Ik weet het niet zo goed, eigenlijk? Bij sommige studies lijkt zoiets me mogelijk wel zinnig, vooral als er zich jaarlijks heel veel mensen aanmelden of er altijd veel mensen afvallen, maar dit soort maatregelen verplichten voor álle opleidingen leidt vaak ook gewoon tot een hoop gedoe waar sommige richtingen weinig aan hebben. Ik heb taalwetenschap gestudeerd en dat had aan mijn universiteit jaarlijks zo'n dertig eerstejaars waarvan minstens negen op de tien de studie gewoon afrondden. Als je een dergelijke studie verplicht om een toelatingstoets op te stellen, is dat vooral administratieve nonsens, en ik heb ook werkelijk geen flauw idee waar zo'n test uit zou moeten bestaan, want met een vwo-diploma op zak heb je al een bewijs dat je alle vaardigheden bezit die je nodig hebt.
Daarnaast is er al die verplichte matchingsactiviteit, in ieder geval in het wo in Nederland. Dat was ook vooral een formaliteit voor mijn studie - ik moest een internetformuliertje invullen en aanwezig zijn voor een korte presentatie, dus dat was echt een ja/nee afvinkgeval - maar het zorgde er wel voor dat toekomstige studenten zelf nog eens moesten nadenken over of dit was wat ze wilden. Een toelatingstoets zou wat dat betreft dus geen toegevoegde waarde hebben, en mensen eruit filteren met een toets is ook onzin, want kleine studies zoals taalwetenschap zijn normaal gesproken juist dolblij met iedere extra student die ze kunnen krijgen.
Dus ja, het lijkt me een beetje onhandig en onproductief om dit soort regels collectief voor alle opleidingen te laten gelden, want in sommige gevallen doet het gewoon niets goeds, naar mijn idee. Het is vooral extra werk, vermoedelijk voor docenten die bij de opleiding horen en al genoeg te doen hebben.
"Just words." "But good words. That's where ideas begin." - Star Trek, The Wrath of Khan