Fennec schreef:
(...)
Er zijn ook argumenten tegen kleine kamertjes, maar dat doet er niet toe. Het is juist een extreem voorbeeld omdat de vraag is waar je de grens legt. Dat er inbreuk is op jouw privacy hoeft nog steeds niet te betekenen dat je het er mee eens bent. Maarja, wie weet hebben we straks camera's in de wc's en pashokjes. Voel ik mij dan toch niet zo veilig bij, zelfs als het voor de "veiligheid" is.
Ik vind dat de sleepwet bvb veel te ver gaat. En ik ga mensen geen toestemming geven op inbreuk van privacy voor schijnveiligheid.
Voor mij staat mijn geluk toch echt boven beiden. Je gaat toch nooit 100% veilig zijn.
Die vraag over 'waar trek je de grens' kan ook andersom worden gesteld: Tot in welke mate mag/kan je je privacy verdedigen?
Om terug op jouw originele voorbeeld van het uitkleden bij de douane te komen: Wat als iemand wél een bepaald soort wapen/bom/... draagt? Want als je je gewoon op je privacy kan beroepen om je shirt niet uit te doen (of iets dergelijks) is het wel gemakkelijk om er mee weg te komen natuurlijk.
Van wat ik heb gehoord van de sleepwet, vind ik dat juist een goed idee. Misschien kan het concept wel een klein beetje worden bijgeschaafd, maar ik ben wel voorstander van het feit dat de staat je browsergeschiedenis/connecties mag onderzoeken als je verdachte dingen begint op te zoeken op het internet. Als er zo mensen met kwade bedoelingen kunnen worden opgepakt, waarom niet?
Het is ook niet zo dat ze meteen je leven overhoop halen. Ze kijken waarschijnlijk eerst enkele basic feiten na, gegevens die ze toch sowieso al hebben en die ze voor andere dingen gebruiken, en als blijkt dat je onderzoek doet/een schrijver bent/... gaan ze heus niet al je buren en familieleden nachecken etc etc.
Zelf voel ik me gelukkiger als ik het idee heb dat de staat de moeite doet om mijn veiligheid te garanderen. Met de 'klassieke' manieren van vroeger lukt het gewoon niet meer omdat die middelen niet toereikend genoeg zijn. En mensen in beperkte mate privacy geven, hoort misschien ook wel bij veiligheid, maar de algemene veiligheid blijft wel belangrijker voor mij.
In pashokjes zijn overigens al camera's . (:
The soul needs autumn.