Ik heb meerdere zelfmoorden meegemaakt en nog nooit zulke dramatische, overdreven reacties gezien (ik bedoel, het heeft een enorme, definitieve impact, daar niet van, maar niemand doet zulke vreemde dingen als hier gebeuren. I mean, kop op guys, Clay die random aangereden wordt ofzo? Whut the actual fack. Een pop die opgehangen wordt? U fk kidding me?). Deze serie probeert een punt te maken die niet bestaat. Waar is Hannahs depressie? Ik heb hem nergens gezien. Mensen blamen voor je zelfmoord? Dat kan helemaal niet. Ja, gebeurtenissen hebben impact, maar depressie en zelfmoord zijn altijd ook een gevoel dat in je zit en die je alleen maar kan verhelpen met de juiste hulp. En dat is bij iedereen zo. Het is nooit alleen maar gebeurtenissen. Het is wat het met je doet, niet alleen dat het gebeurt is.
Dus dat Hannah wel mensen de schuld geeft vind ik heel apart en ik vraag me af of ze misschien een psychische afwijking heeft die ze in de serie niet laten zien, want het is geen normaal gedrag.
En niet kut bedoelt ofzo, maar mensen reageren nooit zo op een zelfmoord. De meeste mensen in de school zullen het slachtoffer niet kennen en na een paar dagen te praten over de heftige gebeurtenis, zullen ze doorgaan en er nog maar af en toe over na denken.
Naasten en vrienden zullen ook echt op een gegeven moment proberen te gaan. En het klinkt misschien hard, maar niemand zal zoveel moeite doen om het verhaal van een overleden meisje af te slaan of te vervormen of wat dan ook. Mensen zullen er een mening over hebben en het proberen te begrijpen, maar al het drama wat zich hier en met name in seizoen twee voordoet gebeurt niet. Ook niet als iemand bekend dat hij/zij verkracht is. Ja, er zullen negatieve meningen over komen, maar niemand zal een pop op hangen voor iemands deur of foto's in iemands kluisje stoppen met '.... was niet de enige'. Dat gebeurt gewoon niet. Niemand steekt zoveel moeite in een dood iemand behalve geliefde van die persoon, maar die zullen niet zo snel zulke vreemde dingen doen.
Daarbij, heeft Clay een psychose ofzo? Ik ken namelijk niemand die dode mensen voor zich ziet die tegen hem/haar praten en steeds overal zijn. Ja, soms denk je aan iemand of zie je iemands gezicht voor je. Soms denk je iemand te zien maar is het iemand anders. Maar hoe hij het ziet? Dat klinkt echt alsof hij psychotisch is en zal ook niet zo snel in het echt gebeuren.
Bij elkaar, ik ben gestopt met kijken na aflevering vier ofzo omdat het me echt alleen maar boos maakte.