• Mijn broer heeft iets geflikt en ik wil weten wat jullie hiervan denken.

    Dus, mijn broer K. (14j) gaat heel vaak voetballen met D., zijn beste vriend (17j). D. heeft van zijn ouders een bal gekregen van 150 euro. Nu waren K. en D. gaan voetballen met die extreem dure bal (vraag me niet waarom). D. stampt de bal mis en mijn broertje, K., gaat hem halen. Hij wil hem dan terug sjotten naar D., maar de bal belandt op zo'n poort met van die stekels. Gevolg: bal kapot.

    Nu eisen die ouders van D. honderd euro voor die bal. Nu wil mijn broer opeens van alles gaan verkopen (oa. zijn xbox en nintendo 3DS) om aan die honderd euro te komen, maar ik ben van mening dat hij dat niet moet doen. D. wist goed genoeg dat die bal zo duur was, dan had hij er maar niet mee moeten gaan voetballen, dan heb je dat risico nu eenmaal. Bovendien, die bal is al een half jaar oud (en gebruikt) en de chip die erin zat werkte niet. Die bal is echt geen 150 euro meer waard. (Die vriend heeft ook ooit een bal van 50 euro van mijn broer gemold, vandaar dat hij 'maar' 100 euro moet betalen). Mijn mama gaat daarbij ook nog eens heel vaak helpen in het huishouden van die mensen en gaat soms babysitten (gratis en voor niets), dus ik vind het eerlijk gezegd maar smerig dat ze het niet gewoon voorbij kunnen laten gaan. Wanneer ik dat tegen mijn broertje zeg, zegt hij dan weer dat hij ook heel vaak mee mag eten en dat dat alles weer gelijk zou maken. Hij is dus klaar om die 100 euro te betalen.

    Dus, wat is jullie mening hierover?

    Edit: omg, blijkbaar wil D. totaal geen nieuwe bal, maar wil hij gewoon het geld, dus vergeet de compromis lol

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 17:30 ]

    Wat moet mijn broer doen?

    3.8% (1 stem)
     
    Het is de schuld van mijn broer; hij moet de bal betalen

    42.3% (11 stemmen)
     
    Het is de schuld van D., die had beter moeten weten; mijn broer moet niets betalen

    53.8% (14 stemmen)
     
    Het is de schuld van beiden; ze zouden tot een compromis moeten komen (misschien dat mijn broer een nieuwe bal van 20 euro koopt ofzo)


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Omfg. Die vriend van mn broer had dus gezegd dat zijn papa 100 euro wou, maar nu heeft mn broertje D's moeder ge-sms't en blijkt dat die vader helemaal niets heeft gezegd. Die vriend eist dus 100 euro voor een bal die hij niet eens zelf betaald heeft (oké, het was een cadeau en het is naar als dat kapot gaat, but still...) I knew something wasn't right. Maar nu wil mijn broer nog steeds betalen omdat hij die vriend niet kwijt wil en dat is gewoon zo verkeerd, want dit begint steeds meer op afpersing te lijken D:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Etna schreef:
    Omfg. Die vriend van mn broer had dus gezegd dat zijn papa 100 euro wou, maar nu heeft mn broertje D's moeder ge-sms't en blijkt dat die vader helemaal niets heeft gezegd. Die vriend eist dus 100 euro voor een bal die hij niet eens zelf betaald heeft (oké, het was een cadeau en het is naar als dat kapot gaat, but still...) I knew something wasn't right. Maar nu wil mijn broer nog steeds betalen omdat hij die vriend niet kwijt wil en dat is gewoon zo verkeerd, want dit begint steeds meer op afpersing te lijken D:


    Jeetje, wat een rotstreek. Ik begrijp niet dat je broertje het niet in ziet zijn vriend aan het doen is, al begrijp ik aan de andere kant wel dat een vriend die drie jaar ouder dan hemzelf is, cool is in de ogen van een 14 jarige..
    Hopelijk verkoopt hij niet al zijn spul, want dat zou hij echt niet moeten doen. ):


