Oud en nieuw is voor vele van onze lieve huisdieren de dag des hells. Knallen, rotjes, vuurpijlen en heel, heel veel angst. Veel van jullie weten dat ik een enorme dieren- (en vooral honden-)gek ben en dat ik graag een hondengedragsopleiding wil gaan doen na mijn huidige Paraveterinaire opleiding. Daarom wil ik jullie graag wat nieuwe informatie geven omtrent hoe te dealen met de vuurwerkangst van je huisdiertjes.
Vroeger werd door velen, ook professionals, geroepen dat je de angst voor vuurwerk bij je huisdieren moest negeren, omdat je anders de angst provoceerde. Maar het is dus nu gebleken dat dit niet waar is. Helaas leeft die gedachten nog steeds onder eigenaren, waardoor zij onwetend en goedbedoeld hun doodsbange huisdiertje in de steek laten. Volgens dit artikel van RTL (klik) verteld door Sacha Gaus van de Martin Gaus Academie (Kynologisch gedragstheapeutische academie) is het juist goed om je dieren steun te bieden in deze moeilijke tijd.
"De gedachte dat we de huisdieren banger zouden maken als we ze troosten is volgens Gaus gewoon niet waar. Gaus vertelt namelijk dat ze ondertussen weten dat een dier met stress niet in staat is om te leren door alle stresshormonen. "Hij kan dus ook niet leren om extra bang te zijn. Steun en aandacht bij een gestrest dier zorgt er juist voor dat de stresshormonen en hartslag dalen terwijl het gelukshormoon oxytocine toeneemt", legt Gaus uit. "Het is dus goed voor het welzijn van het dier."
Nu is er een verschil tussen troosten en steunen en deze grens is heel dun. Belangrijk is dat hij weet dat hij gezien wordt, gehoord wordt en dat alles oke is. Dat jij laat merken dat hij bij jou terecht kan en veilig is, maar dat je geen medelijden met hem toont door dingen te roepen als: 'och liefiepiefje, kom maar bij het vrouwtje hoor! Ik zal je beschermen voor dat enge, enge vuurwerk.' Nope. Het is de bedoeling dat je hem kalm toespreekt: 'Tis al goed' 'Het is niet erg lieverd.' En hem zo nu en dan even een aai geeft. Komt hij bij je zitten, prima, kroelen mag natuurlijk gewoon. Hier zit een verschil in. Het een steunt de hond en het ander steunt de angst van de hond. Let daar dus wel op.
En als laatste heb ik hier wat tips uit het artikel om deze dag des hells voor je dieren easier te maken:
Meer tips tegen angst bij vuurwerk
Naast troosten kun je natuurlijk nog meer voor je huisdier doen.
Algemene tips
• Blijf thuis voor je huisdier, zodat hij in een vertrouwde omgeving is.
• Sluit deuren, ramen, luikjes en gordijnen, zodat je lichtflitsen en knallen zoveel mogelijk buiten houdt en je dier niet naar buiten kan.
• Zet geluid aan in huis dat je dier kan afleiden van de knallen, zoals muziek of de televisie.
• Probeer je huisdier nog voordat hij onrustig is af te leiden met een spelletje of wat lekkers.
• Straf je dier niet als hij bang reageert op een knal.
Tips hond
• Geef een hond een bot of iets anders lekkers waar hij lang mee bezig is. Likken en knauwen hebben van nature een kalmerende werking.
• Zorg dat een hond moe is 's avonds, bijvoorbeeld door lang te gaan wandelen overdag. Als hij moe en voldaan is, valt hij mogelijk in slaap en blijft hij rustig.
• Ga je later op de avond nog naar buiten met je hond, houd hem dan aangelijnd, zodat hij niet in paniek kan wegrennen. Is je hond juist nieuwsgierig, voorkom dat hij achter vuurwerk aanrent.
Tips kat
• Een kat wil zich graag verschuilen. Zet bijvoorbeeld een kast open, zodat hij daar in kan kruipen .
Konijnen, vogels en andere dieren
• Woont je konijn of vogel buiten in een hok, zet hem tijdens de jaarwisseling dan binnen.
• Leg een deken over het hok of de kooi, dit kalmeert het dier en dempt het geluid.
• Kalmerende middelen zijn wel te verkrijgen bij de dierenarts, maar dat is voor konijnen en vogels niet gebruikelijk.
• Ook een paard of pony kan beter veilig in zijn stal staan tijdens het vuurwerkgeweld.
[ bericht aangepast op 30 dec 2017 - 15:23 ]
Hard Work. Good-hearted. Loyalty. And Fair Play: I'm a Hufflepuff In Every Single Way.