Björn ‘de Beer’ Starrett
23 jaar - Professional - Strand - Met Ryan
Work until you no longer have to introduce yourself.
Björn beet kort op zijn lip om zich te herpakken, zodat hij zijn belofte van een uitgebreid antwoord af kon maken. Op dat moment voelde hij Ryans hand op zijn schouder. “Hey, het is oké als je er niet over wil praten. Ik wist niet dat dit onderwerp zo zwaar beladen voor je was,” zei ze, hem een uitweg biedend uit de vraag. Hij glimlachte dankbaar naar haar.
“Nee, het is oké,” zei hij tegen haar. “Het is gewoon… Nogal fucked up. Maar dat is het leven nou eenmaal.” Hij haalde even diep adem, voor hij zijn verhaal afmaakte. Hij had haar een belofte gedaan. “Een jaar voor haar overlijden heeft ze hem bij me gezet, zodat ik haar altijd bij me zou dragen, waar het leven me ook zou brengen.”
De blik in Ryans ogen was niet alleen medeleven. Björn herkende iets van het verdriet in haar ogen. Ze wist maar al te goed waar hij het over had, vermoedde hij. Hij zag de tranen in haar ogen die ze zo erg tegen probeerde te houden en ditmaal was hij degene die zijn hand naar haar uitstak. Hij legde zijn hand niet op haar schouder, maar pakte haar hand vast en gaf er een klein, bemoedigend kneepje in. Hij vroeg niet door. Als ze het wilde delen, zou ze dat uit zichzelf wel doen. Het was niet zijn taak om die beerput nu te openen. Maar als ze erover wilde praten, was hij er. Hij wist waar ze doorheen ging. De verdoofdheid waarin je zo makkelijk weg kon kruipen, de pijn die er dwars doorheen brak op de meest ongunstige momenten. Hij had het altijd weg kunnen stoppen tot hij alleen was, want niemand mocht weten hoeveel pijn het nog steeds deed, maar hij wist het. Hij wist hoe het voelde om te breken ’s avonds wanneer er niemand was die je kon horen. Hij wist hoe de allesoverweldigende pijn aanvoelde en hoe hij alles leek op te slokken. Hij wist het.
“Hoe oud was je, toen je moeder overleed? Je moeder was vast een fantastische vrouw.” Heel even was het stil, maar voor Björn antwoord kon geven ging Ryan verder. “Wat is je mooiste herinnering aan haar en hoe gaan jij en je vader ermee om? Die vraag telt als één, voor het geval je het nog niet doorhad.” Ze stak haar tong uit, wat toch een lachje bij Björn opriep. Ze was zo ongrijpbaar en hij vroeg zich af of hij haar ooit helemaal zou volgen, zoals ze overal overheen dartelde en van de hak op de tak leek te springen in haar humeur. Hij wist ook niet of hij haar wilde volgen. Zou dat haar magie niet laten afnemen? Ze mocht nooit veranderen, maar moest zo blijven. Het stond haar. Het maakte haar net een elfje.
“Ja, dat was ze,” antwoordde hij haar. “De mooiste herinnering? Hmm… ik denk dat die een paar weken voor de diagnose was. Hij is eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. We waren als gezin op vakantie. Ik surfte al professioneel en wist ook al dat ik het jaar erna naar de World Cup zou gaan. Daar heeft ze me laten beloven om, hoeveel geld ik er ook mee zou gaan verdienen, niet te vergeten hoeveel ik van de zee houd en mezelf niet uit het oog te verliezen. ’s Avonds aten we pannenkoeken die we op zo’n camping gasstel maakten, dus de helft konden we weggooien. We waren gewoon… gelukkig?” Hij glimlacht bij de herinnering aan zijn moeder. Daar waren ze nog zo zorgeloos geweest. De belofte was hij nooit vergeten en ook altijd nagekomen. Hoe graag hij ook wilde winnen, het ging hem in eerste instantie om zijn liefde voor het surfen en om dat hij iets kon doen waar hij gelukkig van werd. “Ze is drie jaar terug overleden. Ik was net twintig. En vooruit, we maken er één vraag van. Omdat je het zo lief vraagt.” Hij stak ook zijn tong naar haar uit. “Maar die laatste vraag is een lastige. Je moet begrijpen, mijn vader is geen slechte man. Hij heeft altijd het beste met mij en mijn moeder voorgehad. Alleen…” Björn aarzelde even. “Hij en ik lijken veel op elkaar. Te veel. We zijn allebei binnenvetters en praten niet over problemen en gevoelens. Toen mijn moeder overleed… Het is niet dat we ruzie kregen, maar… ik moest na de crematie meteen door voor de World Cup en ben verder gestormd met mijn leven, want er was geen andere keuze. We hebben er nooit echt over gepraat, want zo zijn we allebei. Gewoon doorgaan en vooral niks zeggen. Dan komt het vanzelf goed. Maar, in dit geval natuurlijk niet. We zijn uit elkaar gegroeid denk ik. We praatten daar niet over, en uiteindelijk praatten we over helemaal niks meer.” Het was hard, maar het was de waarheid. Er was geen ruzie, maar dat was het probleem ook. Er was niks meer, en geen van beide zette de eerste stap om weer in elkaars leven te komen. Geen van beide was degene die als eerste emotioneel zou gaan doen. Dat was het probleem.
Hij haalde zijn schouders op. “Ook dat is het leven, denk ik. Soms gebeuren er nou eenmaal nare dingen en daar moet je maar mee dealen. Ben jij al klaar voor jouw vragen?” voegde hij er snel aan toe. Hij wilde graag de luchtige sfeer terug, maar dat zou momenteel niet lukken. Hij was al eeuwen niet zo diep op hemzelf ingegaan, en nu tegen iemand die hij nog geen dag kende. Ze voelde gewoon goed en voor het eerst had hij er geen extreme moeite gehad om over hemzelf te praten. Hij praatte graag en stond graag in de spotlights, maar dan wel zolang het niet persoonlijk werd. Toch had hij nu niet de neiging om heel hard weg te rennen van haar. Ze was een bijzonder meisje, besloot hij.
|
The purpose of a writer is to keep civilization from destroying itself.