat hij baalt als de voetbal kapot is. Maar hij wil geen goedkopere voetbal? Ik bedoel de voetbal is kapot door een ongelukje waar beide jongens niks aan konden doen ik bedoel hij kan altijd verkeerd belanden. Maar ook dat je broertje zoals ik lees al bepaalde consoles wil verkopen vanwege die 100 euro terug te betalen hij zit er wel echt mee. Maar heeft D die bal die kapot is gegaan van je broertje toen ook betaald of is daar niks mee gedaan?


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Ik snap dat de ouders van D een beetje pissig zijn als iemand anders de dure bal van je zoontje sloopt. Maar ten eerste; als die bal ergens op viel is dat toch niet de schuld van jouw broertje? Dan maakt het toch niet uit of Jantje, Henkie, jouw broertje of D zelf die bal zou hebben, dan was die bal sowieso stuk. Ten tweede vind ik ook dat als die bal al een tijd gebruikt is, en er iets niet meer aan werkt dat ze dan het volle bedrag eisen. Dat was hij sowieso niet meer waard. Ten derde is vriendschap toch ook gewoon meer waard dan die bal? Als ze het echt zo goed met elkaar kunnen vinden is het toch ook goed als je broertje excuses aanbiedt, enzo samen een nieuwe (minder dure) bal kopen?

    Als het nou zo was geweest dat D niet thuis was, maar je broertje wilde voetballen en daarom zijn bal heeft gepakt en deze sloopt, dan zou ik het begrijpen. Maar als D en K gewoon samen aan het spelen waren, en het duidelijk een ongeluk was, dan gewoon niet. Gewoon nee. Zulke ongelukjes gebeuren nou eenmaal, en daar kan je broertje ook niets aan doen.


    (Ik snap trouwens echt niet waarom je zo’n dure bal zou kopen want hey die dingen gaan nog wel eens kapot, lek of in de sloot. De logica van de ouders snap ik dan ook niet. Maa ja dat heeft verder niet echt iets met deze kwestie te maken lol.)


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Nee, ik vind niet dat jouw broertje 100 euro moet dokken voor een bal die al een halfjaar gebruikt is. Een paar euro bijdragen? Prima, maar hij moet niet verwachten dat een oude(re) bal nu nog 100 euro waard is, zeker als de chip in eerste instantie al niet werkte. Ik vind het ronduit sneu dat D en zijn ouders jouw veertienjarige broertje zoveel geld afhandig willen maken. Ik vind het juist heel goed van K dat hij dingen wil verkopen, maar hij moet wel bedenken dat het niet alleen zijn schuld is. Dit kan de beste overkomen. Als hij nu die bal expres op zo'n spies had geduwd, snap ik dat hij moet betalen, maar op dit moment vind ik het meer afpersing en bijna chantage dan een excuus vragen.

    Twintig euro zou ik maximaal aan hem laten betalen, maar echt geen honderd. Dat is niet oké, vind ik, zeker als die chip al niet werkte toen hij die bal kreeg. Het zijn verdomme tienerjongens, en dingen gaan kapot, maar dit is niet expres gegaan.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Eponlne schreef:
    (...)

    Ik heb even gekeken, en heb zo'n voetbal gevonden Adidas miCoach smart bal Maar die is geen 150 euro, wel 100 euro ja.

    De chip deed het niet dus het was eigenlijk een gewone voetbal, natuurlijk snap ik wel dat hij baalt als de voetbal kapot is. Maar hij wil geen goedkopere voetbal? Ik bedoel de voetbal is kapot door een ongelukje waar beide jongens niks aan konden doen ik bedoel hij kan altijd verkeerd belanden. Maar ook dat je broertje zoals ik lees al bepaalde consoles wil verkopen vanwege die 100 euro terug te betalen hij zit er wel echt mee. Maar heeft D die bal die kapot is gegaan van je broertje toen ook betaald of is daar niks mee gedaan?

    Ja, maar toen in der tijd was ie 150 euro.
    Daar is toen niets mee gedaan, vandaar dat D. die 50 euro van toen wil laten vallen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Etna schreef:
    (...)
    Ja, maar toen in der tijd was ie 150 euro.
    Daar is toen niets mee gedaan, vandaar dat D. die 50 euro van toen wil laten vallen.


