• Ik heb binnenkort de kans om met een collega twee dagen één van deze twee steden te bezoeken, maar we weten niet zo goed welke. Help kiezen pls D:

    Florence of Milaan?

    17.6% (3 stemmen)
     
    Milaan

    82.4% (14 stemmen)
     
    Florence


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ben in beide steden nog nooit geweest, dus ik kan je niet helpen sorry. Maar in ieder geval hoop ik dat jullie het naar je zin gaan hebben daar!


    Zoek en je zult vinden. Vindt je het niet, dan is het zoek.

    Ligt eraan wat je wilt gaan doen. Wil je shoppen ga dan naar Milaan en als je van cultuur houdt zou ik naar Florence gaan. ikzelf vind Florence geweldig, maar ik ben eigenlijk nog nooit in Milaan geweest


    wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

    Ik ben in Firenze geweest en dat vind ik echt de moeite waard! Er is echt veel cultuur EN JE KUNT ER DAVID GAAN BEZICHTIGEN. Verder is de ledermarkt er ook wel tof en je kunt zo'n heel hoge toren binnen, waardoor je een heel mooi zicht hebt op de stad (zijn wel veel trappen haha). Milaan ken ik alleen omdat het een echte shop-stad is, maar ik ben er nog nooit geweest. Iig is Firenze wel echt een stad die je ooit gezien moet hebben (: Als je jezelf op voorhand een beetje informeert, is het volgens mij nog leuker, dan weet je bv ook de verhalen achter de beelden die je daar terugvindt. Maar ja, ligt er dus aan wat je interesses zijn (:


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    En nog steeds kan ik niet de uitslag zien zonder zelf te stemmen D:


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik ben zelf in beide geweest en mijn voorkeur gaat uit naar Florence, je hebt er cultuur, een geweldige sfeer en je kunt er stukken betaalbaarder shoppen. Milaan is veel te overrated als je het mij vraagt en shoppen kun je er doen als je toevallig een loterij wint 🤔


    You were born original, don't die as a copy.

    Texel schreef:
    En nog steeds kan ik niet de uitslag zien zonder zelf te stemmen D:



    En persoonlijk zou ik gaan voor Florence. Je ziet daar heeel mooi de Renaissance terug die daar immers is begonnen en de stad ademt gewoon cultuur uit. Milaan is ook een prachtige stad (I mean, die kathedraal damn), maar Florence vind ik gewoon net wat interessanter (en Inferno van Dan Brown speelt zich af in Florence, dus dat is ook wel leuk haha).

    Nu is Florence wel een stad waar je misschien de tijd voor zou willen nemen, en dan is Milaan weer wat geschikter voor een citytrip van 2 dagen.


    I just caught the wave in your eyes

    Sowieso Florence. Echt zo'n geweldige stad. <3

    Oké, ik ben hier de enige die Milaan zegt but here me out.
    Je hebt 'maar' twee dagen. Wil dat zeggen dat je dan dag 1 land en dag 2 al terug weggaat of reken je de vertrek dag niet mee?
    Sowieso vind ik Firenze een interessantere stad om naar te gaan citytrippen, maar niet op twee dagen.
    Als je voor cultuur gaat, dan lijkt Milaan me een interessantere optie om op twee dagen te doen. Het ding is dat Firenze zo een grote, invloedrijke stad was in de geschiedenis, dat er dan ook heel veel cultuur te bezichtigen is. Een museum gaan bezoeken kost je al makkelijk een halve dag tot misschien zelfs wel een dag, want de collecties daar zijn enorm. En dan heb je nog niet niet eens de prachtige gebouwen over de stad heen gezien.
    Daarom zou ik zeggen: Kies Milaan en ga naar Firenze als je vier of vijf dagen kan gaan en alles kan zien met genoeg tijd. Want het is echt een stad zoals Rome, waarbij er zo'n groot aanbod is dat het gewoon jammer is als je het niet allemaal kan zien. Want als je dan daarna nog eens gaat om meer te zien, dan 'verspil' je eigenlijk wat geld van vlieg en hotelkosten. (Als je zoveel mogelijk landen en steden wilt bezoeken bijv.)


