• De stelling van deze week luidt:
    Kinderen zouden in scholen gratis fruit moeten krijgen.

    (dit is niet mijn mening, ik plaats alleen de stelling)

    [ topic verplaatst door een moderator ]


    How lucky I am to have something that makes saying goodbye so hard.

    Hm, wel een goede. Maar in "mijn tijd" gaven alle ouders standaard fruit mee aan hun kinderen voor de "fruitpauze" die wij altijd hadden. Dus deels vind ik het niet meer dan normaal dat je je kind een appeltje of banaantje meegeeft naar school. Toch een stukje eigen verantwoordelijkheid van ouders.


    ars moriendi

    Wel als de desbetreffende school het de kinderen verplicht om fruit te eten en ander voedsel niet bepaald toegestaanis. Aangezien dit op sommige scholen gebeurt. Dus eens in die zin.

    Maar op de scholen die niet moeilijk doen vind ik het eigenlijk niet erg nodig. Tis handig als een kind een stukie fruit kan pakken in de pauze, maar hierbij vind ik dat de ouders er inderdaad ook wel voor kunnen zorgen dat t kid voldoende voedsel mee krijgt.


    • It is often the biggest smile, that is hiding the saddest heart. •

    Het idee is goed (vooral voor ouders die het niet zo belangrijk vinden) Maar wie gaat het financieren? De overheid? De school? De ouders?
    Fruit kost geld, dus iemand moet het financieren...


    The thing you do mean something to people -Ncis

    Gratis misschien niet, maar het zou toch (veel) minder mogen kosten dan de ongezonde alternatieven. In het middelbaar kon je bij mijn school ook appels aankopen, maar die scheelden 10 cent met de wafels die ze ook verkochten. Dan neemt niemand fruit als tussendoortje. Hoewel de verantwoordelijkheid inderdaad ook wel deels ligt bij de ouders, die even goed fruit in plaats van een koek kunnen meegeven aan hun kinderen.


    Ex astris, sciencia

    Nee, ik weet niet zo goed waarom dat de verantwoordelijkheid van school zou moeten zijn. Kijk als je als school een kantine hebt dan moet je fruit bieden, maar ik snap wel dat dat niet gratis kan zijn. Je kunt het wel aantrekkelijker maken voor middelbare scholieren of zo om fruit te kopen. Misschien met lekkere fruitsalades tegen een goeie prijs. In ieder geval niet naast de broodjes kroket leggen enzo :')


    Normaal is het gemiddelde van alle afwijkingen

    Op de basisschool had ik wel altijd gratis fruit. Ik weet niet meer hoe dat programma heette, maar op dinsdagen en donderdagen kreeg iedereen dan een stuk fruit (dat je moest opeten, rip 6-jarige ik die geen tomaten lustte)

    Lijkt me wel een prima idee als ze een kist appels of bananen in de aula leggen om te pakken. Desnoods alleen op bepaalde dagen, stel dat de kosten te hoog oplopen.

    En dat de ouders verantwoordelijkheid hebben, vind ik ook, maar ik ken een gezin waarvan de alleenstaande moeder zelf geen fruit of groenten lust en daarom de kids ook nooit gezonde dingen mee heeft gegeven. Ze weigert het zeg maar te kopen, want frikandellen e.d. zijn goedkoper (subtiele shade tussendoor, geef die kinderen gewoon banaan of komkommers als zij het wel lusten)


    She was acting pretty, thought she owned the city. Someone should've told her that pretty ain't a job.

    Het principe lijkt me goed, maar het is een ondoordacht standpunt. Want wie o wie gaat dit financieel tot een mogelijkheid maken?


    Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.

    Ik vind dat dit qua maatschappelijke mobilisatie om gezond te eten een heel goed idee. Bij ons op de hoge school krijgen we gratis appels. Dat zijn de appels die niet door de selectie voor de winkels komen, maar prima in orde zijn en dus voor een prikje gekocht kunnen worden.


    Mhm?

    [Stelling] Ouders moeten hun kinderen een stuk fruit meegeven in plaats van vette koek.

    Nee, even serieus? Wat is het school's zaak eigenlijk?
    Ik bedoel, bij de meeste scholen moet je zelf je eten meenemen.
    Als het ouders van het kind gewoon leren dat fruit heel lekker en zoet is en stoppen met vette koek en snoep meegeven.
    Boem, probleem opgelost.

    Revenger schreef:
    Nee, ik weet niet zo goed waarom dat de verantwoordelijkheid van school zou moeten zijn. Kijk als je als school een kantine hebt dan moet je fruit bieden, maar ik snap wel dat dat niet gratis kan zijn. Je kunt het wel aantrekkelijker maken voor middelbare scholieren of zo om fruit te kopen. Misschien met lekkere fruitsalades tegen een goeie prijs. In ieder geval niet naast de broodjes kroket leggen enzo :')

    Het is de verantwoordelijk van de school omdat de school kinderen moet opvoeden en ik vind dat een goede levensstijl daar ook bijhoort. Het is naast de verantwoordelijkheid van de school echter nog meer de verantwoordelijkheid van de overheid, omdat onze maatschappij steeds meer last begint te krijgen van ziektes die het gevolg zijn van een slechte levensstijl.