    Oké dus D heeft toen niet meebetaald aan de kapotte bal van je broertje? Nou hij is nu 100 euro, zoals ik lees, de chip was al een tijd stuk en behoorlijk gebruikt en nu is hij nieuw 100 euro, ik zou echt niet 100 euro betalen eraan, natuurlijk 20 euro maar komop zeg, als hij zelf al een "goedkope" bal kapot maakt en er niets van betaald, en dan nog verwacht dat jouw broertje het dubbele voor zijn bal die per ongeluk kapot gaat betaald. Vind ik persoonlijk belachelijk.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    JufAnk schreef:
    Nee, ik vind niet dat jouw broertje 100 euro moet dokken voor een bal die al een halfjaar gebruikt is. Een paar euro bijdragen? Prima, maar hij moet niet verwachten dat een oude(re) bal nu nog 100 euro waard is, zeker als de chip in eerste instantie al niet werkte. Ik vind het ronduit sneu dat D en zijn ouders jouw veertienjarige broertje zoveel geld afhandig willen maken. Ik vind het juist heel goed van K dat hij dingen wil verkopen, maar hij moet wel bedenken dat het niet alleen zijn schuld is. Dit kan de beste overkomen. Als hij nu die bal expres op zo'n spies had geduwd, snap ik dat hij moet betalen, maar op dit moment vind ik het meer afpersing en bijna chantage dan een excuus vragen.

    Twintig euro zou ik maximaal aan hem laten betalen, maar echt geen honderd. Dat is niet oké, vind ik, zeker als die chip al niet werkte toen hij die bal kreeg. Het zijn verdomme tienerjongens, en dingen gaan kapot, maar dit is niet expres gegaan.

    Ik vind het ook veel op chantage lijken, zeker omdat D. niet wil sluiten met een compromis. Die bal kost nu idd maar 100 euro op het moment, en als D. dan die 50 euro zou laten vallen omdat hij ook ooit een bal van K. heeft gesloopt op dezelfde manier, dan zou mijn broertje maar 50 euro moeten betalen. Maar zelfs daar wil hij niet mee akkoord gaan. (Zelf vind ik 50 euro ook nog te veel, maar beter dan 100 euro)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik heb de beginpost en de reacties tot nu toe gelezen. Wat ik opmaak uit de informatie is dat je broertje niet expres die bal op een spiets heeft geschoten en het al een oude bal was die al niet goed was toen hij was gekocht. Zeker geen honderd euro waard, dus misschien kunnen je ouders gaan praten met de ouders van D? Ik snap dat het balen is dat de bal kapot is, maar je kan van 14 jarige geen honderd euro vragen.

    Daarnaast vind ik het bijzonder dat D nooit een nieuwe bal voor jouw broertje heeft gekocht of heeft mee betaald aan een nieuwe bal voor je broertje, maar dit nu wel van hem verwacht. Ik ben erg benieuwd naar het verhaal daar achter. Want als hij zoiets niet voor je broertje doet, waarom moet jouw broertje het dan wel doen?


    Physics is awesome

    Wat een absurd bedrag voor een voetbal, desondanks een chip. Anyway, ik vind dat de vriend van je broertje er voor op moet draaien. Het was zijn bal, en als hij hem graag goed had willen houden, had hij er maar alleen mee moeten spelen tbh.

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 18:17 ]


    We were the forever that didn't last

    Wat kinderachtig, als je bang bent dat iets kapot gaat, moet je het niet gebruiken. Het is totaal niet jouw broertjes schuld. Ik vind tbh zelfs een compromis niet nodig. Want als je voetbalt met een bal, heb je ook gewoon het risico dat de bal kapot gaat, jammer dan vind ik.


    And as we fall, time is frozen I know we break, but we're not broken (Aedion -> YoungbIood)

    YoungbIood schreef:
    Wat kinderachtig, als je bang bent dat iets kapot gaat, moet je het niet gebruiken. Het is totaal niet jouw broertjes schuld. Ik vind tbh zelfs een compromis niet nodig. Want als je voetbalt met een bal, heb je ook gewoon het risico dat de bal kapot gaat, jammer dan vind ik.

    Helemaal mee eens. Zulke dingen kunnen met een beetje pech gewoon gebeuren en als je bang bent dat iemand anders je spullen kapot maakt, moet je diegene er niet mee laten spelen, imo.


    Caution first, always.

    Het is een voetbal... Dan weet je toch dat er altijd het risico is dat het ergens terecht kan komen waar je nooit van je leven meer bij komt of dat hij kapot kan gaan? Als je besluit zoveel geld uit gaat geven aan iets waarvan je weet dat het letterlijk bij elke keer dat gebruikt wordt supersnel kan slijten, dan vraag je er wel om.


    Slowly, yet surely I am slipping into the role that was made just for me.