Ik heb een probleem.
Ik ben nu een tweedejaars biologiestudent en heb hiervoor twee jaar geneeskunde gedaan. Maar na bijna vier jaar studeren in totaal is het me nog steeds niet gelukt om uit te vinden hoe ik het beste kan studeren.
Ik maak samenvattingen van de lesstof in het boek, maar dat kost veel te veel tijd. Colleges van docenten bieden een mooi handvat om hoofdzaken van bijzaken te scheiden (wat in een boek niet gebeurt), maar de uitleg van een docent is lang niet altijd duidelijk en dan pak ik toch maar weer het boek erbij. Samenvattingen maak ik overigens met kleurtjes en pijltjes en zo, dus het is voldoende schematisch, maar dan is er weer geen ruimte voor details die wellicht wel worden gevraagd op een tentamen.
Opdrachten worden lang niet bij elk vak gegeven, dus oefenen kan niet altijd. Zelfde geldt voor proeftentamens. En als er al proeftentamens zijn, zijn er geen antwoorden te vinden.
Filmpjes op Youtube helpen wel om de lesstof beter te begrijpen, maar die filmpjes gaan vaak over een zeer specifiek biologisch onderwerp en ik kan niet alleen maar op filmpjes vertrouwen. Dan verlies ik weer the big picture uit het oog.
Aan alle studenten onder ons: hoe zorgen jullie dat je de lesstof gaat begrijpen? Hoe zien jouw samenvattingen eruit? Welke dingen leer je, en welke dingen laat je achterwege? Vertrouw jij liever op je boek dan op je docent of andersom? Hoe deel jij je schrift in?
[ bericht aangepast op 31 maart 2018 - 15:28 ]
oi, suzy