Vanserra schreef:
(...)
Dit is wel een goede tip! Heb je ook nog aanraders voor gespreksonderwerpen? Mijn introverte ik ligt namelijk al in een hoekje te huilen bij alleen al het idee aan hospiteren...
Ehm, studies zijn altijd een goede om mee te openen. Als je als hospiteerder bij de "hospiteerhosts" aankomt is het helemaal niet vreemd om te vragen naar wat voor studie zij zelf doen. Misschien heb je gelijkenissen en kun je het daar over hebben. Als jullie allebei wat anders doen, kun je interesse tonen in zijn/haar studie en vervolgens wat over je eigen studie vertellen. Ik denk dat een balans tussen interesse tonen in de ander en daarnaast ook wat van jouw persoonlijkheid laten zien belangrijk is tijdens zo'n hospiteersessie. Dan weten zij ook wie ze potentieel in huis halen maar voelen ze ook dat je zelf ook geïnteresseerd bent in hen.
Vervolgens gaat zo'n gesprek vaak vanzelf wel ergens naartoe. Andere goede openers zijn bijvoorbeeld om een opmerking of grapje te maken over iets wat je ziet in de kamer. In studentenhuizen/woningen hangen vaak wel domme, onnozele dingen aan de muur bijvoorbeeld. Maak daar een geintje over en breek het ijs op die manier. Ook kun je iemand complimenteren met hoe deze persoon eruit ziet of gekleed is, maar dit zou ik wel alleen doen als je daadwerkelijk vindt dat hij of zij iets tofs heeft (leuke laarzen, een gaaf kapsel, whatever). Mensen prikken er heel snel doorheen als je dit faket haha.
Verder zou ik ook proberen te zorgen dat ze je gaan onthouden. Misschien door een goed gesprek over iets anders dan alleen het hospiteren, misschien door een grappige opmerking, misschien door het spontane dansje dat je deed etc. Probeer echt de beste versie van jezelf te zijn op zo'n avond. Wees geen muurbloempje en be memorable op jouw manier.
Oh, en nog een kleine tip: ga niet als eerste van zo'n hospiteergroep weg. Ik zorgde er destijds voor dat ik sowieso tot het einde bleef zitten. Misschien kut als je daar geen zin in hebt, maar ik had zelf het gevoel dat ik op die manier een streepje voor had bij de mensen die wel eerder vertrokken. Je geeft dan een signaal af dat je echt determined bent om die kamer te bemachtigen.
Hoop dat je hier wat mee kan! Ik ben ook geen expert, maar mijn ex-klasgenoten en ik hebben samen in dit circuit gezeten en hier dus veel over uitgewisseld onderling haha.
[ bericht aangepast op 7 mei 2018 - 17:25 ]
ars moriendi