    We were the forever that didn't last

    Ik vind het écht een rotstreek. Weten D's ouders überhaupt van wat hun zoon doet? Kijk, ik snap dat hij gefrustreerd is doordat zijn mooie, dure bal kapot is, maar het is a) een gebruiksvoorwerp, dus tenzij je het in een vitrinekast zet, kan het verkeerd afgelopen en komen er gebruikssporen op; b) en het is een BAL. Als hij hierover al zo moeilijk doet, weet ik niet hoe dat later in zijn leven gaat. Ja, jouw broertje kan wel meebetalen en wat geld bijleggen, maar het is niet alleen zijn schuld.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    JufAnk schreef:
    Ik vind het écht een rotstreek. Weten D's ouders überhaupt van wat hun zoon doet? Kijk, ik snap dat hij gefrustreerd is doordat zijn mooie, dure bal kapot is, maar het is a) een gebruiksvoorwerp, dus tenzij je het in een vitrinekast zet, kan het verkeerd afgelopen en komen er gebruikssporen op; b) en het is een BAL. Als hij hierover al zo moeilijk doet, weet ik niet hoe dat later in zijn leven gaat. Ja, jouw broertje kan wel meebetalen en wat geld bijleggen, maar het is niet alleen zijn schuld.


    Dit ik zou de smsjes ff bewaren en naar de ouders van D gaan want dit is niet goed, vooral omdat jouw broertje 100 euro wil geven en het lijkt alsof het D. alleen om geld gaat.


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    JufAnk schreef:
    Ik vind het écht een rotstreek. Weten D's ouders überhaupt van wat hun zoon doet? Kijk, ik snap dat hij gefrustreerd is doordat zijn mooie, dure bal kapot is, maar het is a) een gebruiksvoorwerp, dus tenzij je het in een vitrinekast zet, kan het verkeerd afgelopen en komen er gebruikssporen op; b) en het is een BAL. Als hij hierover al zo moeilijk doet, weet ik niet hoe dat later in zijn leven gaat. Ja, jouw broertje kan wel meebetalen en wat geld bijleggen, maar het is niet alleen zijn schuld.

    Zijn ouders weten er normaal gezien niets van. Ik heb het tegen mijn papa gezegd (iets wat mijn broertje echt niet wilde, maar ik vond het wel nodig) en hij heeft nu de ouders van D. ge-sms't en ik hoop dat dit misschien tot een oplossing leidt. Ik vind het zelf ook echt heel rot van D.

    Edit: omg, blijkbaar weten zijn ouders het en keuren ze het goed.

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 19:34 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Etna schreef:
    (...)
    Zijn ouders weten er normaal gezien niets van. Ik heb het tegen mijn papa gezegd (iets wat mijn broertje echt niet wilde, maar ik vond het wel nodig) en hij heeft nu de ouders van D. ge-sms't en ik hoop dat dit misschien tot een oplossing leidt. Ik vind het zelf ook echt heel rot van D.

    Edit: omg, blijkbaar weten zijn ouders het en keuren ze het goed.


    Ik vind het wel apart van die ouders van D dat ze dit goedkeuren. Maar ja, aan de andere kant weet ik ook niet wat D tegen zijn ouders heeft verteld. Misschien kun je aan je vader vragen of hij nog een keer contact op wil nemen met de ouders van D? Wat vind je vader hier trouwens van?


    Physics is awesome

    CarIyIe schreef:
    (...)

    Ik vind het wel apart van die ouders van D dat ze dit goedkeuren. Maar ja, aan de andere kant weet ik ook niet wat D tegen zijn ouders heeft verteld. Misschien kun je aan je vader vragen of hij nog een keer contact op wil nemen met de ouders van D? Wat vind je vader hier trouwens van?

