Uiteindelijk zul je veel vragen op zo'n vragenlijst hoe dan ook wel moeten beantwoorden als je je eigen wereld probeert te ontwerpen, dus ik vrees dat je daar niet echt onderuit kunt. Wat je wel zelf kunt kiezen, is wanneer en hoe je dat doet. Je kunt natuurlijk van tevoren echt zo'n lijst googlen en vraag voor vraag invullen, maar ik merk zelf vaak dat ik dan met een mond vol tanden sta, omdat ik mijn wereld nog helemaal niet zo ver heb uitgewerkt, en ik weet ook nog totaal niet wat voor details bij het verhaal zullen passen of überhaupt echt nodig zijn. Ik ben niet het soort schrijver dat helemaal kickt op worldbuilding en daar dus graag uren aan besteedt zonder te weten of het uiteindelijk relevant is of niet (en die mensen bestaan wel, en dat is ook heel cool! alleen niet voor mij).
Maar dat hoeft dus ook niet per se! De andere optie is namelijk dat je gewoon begint met schrijven, en dan vult het zich vanzelf aan als je eraan toekomt. Het risico hiervan is dat je terwijl je bezig bent dingen uit je mouw moet schudden, en dat kan lastig zijn omdat binnen een opgezet framewerk schrijven soms gewoon veel meer richting en duidelijkheid biedt (en makkelijker voorkomt dat je echt grote fouten maakt in hoe je wereld werkt, haha). Een voordeel is dat het proces van worldbuilding wat vloeiender verloopt, want je bent gewoon aan het schrijven, wat als schrijver vaak is wat je eigenlijk zou willen doen. Dat scheelt een hoop werk vooraf (maar alleen omdat je het dan dus tijdens het schrijven doet; het werk blijft bestaan, maar op verschillende momenten), en bovendien is alles wat je verzint meteen in context gezet omdat het in je verhaal voorkomt.
Niet dat dat de enige twee opties zijn, natuurlijk - er zijn eindeloze manieren om hier een middenweg in te vinden. Ik maak meestal wat notities over wat ik al weet van de wereld en daar rolt soms meer uit dan ik al had, omdat ik op meer ideeën kom terwijl ik het opschrijf. Ik zorg ook dat ik de namen van alle belangrijke personages heb (of in ieder geval alle personages waarvan ik dénk dat ze belangrijk zullen zijn), maar daarna begin ik gewoon met schrijven. Ik vind het idee van meer plannen altijd heel gaaf, maar ik merk keer op keer dat het voor mij gewoon niet erg goed werkt. Ik eindig altijd met Word documenten met heel veel pagina's waarin vaak drie keer hetzelfde idee genoteerd staat omdat ik gewoon iedere keer dat ik iets bedenk helemaal naar onderen scroll en na een paar witregels willekeurig begin met typen. Dat biedt niet het soort structuur dat notities je zouden moeten geven, en ik heb ook nog geen systeem gevonden dat voor mij haalbaar en overzichtelijk is en waarbij ik dat er wel uit krijg.
Oh, maar als je toch een vragenlijst een kans wilt geven en vastloopt omdat je het lastig vinden om iets te verzinnen, probeer dan eens een vraag te beantwoorden voor een aantal andere verhalen die je kent en die passen bij wat jij ongeveer zou willen schrijven (of juist helemaal niet, want dat kan ook wel interessant zijn). Hoe hebben andere boeken, films of televisieseries het gedaan, en is daar een reden voor? Is dat iets wat in jouw wereld zou passen (eventueel met wat aanpassingen, afhankelijk van hoe specifiek de vragen zijn, want je wilt natuurlijk niet dingen kopiëren)? Of, als het niets is voor jouw verhaal, wat zou het tegenovergestelde van dat antwoord zijn? Is dát iets? Wat voor tussenwegen zijn er mogelijk, of wat zou gewoon het meest coole antwoord zijn wat je op de vraag kunt verzinnen? Soms is het het ook best waard om daar achteraan te gaan.
Anyway, succes, en probeer er niet al te veel over te stressen. Net als heel veel dingen, is dit ook gewoon iets wat steeds makkelijker gaat als je het vaker doet. (bloos)
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan