Varekai schreef:
(...)
Ja een automaat is ook fijner, maar ik heb geen geld voor een eigen auto en er staan hier 2 schakelauto's voor de deur.
Als ik voor een eigen autootje ga dan is dat zeker een automaat.
Nee ik heb het altijd al gehad. Ik wilde ook niet lessen, maar ik had tijd, geld en het was handig ivm werk. Dus gedaan. Maar ik heb me nooit zeker gevoeld in een auto, ook niet met instructeur naast me.
Ja, dat snap ik wel. Wij hadden eerst een manuele maar die moest dringend vervangen worden en dan hebben ze een automaat gekocht speciaal zodat ik ook zou kunnen rijden.
Hoeveel uren heb jij lessen gepakt dan en hoeveel heb je in totaal al gereden? Probeer eventueel iets te gokken qua cijfer.
Ik heb ook al van tevoren angst van het rijden. Ik ben wel echt een heel erg onzeker persoon en ik denk dat het daaraan ligt bij mij. Jij spreekt daar ook van, dus misschien ligt het daar aan?
fouten maken en stuntelig rijden zal je sowieso wel doen, maar dat komt omdat je ook nog niet zoveel ervaring hebt.
Mijn moeder zegt ook dat je vaak pas echt leert rijden als je je rijbewijs al hebt.
Als het een hulp is:
Ik heb eerst zes uren rijles gevolgd met manueel. Dat kon ik echt niet dus ik heb 14 uren automaat gedaan daarna. Dan heb in denk ik 10 uurtjes geoefend nog in de zomer en dan nu heb ik hele tijd niet meer gereden. Vorige week had ik echt schrik toen ik weer achter het stuur moest. Ik ben dan naar een parking gegaan op zondag die leeg was, om daar wat te rijden zodat ik de auto weer wat snapte. En ondertussen heb ik nog twee uurtjes bijgereden. Dus ongeveer 35 uren in totaal, wat heel weinig is. Ik merk dat ik nu ongeveer al wat rustiger ben omdat ik wat meer zaken onder de knie heb. Maar als je manueel rijdt, dan denk ik dat je ook wel misschien dubbel zolang nodig hebt om die schrik te overwinnen. Rijden is al routine, manueel zeker. Oefenen oefenen oefenen. Wat ik je echt aanraad is echt om gewoon er meteen in te vliegen. Ook al zie je er tegenop, ook al ben je bang om in het verkeer te rijden. Hoe meer je het uitstelt, hoe erger het waarschijnlijk wordt. Stel voor jezelf dat het een drempel is waar je gewoon even over moet. Vertrouw in jezelf, het zal zeker wel lukken. Som eens alle redenen op waarom autorijden positief en negatief is. Al ga je deze week maar een halfuurtje rijden, wat je doet doe je. Begin eerst terug op die landweg dat je kent. Als je voelt van oke ik ben kalm en dit lukt, rij je een stuk door naar waar er meer verkeer is. Als je de eerste keer het zo eng vind dat je liever stopt, dan is dat goed. Volgende keer als je riidt, ga je iets langer. En dan zal je zien dat dat eerste stukje eigenlijk niet zo eng is. Bouw het zo op. Doe ook niet alles tegelijk. En rij zeker met iemand naast jou als steun. Je hoeft niet meteen alleen te rijden weer omdat je je rijbewijs hebt. Alles op jouw tempo.
A to the Z