• Mijn broer heeft iets geflikt en ik wil weten wat jullie hiervan denken.

    Dus, mijn broer K. (14j) gaat heel vaak voetballen met D., zijn beste vriend (17j). D. heeft van zijn ouders een bal gekregen van 150 euro. Nu waren K. en D. gaan voetballen met die extreem dure bal (vraag me niet waarom). D. stampt de bal mis en mijn broertje, K., gaat hem halen. Hij wil hem dan terug sjotten naar D., maar de bal belandt op zo'n poort met van die stekels. Gevolg: bal kapot.

    Nu eisen die ouders van D. honderd euro voor die bal. Nu wil mijn broer opeens van alles gaan verkopen (oa. zijn xbox en nintendo 3DS) om aan die honderd euro te komen, maar ik ben van mening dat hij dat niet moet doen. D. wist goed genoeg dat die bal zo duur was, dan had hij er maar niet mee moeten gaan voetballen, dan heb je dat risico nu eenmaal. Bovendien, die bal is al een half jaar oud (en gebruikt) en de chip die erin zat werkte niet. Die bal is echt geen 150 euro meer waard. (Die vriend heeft ook ooit een bal van 50 euro van mijn broer gemold, vandaar dat hij 'maar' 100 euro moet betalen). Mijn mama gaat daarbij ook nog eens heel vaak helpen in het huishouden van die mensen en gaat soms babysitten (gratis en voor niets), dus ik vind het eerlijk gezegd maar smerig dat ze het niet gewoon voorbij kunnen laten gaan. Wanneer ik dat tegen mijn broertje zeg, zegt hij dan weer dat hij ook heel vaak mee mag eten en dat dat alles weer gelijk zou maken. Hij is dus klaar om die 100 euro te betalen.

    Dus, wat is jullie mening hierover?

    Edit: omg, blijkbaar wil D. totaal geen nieuwe bal, maar wil hij gewoon het geld, dus vergeet de compromis lol

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 17:30 ]

    Wat moet mijn broer doen?

    3.8% (1 stem)
     
    Het is de schuld van mijn broer; hij moet de bal betalen

    42.3% (11 stemmen)
     
    Het is de schuld van D., die had beter moeten weten; mijn broer moet niets betalen

    53.8% (14 stemmen)
     
    Het is de schuld van beiden; ze zouden tot een compromis moeten komen (misschien dat mijn broer een nieuwe bal van 20 euro koopt ofzo)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik denk dat K en D best eens met elkaar praten. In eerste instantie kreeg ik het gevoel dat D misbruik lijkt te maken van de situatie om geld te krijgen. Maar misschien voelt D zich zelf zo schuldig dat hij denkt dat die €100 (onbewust) zijn eigen schuldgevoel compenseert? Als D na een gesprek een beetje inziet dat het om een bal gaat en de vriendschap veel belangrijker is, dan is hopelijk de spanning tussen hen al weg. (En ik hoop dat hij K dan ook niet meer vraagt te betalen, want ik vind het zijn eigen fout en ook oneerlijk, omdat hij zelf ooit een bal stuk maakte van K.) Als K nu (€100) betaalt, ben ik bang dat D in de toekomst K met meerdere dingen durft te chanteren.


    Ik wil een tuin vol egels

    Ik vind dat je broertje in iedergeval een goed verantwoordelijkheidsgevoel heeft, maar ik ben van mening dat waar er 2 met iets spelen en het kapot gaat dat het dan ook de schuld van beide is. In het geval van een ongeluk dan want je beslist beide met die bal te gaan spelen. Ik zou het redelijk vinden om samen een nieuwe bal te kopen maar die 100 euro vind ik echt heel onredelijk.


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Update: mijn ouders zijn met de ouders van D. gaan samenzitten en ze zijn erover uit gekomen dat D. geen geld meer mag eisen.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ah goed om te horen !


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Etna schreef:
    Update: mijn ouders zijn met de ouders van D. gaan samenzitten en ze zijn erover uit gekomen dat D. geen geld meer mag eisen.


    Wat fijn! Hoop dat het tussen die twee weer helemaal goed komt!


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known