Ik had ook heel wat last daarmee, bij ons op school is er studiecoaching.. Ik studeer Logistiek Management, ook weer heel wat anders haha. Ze heeft enkele tips gegeven die mij echt hebben geholpen de laatste tijd, dus zal hier gewoon wat noteren, misschien heb je er ook wat aan.. ze zullen ook wel aansluiten/overeenkomen met wat hierboven al is gezegd^^
Hoe deel jij je schrift in?
Er staat welke les het is, over welk hoofdstuk het gaat/tussentitels.
Heel vaak tijdens lessen ben je meteen mee, en noteer je ook volgens die gedachtegang. Later kom je thuis en begrijp je er weer geen snars van, waardoor die notities heel handig zijn.. je komt immers terug in die gedachtegang van toen je het nog wél volledig begreep en mee met de leerstof was. Ik gebruik het dus meer als ‘begrijpend lezen’, om naar terug te grijpen maar niet echt om uit te studeren.
Ik had vroeger wel de gewoonte om letterlijk alles op te schrijven dat de docent vertelde: wat uiteraard niet hoeft. Heel wat ervan staat gewoon mooi in de powerpoint, cursus of boek genoteerd. Hou je powerpoint ernaast en vul inderdaad gewoon aan wat minder duidelijk is, of waarvan je denkt dat je misschien later niet meer zal begrijpen.
Vertrouw jij liever op je boek dan op je docent of andersom?
De docent.. uiteindelijk is de docent diegene die je examen heeft opgesteld, niet iemand anders.
Welke dingen leer je, en welke dingen laat je achterwege?
Sommige powerpoints/lessen van docenten zijn daar eigenlijk best duidelijk in, als er een lange tijd over een onderwerp gaat, of dieper erop in, is dat meestal veel belangrijker dan iets dat op twee minuten voorbij komt, of maar 1 dia in beslag neemt.
hoe zorgen jullie dat je de lesstof gaat begrijpen?
Als je op jezelf bent: vooral je tijd nemen - Momenteel begrijp ik deel a niet, het doel is om dit schema/theorie te begrijpen. Leg dat voor je: wat begrijp je er niet aan? Is het niet goed uitgelegd? Helpen de notities?