• Op het PTA (Programma van Toetsing en Afsluiting) van biologie worden de volgende vragen gesteld. Aangezien ik moeite heb met dit schoolvak leek het mij een goed idee om het hier te vragen.

    Zijn de volgende vragen juist of onjuist?
    1. De rugspieren zijn bevestigd aan de tussenwervelschijven.
    2. Bij een gescheurde spier is een pees losgescheurd van het bot.
    3. Bij een tennisarm is een ontsteking van de aanhechtingsplaats van een elleboogspier.
    4. Een verzwikking is een kneuzing van het gewricht.

    Edit:
    5. Loopt een koe op de tenen, de toppen van de tenen of op de hele voetzool?

    Ik zou het erg waarderen als jullie mij op zijn minst met één vraag uit de brand kunnen helpen. Alvast bedankt!

    [ bericht aangepast op 15 juni 2018 - 18:53 ]

    2 is iig niet juist, een gescheurde spier of pees zijn twee aparte dingen.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    Ik heb btw nog nooit gehoord van een spier die geheel is doorgescheurd, ik denk dat er dan een scheur in zit maar niet helemaal.


    Als je altijd jong bent, heb je nooit een jeugd.

    1. Fout.
    2. Fout.
    3. Deze weet ik niet, maar het internet wel, vermoed ik :') Edit: het internet zegt een overbelasting, geen ontsteking. (En toch zie ik bij de behandeling NSAID's staan, die ontstekingsremmers zijn, maar ik neig toch meer naar fout.)
    4. Als een verzwikking een synoniem is voor verstuiking wel :') Edit: het zijn synoniemen, dus juist.
    5. Dat is een heel vreemde vraag, ik denk de hele voetzool. Heeft een koe zelfs tenen? Ah wait, de anatomie van de voet van een koe is wel anders dan bij mensen, dus misschien wel? Idk, wat zijn de tenen van een koe zelfs XD

    [ bericht aangepast op 15 juni 2018 - 19:14 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Muizlet schreef:
    Ik heb btw nog nooit gehoord van een spier die geheel is doorgescheurd, ik denk dat er dan een scheur in zit maar niet helemaal.

    Een pees kan btw wel volledig afscheuren, maar dat is sws geen spierscheur meer :') Van een volledig doorgescheurde spier heb ik ook nog nooit gehoord.

    [ bericht aangepast op 15 juni 2018 - 19:07 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    5. Volgens mij is het bij een koe hetzelfde als bij een paard en loopt ‘ie eigenlijk op z’n tenen (nagels zelfs; de hoeven)


    I just caught the wave in your eyes