    Mijn broertje heeft het verhaal gisteren eerlijk gezegd, dus ze weten precies wat er gebeurd is.
    Mijn vader zegt dat als ze zo door blijven gaan, mijn broertje D. niet meer mag zien. Hij vindt het helemaal niet oké dat D. 100 euro vraagt, terwijl hij goed genoeg wist dat als je voetbal speelt, een bal kapot kan gaan. Hij was er ook boos om dat D. per se zo'n dure bal moest gebruiken om mee te voetballen.

    Edit: nu wil mijn papa toch schikken met 50 euro, wat ikzelf nog steeds te veel vind, maarja, tis mijn probleem ook niet.

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 20:03 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Etna schreef:
    (...)
    Mijn broertje heeft het verhaal gisteren eerlijk gezegd, dus ze weten precies wat er gebeurd is.
    Mijn vader zegt dat als ze zo door blijven gaan, mijn broertje D. niet meer mag zien. Hij vindt het helemaal niet oké dat D. 100 euro vraagt, terwijl hij goed genoeg wist dat als je voetbal speelt, een bal kapot kan gaan. Hij was er ook boos om dat D. per se zo'n dure bal moest gebruiken om mee te voetballen.


    Goed dat je vader het hele verhaal weet en achter je broertje staat. Zoals anderen al zeiden, een bal kan kapot gaan als je ermee speelt dus ik ben het met de anderen en je vader eens dat D dan niet die bal had moeten mee nemen. Ik begrijp je broertje ook wel, die wil liever niet zijn vriend kwijt. Maar €100 is wel veel geld en het lijkt wel alsof D juist die bal heeft mee genomen. Weet niet of het echt zo is, maar daar lijkt het wel op.


    Physics is awesome

    Dat D per se met die dure voetbal wilde spelen, vind ik zijn eigen verantwoordelijkheid (en schuld). Hij is 17 en op die leeftijd kan hij echt wel zien wat wel en niet verstandig is. Wat ik vooral erg vind, is dat zijn ouders het goedkeuren. Hierin geven ze hun zoon totaal geen eigen verantwoordelijkheidsgevoel mee en dat is echt niet oké. Ik zou het op dit moment misschien zelfs beter vinden als D en K gewoon niet meer met elkaar omgaan, in ieder geval niet tot dit is opgelost. Ja, D kan best een paar euro meebetalen voor een nieuwe bal of weet ik het wat, maar 100 euro gaat te ver. Het was D's keuze om juist me die bal te gaan voetballen, het is zijn eigen bal en ze zijn oud en wijs genoeg om te bedenken dat een bal lek kan gaan. God, wat een onzin dit. D maakt nu misbruik van je broertje.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    JufAnk schreef:
    Dat D per se met die dure voetbal wilde spelen, vind ik zijn eigen verantwoordelijkheid (en schuld). Hij is 17 en op die leeftijd kan hij echt wel zien wat wel en niet verstandig is. Wat ik vooral erg vind, is dat zijn ouders het goedkeuren. Hierin geven ze hun zoon totaal geen eigen verantwoordelijkheidsgevoel mee en dat is echt niet oké. Ik zou het op dit moment misschien zelfs beter vinden als D en K gewoon niet meer met elkaar omgaan, in ieder geval niet tot dit is opgelost. Ja, D kan best een paar euro meebetalen voor een nieuwe bal of weet ik het wat, maar 100 euro gaat te ver. Het was D's keuze om juist me die bal te gaan voetballen, het is zijn eigen bal en ze zijn oud en wijs genoeg om te bedenken dat een bal lek kan gaan. God, wat een onzin dit. D maakt nu misbruik van je broertje.

    Wel even meedelen dat D. een verstandelijke beperking heeft en dat hij wel 17j is, maar zijn mentale leeftijd is ongeveer 15, denk ik. Dus op zich snap ik wel dat hij de waarde van dat geld niet helemaal begrijpt, maar dan vind ik wel dat het wel de job is van zijn ouders om hem een beetje in het oog te houden. Ik begrijp hoe dan ook niet dat ze hem zo'n dure bal kopen.

