• Ik zoek al jaren naar een boek, alleen het is beschamend hoe weinig ik er nog van herinner :( Dus als iemand enig idee heeft, alvast bedankt!

    Wat ik me ongeveer nog kan herinneren: (Als eerste weet ik niet eens meer of het in het Nederlands of engels is, maar ik denk persoonlijk zelf Nederlands)

    De hoofdpersoon is een meisje iedereen vind haar een beetje lelijk? Ze woont in een klein dorpje waar iedereen donker haar en bruine ogen heeft. Ze heeft donker haar en blauwe ogen wat haar speciaal maakt, maar iedereen vind haar lelijk. Het verhaal speelt zich af vroeger en ik denk in Griekenland (???) of in die streek. Het verhaal gaat over een amulet, pendant, ketting of een object dat heel belangrijk is waardoor de hoofdpersoon op reis moet gaan naar een hoofdstad of ze moest het leveren bij de koning/keizer. Ze heeft een soort van vriend in het dorp/stad die met haar meegaat in een boot. Ze worden betrapt door een belangrijke zoon van iemand in het dorpje die mee wilt gaan. De belangrijke zoon wilt een zanger(?) worden en verft later zijn haar ook blond in het verhaal. (Belangrijke mensen in dit verhaal hebben blond haar en blauwe ogen). Ze gaan met z'n drieen op reis en er gebeuren spannende dingen (ik herinner een stukje waar ze in een hutje(?) schuilen) Uiteindelijk in het verhaal ontmoet de hoofdpersoon een belangrijke jongen met blond haar, en ze worden een soort van vrienden. Het meisje komt er volgens mij achter dat de koning/keizer haar vader is die nooit in haar leven was. (En dat verklaart waarom zij de enige is in het dorp met blauwe ogen) Het belangrijke object word geleverd of iets en haar vriend (het hulpje van de priester) word een heel belangrijk religieuze persoon(?) en de zoon van het dorpshoofd word een zanger(?) en verft zijn haar blond. Het meisje gaat terug naar het dorp.

    Ik weet dat het heel vaag is en dat er waarschijnlijk niemand gaat zijn die weet waar ik het over heb. Maar alsjeblieft als je enig idee hebt, help me dan. Dit is iets wat mij al een hele lange tijd dwars zit. Alvast bedankt <3

    Ik ken het boek helaas niet, maar het klinkt wel heel erg goed.

    Ik hoop voor je dat iemand hier de titel of schrijver kent!


    look at the stars, look how they shine for you;

    Is het toevallig Eiland in de Wind?
    Of de Koningsproef?

    [ bericht aangepast op 2 jan 2018 - 17:20 ]


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    _TARDIS_ schreef:
    Is het toevallig Eiland in de Wind?
    Of de Koningsproef?


    Ik heb het boek even opgezocht en het is helaas niet het boek wat ik zoek :( Alsnog heel erg bedankt voor het reageren!

    http://www.onderwegnaarithaka.nl/griekse-boekenlijst

    Misschien staat hij wel op deze lijst?


    Als ik een dichter was dan was ik dichter bij je.

    Het doet mij een beetje denken aan het boek Rebels Bloed, waarvan 4 jongeren wegvluchten van een internaat om vervolgens tegen de overheid te strijden. Éen van hun is een meisje met blond haar die heel mooi kan zingen, en daardoor anti-propaganda liedjes zingt. Later scheert ze zichzelf kaal omdat mensen haar herkennen als de dochter van de vrouw die zo mooi kon zingen. Zij hebben allebei lang blond haar.

    Maar waarschijnlijk is dat niet het boek wat je zoekt haha.