Ik had ook heel wat last daarmee, bij ons op school is er studiecoaching.. Ik studeer Logistiek Management, ook weer heel wat anders haha. Ze heeft enkele tips gegeven die mij echt hebben geholpen de laatste tijd, dus zal hier gewoon wat noteren, misschien heb je er ook wat aan.. ze zullen ook wel aansluiten/overeenkomen met wat hierboven al is gezegd^^
Hoe deel jij je schrift in?
Er staat welke les het is, over welk hoofdstuk het gaat/tussentitels.
Heel vaak tijdens lessen ben je meteen mee, en noteer je ook volgens die gedachtegang. Later kom je thuis en begrijp je er weer geen snars van, waardoor die notities heel handig zijn.. je komt immers terug in die gedachtegang van toen je het nog wél volledig begreep en mee met de leerstof was. Ik gebruik het dus meer als ‘begrijpend lezen’, om naar terug te grijpen maar niet echt om uit te studeren.
Ik had vroeger wel de gewoonte om letterlijk alles op te schrijven dat de docent vertelde: wat uiteraard niet hoeft. Heel wat ervan staat gewoon mooi in de powerpoint, cursus of boek genoteerd. Hou je powerpoint ernaast en vul inderdaad gewoon aan wat minder duidelijk is, of waarvan je denkt dat je misschien later niet meer zal begrijpen.
Vertrouw jij liever op je boek dan op je docent of andersom?
De docent.. uiteindelijk is de docent diegene die je examen heeft opgesteld, niet iemand anders.
Welke dingen leer je, en welke dingen laat je achterwege?
Sommige powerpoints/lessen van docenten zijn daar eigenlijk best duidelijk in, als er een lange tijd over een onderwerp gaat, of dieper erop in, is dat meestal veel belangrijker dan iets dat op twee minuten voorbij komt, of maar 1 dia in beslag neemt.
hoe zorgen jullie dat je de lesstof gaat begrijpen?
Als je op jezelf bent: vooral je tijd nemen - Momenteel begrijp ik deel a niet, het doel is om dit schema/theorie te begrijpen. Leg dat voor je: wat begrijp je er niet aan? Is het niet goed uitgelegd? Helpen de notities?
Zelf schema’s natekenen, je lesnotities erbij nemen, aan je klasgenoten vragen of zij het kunnen uitleggen helpt ook, of gewoon de docent zelf.
Hoe zien jouw samenvattingen eruit?
Meestal begin ik met de powerpoint (als die duidelijk genoeg is uiteraard), daar volgen je notities op. Tijdens de les zijn dat dingen die jij belangrijk genoeg vond om te onthouden.. of waarvan de docent zelfs heeft gezegd dat je die zeker moet leren. dan lees je die door met een blanco mind, wat betekent: als je er op een avondje rust zou doorheen gaan, zonder de cursus enkele dagen te hebben gezien: wat begrijp je er nog van? Welke dingen zijn nog onduidelijk? Staat alles er voldoende in uitgelegd? Dan kan je er inderdaad het boek bij nemen voor verduidelijking, een mede-student of filmpjes.
In het boek zelf zijn er heel vaak topics in uitgelegd (soms heel gedetailleerd), die jouw docent minder of helemaal niet belangrijk vindt.. het is meer een hulpstuk (tenzij de docent zegt dat het boek het handigste is om uit te leren ofcourse)
Ook veel titeltjes, kleurtjes, schema’s overgenomen uit de powerpoints
Hoe de hoofd van de bijzaken onderscheiden?
Maak een inhoudstafel van je samenvatting (dit kan ook schematisch) met de grote lijnen. Die studeer je eerst, voor je je samenvatting gaat leren. Zo heb je de grote lijnen al mee, die je later door middel van je samenvatting kan gaan invullen, zeg maar.
Naar jouw metafoor dus: je kan al vertellen dat er verschillende mannen op staan, de kleuren, achtergrond in het algemeen. Pas later ga je de delen apart bekijken om te zien wat het allemaal net inhoudt - de details van je schilderij. (leuke metafoor trouwens!)
Dit houdt je bij het studeren steeds naast je, zodat je je details er steeds in kan plaatsen.
Met die methode mag je samenvatting zo uitgebreid zijn als je wil. Wat ze ook vertelde is dat je tijdens het studeren er aan moet denken: wat wil de docent dat ik hierover kan vertellen?
Verder zei ze ook nog dat het de bedoeling is dat je tegen de examenperiode alles al begrijpt, zodat je enkel nog moet memoriseren. De dag voor het examen is het de bedoeling dat je dan die inhoudstafel/ het schematisch overzicht erbij neemt en gewoon zo kan gaan vertellen/ uitleggen wat het allemaal inhoudt. Uiteraard is dat laatste de ‘ideale’ situatie, waar we als uitstellers vaak niet eens aan komen :’)
Ik hoop dat je er iets aan hebt haha^^
• you cant start a fire without a spark •