    [ bericht aangepast op 9 juli 2018 - 20:17 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Juridisch gezien heeft D. wel gelijk, als iemand iets stukmaakt van jou moet diegene dat vergoeden. Echter worden dan de ouders aangesproken, en niet een 14-jarige. Maar verder doet het er volgens mij niet meer toe, want die D. die wil blijkbaar gewoon geld omdat hij geld wil, niet omdat hij van slag is vanwege die bal.


    "She was fury, she was wrath, she was vengeance."

    Je broer heeft hem kapot gemaakt, dus ik denk dat het redelijk is dat hij honderd euro betaalt. Wel is hij nog maar zo jong en heeft hij dat geld niet. Ik zou dan of je ouders laten voorschieten of het in termijnen betalen of misschien toch wat minder in ruil voor wat klussen? Het zou iig zonde zijn als hij zijn xbox etc. gaat verkopen -tenzij hij die nooit meer gebruikt ofc-.

    Ik hoop dat jullie eruit komen, succes!


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Muizlet schreef:
    Je broer heeft hem kapot gemaakt, dus ik denk dat het redelijk is dat hij honderd euro betaalt. Wel is hij nog maar zo jong en heeft hij dat geld niet. Ik zou dan of je ouders laten voorschieten of het in termijnen betalen of misschien toch wat minder in ruil voor wat klussen? Het zou iig zonde zijn als hij zijn xbox etc. gaat verkopen -tenzij hij die nooit meer gebruikt ofc-.

    Ik hoop dat jullie eruit komen, succes!


    Hij heeft de bal niet gepakt en hem op een spiets geduwd. Hij schoot de bal en die kwam op een spiets terecht, dat kan gebeuren. De bal had even goed misschien in water terecht kunnen komen of bij iemand op het dak van de schuur. Dan was ie de bal kwijt geweest. Ding is dat kan gebeuren als je met een bal een sport buiten gaat doen.


    Physics is awesome

    Muizlet schreef:
    Je broer heeft hem kapot gemaakt, dus ik denk dat het redelijk is dat hij honderd euro betaalt. Wel is hij nog maar zo jong en heeft hij dat geld niet. Ik zou dan of je ouders laten voorschieten of het in termijnen betalen of misschien toch wat minder in ruil voor wat klussen? Het zou iig zonde zijn als hij zijn xbox etc. gaat verkopen -tenzij hij die nooit meer gebruikt ofc-.

    Ik hoop dat jullie eruit komen, succes!


    Dan vind ik dat D. ook 50 euro had moeten betalen voor de bal die hij van K kapot heeft gemaakt. Want die is tot heden niet betaald, of dan kan er tenminste 50 euro van hoeveel de bal nu waard is af, want anders komt D er wel mee weg. Want D heeft in eerste instantie ook een bal van K kapot gemaakt dus het zou oneerlijk zijn als K wel 100 euro moet betalen terwijl D voor de kapotte bal van K niks hoefde te betalen. Natuurlijk is het zonde dat de bal stuk is maar ik denk niet dat K hem expres heeft gespiest.

    [ bericht aangepast op 10 juli 2018 - 12:22 ]


    Without me, his world will go on turning. A world that's full of happiness, that I have never known

    Een voetbal van 150 euro? Je zou zoveel geld over hebben voor een fucking bal.

    Anyway.. Ik vind dit niet jouw broertje's schuld. Die bal was van D en hij heeft toegezegd om met die bal te gaan spelen. Dat is dus zijn verantwoordelijkheid. Hij had ook kunnen zeggen: "Nee, beter doen we dat niet, want deze bal is belachelijk veel geld waard". Dit soort dingen gebeuren nou eenmaal wanneer twee kinderen gaan voetballen. Hoort erbij. Dat is ook de reden dat de meeste mensen geen voetbal aanschaffen van 150 euro, echt seriously :').


    ars moriendi