    A to the Z

    Ik snap niet dat mensen zeggen dat je meerdere dagen nodig hebt voor Florence, persoonlijk ben ik er wel al meerdere keren een dagdeel geweest omdat we altijd in de buurt op vakantie gaan.....maar bijna altijd zien we dezelfde dingen daar. Tenzij je twintig musuems inwilt, maar dat doen wij nooit en dan is het allemaal prima te belopen?


    You were born original, don't die as a copy.

    ^ maar is dat niet omdat je telkens maar een dagdeel gaat dat je telkens hetzelfde gaat bekijken? Florence is inderdaad net zoals Rome (zoals Pixielisje al zei), je moet daar echt de tijd voor nemen. Je kunt er volgens mij een maand rondlopen en nog lang niet alles gezien hebben. De kunst en cultuur zit namelijk overal, bijna in elke stoeptegel. Ik denk dat het zonde is als je geld besteedt aan zo'n stad en niet optimaal gebruik maakt van wat die stad je te bieden heeft.
    Ik vind Florence interessanter dan Milaan, maar vanwege de beperkte tijd zou ik toch voor Milaan gaan omdat dat toch, zoals ik al eerder heb gezegd, meer een citytrip stad is dan Florence.

    [ bericht aangepast op 7 juli 2018 - 22:23 ]


    I just caught the wave in your eyes

    SPECS schreef:
    Ik snap niet dat mensen zeggen dat je meerdere dagen nodig hebt voor Florence, persoonlijk ben ik er wel al meerdere keren een dagdeel geweest omdat we altijd in de buurt op vakantie gaan.....maar bijna altijd zien we dezelfde dingen daar. Tenzij je twintig musuems inwilt, maar dat doen wij nooit en dan is het allemaal prima te belopen?

    Wij deden er ook 'maar' een dag over. Maar ik denk dat je wel 2 dagen gevuld zou krijgen als je echt een cultuurmens bent.


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Hmmm ja misschien wel maar dat weet ik niet, ik herinner me de winkelstraat, de goudenbrug, het plein met dat grote naakte beeld (krul), verschillende kerkjes, een schildersplein e.d.....we lopen wel veel op zo'n dag hoor hahaha.


    You were born original, don't die as a copy.

    Nou ja het hangt ook wel af wat voor een type persoon je bent. Ben je degene die een blik werpt op een schilderij en dan direct doorgaat naar het volgende? Of bekijk je alles uitvoerig en sta je er echt goed genoeg bij stil, verwonderd over het verleden?
    Ik ben echt een cultuurmens in hart en ziel. Ik heb de helft van het Brusselse Jubelpark museum bekeken op 1 dag. En de andere helft moet ik nog eens gaan bekijken. Ik kan over kleine musea ook twee uur doen om alles goed te zien.
    Dus als je zoals mij bent, ga dan naar Milaan en ga later naar Firenze als je tijd genoeg in kan plannen ervoor. Als je niet zo bent en niet een aantal musea wilt doen, ga dan gerust naar Firenze en kies er de hoogtepunten uit. Vervelen zal je je iig niet en je weet dat je waar krijgt voor je geld want het zijn de echte mustsees.

    Verder - no tea no shade hier - denk ik dat je dan wel veel voorbij loopt, Specs? Als je altijd dezelfde dingen ziet in Firenze, dan valt je toch elke keer hopelijk meer zaken op? Firenze is zó gedetailleerd.
    De gemiddelde toerist ziet de renaissancebeelden staan en vind ze mooi. Maar het gaat hem zelf tot in de symboliek en de opstelling, die je uitvoerig kan bekijken als je genoeg tijd hebt om te blijven staan en te genieten.
    Ik geef maar even twee voorbeelden van op de Piazza Signoria:
    - 'Perseus met het hoofd van Medusa' is een standbeeld dat volledig in één stuk gegoten is in het brons (echt impressionant!). Die is gemaakt ná de David van Michelangelo (die buiten in kopie staat en een ode is aan de zelfbewuste man van de Republiek Firenze). Het is een poging om Michelangelo te overtroeven. En waar staat Perseus? Schuin voor de David. En de ogen van Medusa, van wie gezegd wordt dat ze zelfs ná de dood nog mensen in steen kan veranderen, staren recht naar David.
    - Datzelfde beeld van Perseus is ook een messteek richting een ander beeld dat op de Piazza staat, namelijk Judith en Holofernes. Dat beeld is gemaakt in opdracht van ene familie om te tonen dat ze het voor het zeggen hadden in Firenze en wonnen van de andere familie. Later keren de rollen om en heeft de andere familie het weer voor het zeggen, dus vraagt men een beeld die het tegenovergestelde toont namelijk de man die wint, en de vrouw die onthoofd wordt. Die beelden staan natuurlijk ook dicht bij elkaar.
    Allemaal details, maar zo'n leuke zaken om op te merken! Firenze is echt een stad waarbij een gids echt een meerwaarde is ook.


