• Ik wil graag jullie mening.

    Ik ga een week op kamp met scouting en ben de ehbo'er, de enige met diploma op scouting. In kader van privacywet hebben wij behoorlijk wat aangepakt. Echter zag ik in het draaiboek dat je alleen van je eigen groep de bijzonderheden weet. Ik als ehbo'er vroeg daarop aan de kampcommissie of ik een lijstje mag ivm allergieën.

    Zij zijn het er mee eens dus ik de secretaris erover gemaild. Deze doet nu heel moeilijk. Alle Kindinfo moet in gesloten enveloppen zo ook allergie. Ik gaf hierbij aan het uit belang van het kind en mijn handelen het erg belangrijk is om dit te weten. Als ik dit niet krijg prima, ben ik geen ehbo'er.

    Nu is er (zonder dat het gezegd is tegen mij) mijn mail doorgespeeld aan de persoon die de privacy doorvoerd. (Note. We zijn allemaal simpele zielen die er niet heel veel vanaf weten).

    Zij zegt dat het in een gesloten envelop wel kan. Waarop ik misschien vrij bot zeg. Als iemand half dood bloed ga ik geen envelop open trekken ik moet gelijk kunnen handelen. Er was vorig jaar iemand op kamp met wespenallergie. Hiervan was ik niet op de hoogte. Ben daar toen boos over geworden want er is een verschil tussen angel eruit halen en zalf smeren of epip3n moeten zoeken en ambulance bellen.

    Ik ben verantwoordelijk voor kinderen en medestaf.
    Echter is er nu een mega discussie begonnen en hebben we zaterdag gesprek want het dreigt uit de hand te lopen dus ben ik wel benieuwd wat jullie mening is.

    Mag een ehbo'er deze info en heb ik gelijk ?


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Jij hebt gelijk. Wat een gezeik over privacy. Het gaat hier over serieuze zaken, niet over gevoelige foto's of zo, jezus. Natuurlijk moet jij een lijst hebben wie welke allergie heeft.


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Ik vind van wel. Zeker over alergieen. Niet iedereen moet het weten maar jij als ehbo’er wel. Anders kan je inderdaad niet handelen. Of handel je telaat en ben jij ook verantwoordelijk en dat lijkt me niet de bedoeling. Misschien dat je op internet zelf wat kan opzoeken hoe en wat? En zelf info in winnen zodat je wat ‘bewijzen’ hebt x


    When you spend so long trapped in darkness, you find that the darkness begins to stare back. - Sarah J Maas

    Malikx schreef:
    Ik vind van wel. Zeker over alergieen. Niet iedereen moet het weten maar jij als ehbo’er wel. Anders kan je inderdaad niet handelen. Of handel je telaat en ben jij ook verantwoordelijk en dat lijkt me niet de bedoeling. Misschien dat je op internet zelf wat kan opzoeken hoe en wat? En zelf info in winnen zodat je wat ‘bewijzen’ hebt x


    Ik heb scouting Nederland al gemaild met de vraag hoe zij ermee omgaan en mijn vader gaat iemand op zijn werk vragen.

    Had ook voorgesteld het te geven en daarna in gesloten envelop bij de EHBO kist maar dan weet ik dat voor mij zelf.


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Stel je voor dat mensen moeilijk gaan doen als ze bepaalde info moeten geven aan de dokter.
    ''Mevrouw, ik moet in uw medische gegevens kijken welke allergieën u heeft.''
    ''DAT IS PRIVACY SCHENDING! IK KLAAG U AAN!''

    Like, wtf.

    Natuurlijk heb jij recht op die info, wat een gezever is dit nu weer?


    Queer zijn is gewoon alles

    Debbaut schreef:
    Natuurlijk heb jij recht op die info, wat een gezever is dit nu weer?

    Dat was mijn gedachten ook.