    Ik ben voor fruit op school tijdens de pauze. Of dat gratis moet zijn, weet ik niet. Het geld moet ergens vandaan komen. In de ideale wereld zouden we een suikertax van 20% (dus een blikje cola van 1 euro wordt 1,20 euro) heffen en het geld dat daaruit zou komen, zouden we bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor gratis fruit voor kinders (of fruit/groenten in het algemeen goedkoper maken). Maar helaas denkt de regering te veel aan zijn eigen portemonnee en zal dat niet snel gebeuren. Helemaal gratis fruit gaat denk ik niet gebeuren, maar misschien kunnen de ouders aan het begin van het schooljaar een vast bedrag betalen zodat hun kind iedere pauze fruit krijgt? Er moet iig iets gedaan worden om fruit eten bij kinderen aan te sporen, want dit is het moment waarop alles mis kan lopen. Je zou misschien denken dat één koekje per dag geen kwaad kan, maar ik denk niet dat het bij de meeste kinderen bij één koekje blijft. Eén stuk fruit en twee koekjes is nog altijd beter dan drie koekjes. Bovendien zijn toegevoegde suikers de grote boosdoener in heel veel complexe ziektes en ik vind dat we er actief iets aan moeten doen om dat te voorkomen.

    Ik lees hier heel vaak dat ongezonde voeding de schuld is van de ouders, maar ik vind dat eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht? Gezond voedsel is gewoon duurder en niet iedereen heeft genoeg geld daarvoor. Plus, sommige mensen kunnen ook gewoon niet goed inschatten hoe ongezond bepaalde voedingsproducten zijn. Daarboven leven we ook nog eens in een maatschappij die een ongezonde levensstijl promoot (rijd maar eens in een drukke stad en tel alle reclame voor ongezonde voeding, zet daarnaast de reclame die je tegenkomt voor gezonde voeding, en dan hebben we nog niet gesproken over de reclames op tv). Kort gezegd: blame de voedselindustrie :')

    Misschien is een bewustwordingsactie voor ouders wel een idee, maar ik denk niet dat het nut heeft als er niets gaat veranderen aan de prijzen van gezonde en ongezonde voeding.

    [ bericht aangepast op 6 mei 2018 - 17:40 ]


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    ^ hier boven. Hoezo moet een school kinderen opvoeden? Natuurlijk speelt de school wel een rol, maar het is toch echt taak aan de ouders om hun kind op te voeden.


    To the stars who listen — and the dreams that are answered

    Ik ben het eens met Shadowsinger. Ja, de school heeft wel een deel de verantwoordelijkheid, maar het ligt bij de ouders om hun kinderen op te voeden. Dat wil niet zeggen dat de school geen opmerkingen mag maken over de lunchpakketten van de kinderen, maar aan de andere kant is het de keuze van de ouders. Ouders moeten de kinderen opvoeden, daar hebben leraren helemaal geen tijd voor.

    Ik zou liever zien dat het geld voor het onderwijs wordt besteed aan het aannemen van meer leerkrachten of het leuker en aantrekkelijker maken van de opleidingen en banen. Kleinere klassen en meer docenten, daar gaat het mij nu het meest om.


    I, Tahani Al-Jamil, shall do my level best to make every event too much.

    Ik ben van mening dat school wel degelijk een rol heeft binnen de opvoeding van kinderen. We leven momenteel nu eenmaal in een participatiesamenleving: iedereen rondom een kind wordt verwacht een rol te hebben binnen de opvoeding en men neemt die rol ook automatisch op zich. Op school leren kinderen niet alleen lezen en schrijven, maar ook hoe ze met elkaar om moeten gaan (beurt nemen, delen, spelen, et cetera).

    Ik ben overigens niet van mening dat school eten moet gaan leveren voor kinderen. Dat is taak van de ouders.
    Dat sommige scholen als regel hebben dat kinderen alleen fruit mee mogen nemen voor een hapje, vind ik ontzettend goed. Scholen hebben namelijk allemaal een missie en een gedachtegang over de omgang en opvoeding van kinderen en daarbij hoort eveneens een gezonde levensstijl bij (helemaal in een periode waarin obesitas een steeds groter wordend probleem is).


    Shadowsinger schreef:
    ^ hier boven. Hoezo moet een school kinderen opvoeden? Natuurlijk speelt de school wel een rol, maar het is toch echt taak aan de ouders om hun kind op te voeden.

    Ik bedoelde eerder mede verantwoordelijkheid nnaast de ouders, misschien een beetje fout verwoord


    If you can't remember my name, just say 'chocolate' and I'll turn around.

    Ik ben het deels eens met de stelling, maar dat is puur vanwege het feit dat het bij mijn kinderen op school al gebeurd. Ik geef ze elke dag fruit mee, standaard al gezien ze gewoon elke dag een stuk fruit moeten hebben, en onze school heeft vaak vanaf november tot april een extra fruit periode. School krijgt dan fruit gesponsord en bieden de kinderen dan wekelijks een ander soort fruit aan (is dan wel alleen op ma, di, woe), waardoor ze ook in aanmerking komen met fruitsoorten die je minder gauw zou kopen.
    Bij ons op school mogen de kinderen ook alleen fruit hebben tijdens de eerste pauze, heel af en toe mag een koekje ook maar liever niet. Ik sta helemaal achter dit beleid want zo wordt je ook als ouder extra gestimuleerd je kind elke dag van fruit te voorzien.


    'Three words, large enough to tip the world; I remember you.'