    A to the Z

    Pixielisje schreef:
    Nou ja het hangt ook wel af wat voor een type persoon je bent. Ben je degene die een blik werpt op een schilderij en dan direct doorgaat naar het volgende? Of bekijk je alles uitvoerig en sta je er echt goed genoeg bij stil, verwonderd over het verleden?
    Ik ben echt een cultuurmens in hart en ziel. Ik heb de helft van het Brusselse Jubelpark museum bekeken op 1 dag. En de andere helft moet ik nog eens gaan bekijken. Ik kan over kleine musea ook twee uur doen om alles goed te zien.
    Dus als je zoals mij bent, ga dan naar Milaan en ga later naar Firenze als je tijd genoeg in kan plannen ervoor. Als je niet zo bent en niet een aantal musea wilt doen, ga dan gerust naar Firenze en kies er de hoogtepunten uit. Vervelen zal je je iig niet en je weet dat je waar krijgt voor je geld want het zijn de echte mustsees.

    Verder - no tea no shade hier - denk ik dat je dan wel veel voorbij loopt, Specs? Als je altijd dezelfde dingen ziet in Firenze, dan valt je toch elke keer hopelijk meer zaken op? Firenze is zó gedetailleerd.
    De gemiddelde toerist ziet de renaissancebeelden staan en vind ze mooi. Maar het gaat hem zelf tot in de symboliek en de opstelling, die je uitvoerig kan bekijken als je genoeg tijd hebt om te blijven staan en te genieten.
    Ik geef maar even twee voorbeelden van op de Piazza Signoria:
    - 'Perseus met het hoofd van Medusa' is een standbeeld dat volledig in één stuk gegoten is in het brons (echt impressionant!). Die is gemaakt ná de David van Michelangelo (die buiten in kopie staat en een ode is aan de zelfbewuste man van de Republiek Firenze). Het is een poging om Michelangelo te overtroeven. En waar staat Perseus? Schuin voor de David. En de ogen van Medusa, van wie gezegd wordt dat ze zelfs ná de dood nog mensen in steen kan veranderen, staren recht naar David.
    - Datzelfde beeld van Perseus is ook een messteek richting een ander beeld dat op de Piazza staat, namelijk Judith en Holofernes. Dat beeld is gemaakt in opdracht van ene familie om te tonen dat ze het voor het zeggen hadden in Firenze en wonnen van de andere familie. Later keren de rollen om en heeft de andere familie het weer voor het zeggen, dus vraagt men een beeld die het tegenovergestelde toont namelijk de man die wint, en de vrouw die onthoofd wordt. Die beelden staan natuurlijk ook dicht bij elkaar.
    Allemaal details, maar zo'n leuke zaken om op te merken! Firenze is echt een stad waarbij een gids echt een meerwaarde is ook.


    Jaaa precies dit, als je al die verhalen weet achter het tot stand komen van de kunst (en sommige "roddels") gaat een stad echt leven. Sowieso hoef je kunst niet in musea te zoeken, ook de architectuur van de gebouwen is mooi om te bekijken en daar zitten ook allemaal verhalen achter. En natuurlijk die prachtige koepel waarop de koepel van de Sint Pieter (van Michelangelo) is gebaseerd (de dubbele schaal-constructie).

    [ bericht aangepast op 7 juli 2018 - 22:54 ]


    I just caught the wave in your eyes