    Nu is het onder de wet dat alle privacy gevoelige zaken 8n gesloten enveloppen moeten ipv in een open map open in een tent. Bit like als ze willen trekken ze hem gewoon open haha. Het gaat erom als ze hem. Nodig hebben je op moet schrijven waarin zodat je dat kunt verantw99rden


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Wat belachelijk, zeg. Ik snap dat het niet voor iedereen te zien mag/moet zijn, maar jij als EHBO'er hebt wel wat anders aan je hoofd als er een kind half dood ligt te gaan dan voorzichtig een enveloppe te openen. Ik zou het simpel voorstellen: alleen jij (en eventueel de directie) kunnen bij die gegevens, maar de rest van de mensen niet. Dan wordt het voor enkele mensen beschikbaar, maar kan de 'gewone leider' er niet bij. Jij hebt snel die gegevens nodig.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ow, ik heb hier verstand van :'D! Ik volg Medische Techniek als studie en we werken al een tijdje met de nieuwe privacy wet (zorg is namelijk extra streng) .

    Ik snap de gedachten: je kan iemand's medische gegevens niet zien tot dat het jouw 'patiënt' is. Aan de andere kant ben je EHBO's en heb is het van levensbelang dat je deze medische gegevens moet weten. (Ook vind ik het gesloten envelop niet echt efficiënt, maar ik zie zelf ook niet meteen een makkelijke oplossing daarvoor.)

    Er is eigenlijk een hele simpele oplossing: vraag toestemming aan de ouders/verzorgende of de EHBO's de medische gegevens van de kind mag inzien. Dit kan simpel gedaan worden door het versturen van een brief(of meegeven aan het kind), waarbij een van de ouder of verzorgende een handtekening plaats voor toestemming. Bij toestemming mogen de EHBO's de medische gegevens inzien, ook al heeft er nog geen incident plaats gevonden. Daarbij kan je de ouders/verzorgende ook garanderen dat de kans op incidenten kleiner wordt.
    De medische gegevens kunnen dan gewoon volgens de regels in de gesloten envelop blijven, maar dan hebben jullie wel de kennis over iedereens allergieën.


    Seasons will change, but I shall remain

    Aventia schreef:
    Ow, ik heb hier verstand van :'D! Ik volg Medische Techniek als studie en we werken al een tijdje met de nieuwe privacy wet (zorg is namelijk extra streng) .

    Ik snap de gedachten: je kan iemand's medische gegevens niet zien tot dat het jouw 'patiënt' is. Aan de andere kant ben je EHBO's en heb is het van levensbelang dat je deze medische gegevens moet weten. (Ook vind ik het gesloten envelop niet echt efficiënt, maar ik zie zelf ook niet meteen een makkelijke oplossing daarvoor.)

    Er is eigenlijk een hele simpele oplossing: vraag toestemming aan de ouders/verzorgende of de EHBO's de medische gegevens van de kind mag inzien. Dit kan simpel gedaan worden door het versturen van een brief(of meegeven aan het kind), waarbij een van de ouder of verzorgende een handtekening plaats voor toestemming. Bij toestemming mogen de EHBO's de medische gegevens inzien, ook al heeft er nog geen incident plaats gevonden. Daarbij kan je de ouders/verzorgende ook garanderen dat de kans op incidenten kleiner wordt.
    De medische gegevens kunnen dan gewoon volgens de regels in de gesloten envelop blijven, maar dan hebben jullie wel de kennis over iedereens allergieën.


    Het probleem is dat we geen tijd meer hebben voor nog meer brieven en nog meer handtekeningen. Wij merken dat ouders het al zo raar vinden al die brieven en gedoe en qua tijd is het niet meer haalbaar


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    Natuurlijk heb jij gelijk! Toen ik op mijn stage-plek stond, had ik ook alle informatie over mijn bewoners. Dat lijkt me niet meer dan normaal, als je hen een volledige begeleiding wil bieden. Goed dat je voor jezelf bent opgekomen!


    “Moonlight drowns out all but the brightest stars.” - Tolkien

    Aventia schreef:
    Er is eigenlijk een hele simpele oplossing: vraag toestemming aan de ouders/verzorgende of de EHBO's de medische gegevens van de kind mag inzien. Dit kan simpel gedaan worden door het versturen van een brief(of meegeven aan het kind), waarbij een van de ouder of verzorgende een handtekening plaats voor toestemming. Bij toestemming mogen de EHBO's de medische gegevens inzien, ook al heeft er nog geen incident plaats gevonden. Daarbij kan je de ouders/verzorgende ook garanderen dat de kans op incidenten kleiner wordt.
    De medische gegevens kunnen dan gewoon volgens de regels in de gesloten envelop blijven, maar dan hebben jullie wel de kennis over iedereens allergieën.


    This. En probeer je te bedenken dat de organisatie hier ook niet al te blij mee zal zijn, maar zij kunnen gigántische boetes en problemen krijgen als ze gewoon zeggen 'ja oké je mag het inzien, hier'. Dit ligt echt buiten hun macht.


    IrishNialler schreef:
    (...)

    Het probleem is dat we geen tijd meer hebben voor nog meer brieven en nog meer handtekeningen. Wij merken dat ouders het al zo raar vinden al die brieven en gedoe en qua tijd is het niet meer haalbaar


    Das jammer D:. Misschien is het wel handig voor de toekomst, want in principe heb je die toestemming dan ook voor gewone scouting bijeenkomsten. Ben jij tijdelijke EHBO'er of vaste? Anders zou ik het oppakken na de kamp. Een sneller manier is mondeling toestemming vragen als de ouders de kinderen brengen en dit eventueel noteren. Niet helemaal effectief, maar het is iets.
    Het is een lastige kwestie, naar mijn mening horen jullie het gewoon in te zien. Een dokter hoeft ook geen toestemming te vragen om iemands medisch dossier te zien.


    Seasons will change, but I shall remain

    Aventia schreef:
    (...)

    Das jammer D:. Misschien is het wel handig voor de toekomst, want in principe heb je die toestemming dan ook voor gewone scouting bijeenkomsten. Ben jij tijdelijke EHBO'er of vaste? Anders zou ik het oppakken na de kamp. Een sneller manier is mondeling toestemming vragen als de ouders de kinderen brengen en dit eventueel noteren. Niet helemaal effectief, maar het is iets.
    Het is een lastige kwestie, naar mijn mening horen jullie het gewoon in te zien. Een dokter hoeft ook geen toestemming te vragen om iemands medisch dossier te zien.


    Ik ben vast. Voorheen was er niemand maar ik neem mijn taak erg serieus. Ik check 2x per jaar de EHBO spullen en zorg dat alles aanwezig is.

    @sattler dit weet ik. Ik heb daarom in mijn eerste mail voorgesteld om mij ze te laten inzien en weg te steken in een envelop en alleen mocht ik het even kwijt zijn of iets te pakken maar alles werd gelijk keihard afgewezen


    Change is for weirdos ~ Niall Horan

    IrishNialler schreef:
    (...)

    Ik ben vast. Voorheen was er niemand maar ik neem mijn taak erg serieus. Ik check 2x per jaar de EHBO spullen en zorg dat alles aanwezig is.

    @sattler dit weet ik. Ik heb daarom in mijn eerste mail voorgesteld om mij ze te laten inzien en weg te steken in een envelop en alleen mocht ik het even kwijt zijn of iets te pakken maar alles werd gelijk keihard afgewezen


    Ja, omdat er eigenlijk geen enkele manier is om om de privacy wet heen te dansen. Daarvoor moet echt toestemming gegeven worden door de ouders zelf. Hoe stom ook. Dus de organisatie kan helaas ook niet half/half gaan werken.


    Sattler schreef:
    (...)

    Ja, omdat er eigenlijk geen enkele manier is om om de privacy wet heen te dansen. Daarvoor moet echt toestemming gegeven worden door de ouders zelf. Hoe stom ook. Dus de organisatie kan helaas ook niet half/half gaan werken.


    Dit helaas, hoe stom het ook is :c.


    Seasons will change, but I shall remain